Trigrad

December 9, 2018
May 2009

near Devin, Област Смолян (България)

Devin - Nastan - Mugla - Trigrad - Vodni Pad - Buinovo - Čavdar - Barutin - Dospat

Délka: 100km

Děvín - Nastan je po silnici. Ve vesnici Nastan přímo na náměstíčku odbočte doleva a držte se cesty, která stoupá opravdu velmi příkře do hor. Cesta je značená červenou značkou. Cesta opustí stavení a louky a vede až na vrchol hory lesem. Prudké výjezdy, kamenité zatáčky.
Na vrcholu hřebene Mursalica jsou krásné výhledy. Pokračujte po hřebeni, stále po červené značce směrem na nejvyšší horu oblasti Goljam Sneznik 2188mnm. Koncem května na vrcholku ještě ležel sníh, tak jsme jej vynechali. Před kopcem odbočuje cesta doprava dolů z hřebene do Mugla. Uprostřed vesnice Mugla přes mostek doleva a zase nahoru na hřeben. Za hřebenem překvapí několik velkých rybníků, asi na chov pstruhů a slušně vypadající hostel.
Slabší povahy si můžou zkrátit cestu přímo na Trigrad. Otrlejší, kterým nevadí kamenité výjezdy, odbočí pod hostelem doleva směrem na řeckou hranici. Další záludné místo je odbočka doleva těsně za domem s pramenem. Obočka se dá snadno přehlednout. Pak se motáte po cestách lesy a vyjedete na planinu, kde se napojíte na přímou cestu mezi hostelem a Trigradem. Přímo nad Trigradem je sedlo s pěkným altánem na spaní a cesta spadne dolů do Trigradu.
Trigrad je velmi vyhlášeným místem. Přístup k městečku z vnitrozemí je úzkou soutěskou Ďáblovo hrdlo se stěnami až 300m vysokými. Nedaleko je také přístupná jeskyně. A na náměstí je několik restaurací a občerstvení s pivem. Okolí je asi hojně motorkářsky navštěvované, všude jsou plakáty motorek a potkali jsme i pár místních na endurech.
Trasa pokračuje proti proudu potoka do vesnice Vodni Pad. Okolí je jak první zóna národního parku, tak jsem zvědav, kdy tady zatrhnou ježdění. Nám ale místní mávali. Vodní Pád je malinká, skoro opuštěná vesnička. Uprostřed vesničky odbočte doleva, serpentýnou na kopec, skrz rozpadlou bránu bývalé "Ocelové opony" a přes hřebínek. V lese narazíte na bulharsko/řeckou hranici. Je vyznačena vykopaným žlábkem a velkými kameny s bílými značkami. Nezapoměňte vypít slavnostní plechovkové pivo.
Cesta se dál klikatí zase skrz bránu v "Ocelové oponě" do vesnice Buinovo. Tady je obchod a občerstvení s pivem.
Z vesnice Buinovo po značkách směr Dospat výjezdem mezi chalupami na pláně nad vesnicí. Další cesta má spoustu odboček, vede po pískovém podloží borovými lesy a odbočky jsme spíše odhadovali podle směru. Velká část cesty vede bývalým hraničním průsekem pro elektrický plot, kde komunisti chytali a stříleli emigranty.
Z vesnice Čavdar je už asfaltka přes Barutin až do Dospatu.
V Dospatu doporučuji výbornou resturaci Orfeus.
Trasa není vhodná pro těžké motorky - prudké výjezdy po kamenech.

Benzín: Děvín, Dospat

Kde koupit pivo: Děvín, Nastan, Trigrad, Buinovo, Dospat.

Spaní: Pod stanem nebo širákem kdekoliv. U Mugla hostel, v Trigradu a v Dospatu asi i ubytování v domácnosti.