Belmeken

one day 2 hours 48 minutes
December 8, 2018
May 2009

near Dragushinovo, Софийска област (България)

Samokov - Šipočape - Gucal - Dolna Banja - Kostenec - Kostenec (pod horami) - jezero Belmeken - Belmeken - Jundola

Délka:95km

Z města Samokov jedete po hlavní silnici na Ihtiman. Za odbočkou na Šipočape asi 800m odbočuje do prava rozbitá cesta, dříve možná i asfaltová. Přes kopečky s hezkými výhledy na Rilu se přehoupnete do vesnice Gucal. Tady je už zase asfalt, až do Kostence pod horami (Kostence jsou dva vedle sebe). Cesta se dá z Dolna Banja zkrátit přes pole přímo do Kostence, ale záleží na tom, jak bude pole obdělané.
Na severovýchodním konci Kostence u hřbitova začíná šotolina, které se točí pod lesem směr východ. Po asi 3km cesta odbočuje do údolí říčky Rybinica a stoupá do hor.

Sledujte pečlivě trasu v GPS, cesta se hodně větví. Hezká je odbočka na vodpád.
Po asi 10km stoupání přijedete na asfalt, silnička dále stoupá kolem vyrovnávací přehrady a pořád výše a výše úbočím hor s krásnými výhledy až k jezeru Belmeken.

Jezero Belmeken se dá objet z obou stran - na západní straně je asfaltka, na východní zábavná cestička. Koncem května jsme zde překonávali závěje. Jezero je ve výšce 1900m.
Na jižním konci je vesnička Belmeken, rozpadlá jako většina vesnic v horách.
Odsud opět asfalt do Jundoly. V Jundole doporučuji pekárnu, kde mají pivo a výborné "Slanaky" se sýrem.