Xalo - Vall de Pop - Vall de Ebo - Pego - Rafol - Orba - Alcalali - Xalo

Photo ofXalo - Vall de Pop - Vall de Ebo - Pego - Rafol - Orba - Alcalali - Xalo Photo ofXalo - Vall de Pop - Vall de Ebo - Pego - Rafol - Orba - Alcalali - Xalo Photo ofXalo - Vall de Pop - Vall de Ebo - Pego - Rafol - Orba - Alcalali - Xalo

December 29, 2020
December 2020

near Jalón, Valencia (España)

Vertrek: Op de parking aan de Tourist Info "Vall de Pop" in Xalo.
Coördinaten: 38° 44' 38'' N 0° 01' 02'' W
Mooie gevarieerde fietstocht, meestal (zeer) rustige landelijke wegen. Enkel de CV-700 buiten Pego is een drukkere weg maar er ligt een breed fietspad naast. De ondergrond is haast overal prima, enkel een stukje nabij de Coll voorbij Vall de Ebo is onverhard en met koerstubes wellicht niet te doen.
Beschrijving
We vertrekken (en eindigen) deze fietstocht op de ruime parking bij de Tourist Info (01) in Xalo, enkel op zaterdag (marktdag) kan je hier geen parkeerplekje vinden. We vertrekken langs de rivier en gaan direct onder een brug onderdoor. Door de boomgaarden eerst richting Alcalali. Via de Ermita de Sant Joan de Mosquera (02) (met leuke picknick plek) vervolgen we richting parcent (03). We gaan niet richting Coll de Rates maar draaien af richting Castell de Castells. We volgen steeds de Rio Xalo, ook langs Benigembla (04) tot we aan de afslag naar Petracos komen (05). We zien de fel overgroeide ruïne van en kapel en even verder de spectaculaire rotsformaties met de grotten waar 5000 jaar geleden al artiesten aan het werk waren. We vervolgen door het ruige maar o zo prachtige landschap van de Barranco de Malafi (06). Nog even klimmen en we krijgen zicht op de Vall de Ebo waar we met aangename afdaling zo zijn. In het dorp van Vall de Ebo (07) volgen we even richting de Cova del Rull, maar we draaien voordien al rechts af, stevig klimmen maar met prachtige zichten. Kort bij de Coll (08) is de weg momenteel (2020) in slechte staat, gelukkig maar voor enkele honderden meters. We dalen en de verharding wordt beter, zeker op een T-kruising (09) waar we rechts afdraaien op spliksplinter nieuwe asfalt. Even de remmen testen want de afdaling richting Pego is behoorlijk stijl. We komen uit op een T (10) waar we rechts naar het centrum van Pego (11) volgen. We verlaten Pego via de CV-700 en komen langs de Tourist Info (12). Gelukkig ligt er een prachtig en veilig fietspad langs deze drukke weg. We zijn zo aan de afslag (13) richting Rafol, even klimmen over de Port de Sorell (14), hier zitten we terug 170 meter boven de zeespiegel. In Rafol (15) vinden we een paar terrasjes bij de kerk, even terug tot bij een huis met een prachtige gevel, hier steken we de CV-729 over en langs het kerkhof, door de boomgaarden rijden we richting Orba enkel even opletten om de Cami dels Pans (16) niet voorbij te rijden. Vanaf Orba (17) rijden we richting Alcalali, net voor het dorp komen we langs een spectaculaire klimmuur (18). Om de lus rond te maken keren we over de CV-750 terug naar ons vertrekpunt.

Photo of01 Parking bij Tourist Info Vall de Pop Photo of01 Parking bij Tourist Info Vall de Pop Photo of01 Parking bij Tourist Info Vall de Pop

01 Parking bij Tourist Info Vall de Pop

12 Tourist Info 'Pego y Les Valls'

Tourist Info 'Pego y Les Valls'

13 Rechts naar Rafol

Rechts naar Rafol, met prachtige zichten op "El Marjal" de rijstvelden van Pego.