Puig Andreu des del Puig de la Balma

Photo ofPuig Andreu des del Puig de la Balma Photo ofPuig Andreu des del Puig de la Balma Photo ofPuig Andreu des del Puig de la Balma

April 18, 2024
April 2024

near Mura, Catalunya (España)

Ruta circular des de Capella de Santa Margarida del Puig de la Balma, passant per:
- Les Fontetes (0.7 km)
- Collet Roig (1.7 km)
- Puig Andreu (2.6 km)
- Font Cendrera (3.2 km)
- Forn de calç de Les Fontetes

Itinerari feréstec de muntanya, de solament 5km i 200mt de desnivell. Anara amb pujada i tornada amb baixada còmoda, però per corriols estrets de bosc amb força vegetació.

Pujada per pista ampla direcció S fins el Collet Roig seguint el Torrent de les Pinasses (bosc de Pi Pinassa - Pinus Nigra). Al punt de la Les Fontetes hi ha un antic i petit pessebre. Dalt del Collet hi ha un primer forn de calç força deteriorat perquè l'han omplert de troncs i fulles del desbrossament del bosc. Trenquem a l'esquerre direcció est i a pocs metres (a la nostra esquerra) hi ha un memorial a la Betlem, escrit en 12 rajoles de ceràmica enganxades damunt d'un tauló de còdols enganxats amb morter.
Seguim uns metres més per pista però de seguida sortim i entrem en un corriol planer i de baixada per on travessem el torrent dels Avellaners i comencem l'ascensió al Puig Andreu.
Poc abans d'arribar a dalt trobarem un còdol curiós, amb una cara gravada.
Ens arribem a la Balma obrada del Puig Andreu. Descata el portal principal, i una porta secundària que servia per partir la construcció en dos habitacles: un per a persones i un altre per al bestiar. També descaquen les finestres en forma d'espitllera, motiu de defensa a l'Alta Edat Mitjana.

Voregem el Puig Andreu per anar de la cara NO a la cara SE i parar-nos al collet on esmorzarem.

pocs metres més endavamt ens tornem a desviar a l'esquerra per entrar en un corriol frondós que ens baixa cap el torrent de la font Cendrera. Aquí trobem boscos amb Boix Mediterrani (Buxus Sempervirens), Alzina (Quercus Ilex) i Roures (Quercus Pubescens). En alguns racons enfocats al nord, les moltes i líquens cobreixen els blocs de pedra i les branques dels arbres i boixos, donat-li un toc de misteri al bosc.

Sortim més avall al torrent dels Codolosos, després d'unir-se el de les Pinasses i el dels Avellaners, i just a tocar hi trobem el Forn de Calç de Les Fontetes. Un forn força ben conservat probablent per haver estat cobert pel bosc, i ara amb el desbrossament ha aflorat de nou. Es conserva molt bé especialment la boca d'entrada, amb el sostre de volta.

Sortim més avall a Les Fontetes i tornem a enllaçar amb la pista que hem fet a l'anada, que ens durà al punt d'origen.

ELEMENTS SENSORIALS
Tàctils:
- Ceràmica del Record de la Betlem
- Còdol amb cara gravada
- Balma del Puig Andreu, especialment les espitlleres
- Líquens i moltes a les branques del Boix Mediterrani
Auditius:
- Ocells durant tot el recorregut
- Cursos d'aigua depenent dels episodis de pluja (nosaltres no n'hem sentit)

Grau de dificultat: Moderat, alguns passos amb inclinació, i maniobres de pivotatge i capicua.

PictographRuins Altitude 1,820 ft

Forn de calç de Les Fontetes

Les Fontetes

PictographRuins Altitude 2,163 ft

Collet

Collet on ens hem aturat per esmorzar