Photo ofVolta circular al Puig Estela, Puig de Coma d'Olla i Taga des d'Ogassa pel coll de Pal i coll de Jou Photo ofVolta circular al Puig Estela, Puig de Coma d'Olla i Taga des d'Ogassa pel coll de Pal i coll de Jou Photo ofVolta circular al Puig Estela, Puig de Coma d'Olla i Taga des d'Ogassa pel coll de Pal i coll de Jou

July 16, 2023
July 2023

near Sant Joan de les Abadesses, Catalunya (España)

Ruta circular, aproximadament 2/3 per pistes i 1/3 per paviment. L'he etiquetat com a difícil tant pel desnivell com sobretot, els trams no ciclables.

És una ruta al voltant del Puig d'Estela i el Taga, sense pujar-hi.

Sortida un matí de juliol, amb molta calor a la plana, amb l'objectiu de passar un matí fresc amb bones vistes, de l'aparcament de la plaça Dolça d'Ogassa, pujant en direcció a Sant Martí de Surroca, que es deixa a l'esquerra i se segueix pujant.

Es fa fent camí, primer per pista pavimentada, que s'acaba just després de la font de la Roda, i després de terra, cada vegada més dolent. Aquesta primer part de la ruta és molt emboirada. Se senten les esquelles del bestiar, però no es veu. Es deixa el refugi Montserrat a la dreta, que tampoc no es veu des de la pista per la boira.

Es circula bé fins l'abeurador que hi ha sota el coll de Pal, però a partir d'aquí, i fins arribar-hi, cal fer-ho amb la bici al cantó.

Al coll de Pal, el sostre de la ruta, s'hi troben uns búnquers-refugi, vestigis del sistema defensiu bastit després de la guerra civil al Pirineu, des del Port de la Selva fins el País Basc.

Després cal prendre el corriol que porta fins Pardines. La boira se'n va i la ruta continua amb sol i bones vistes. És ciclable a trossos. El corriol té marges alts, que impedeixen fer anar els pedals amb normalitat. Hi ha troncs, pedres... és força de mal fer. I molts cards que punxen les cames.

El corriol va desapareixent. Es converteix tot en prat, amb herba alta que amaga pedres i tolls d'aigua. Es veu al fons la pista de Pòrtoles, i de fet és on cal dirigir-se de manera intuïtiva. Cal baixar algunes vegades de la bici i mullar-se els peus.

Quan s'arriba a la pista de Pòrtoles tot és més fàcil. La pista segueix fins el pla del Gorg, on hi ha molt bestiar al mig del camí. Cal donar una volta per no molestar-lo. A partir d'aquí la pista es va fent cada vegada més bona. Es passa pel cantó de la barraca de l'Orri Vell, pel coll de Puigllangord i es va baixant fins Vilaró. Poc abans d'arribar-hi hi ha l'ermita de Santa Magdalena de Puigsac.

A Vilaró es pren a l'esquerra la pista de Pujalt fins trobar, a mà esquerra, el camí del càmping Pardines. Quan ja gairebé s'ha passat es pren a la dreta la pista que porta fins Can Perpinyà, i d'allà als Plans de Conivella, on la pista es torna a perdre entre els prats. En aquest tros hi ha diverses tanques de bestiar, cal baixar de la bici per obrir-les i tancar-les.

Se segueix la pista fins el mirador del pla de Soca. Allà es pren la pista asfaltada que puja fins el coll de Jou. I des d'allà fins Ogassa per pista asfaltada, passant per Sant Martí.

Una bona pedalada, meitat entre la boira i meitat amb vistes molt maques.

PictographMonument Altitude 3,413 ft

Patrona dels miners

PictographMonument Altitude 4,039 ft

Aquí s'acaba la pista pavimentada

Des d'aquí i fins el coll de Pal la pista és molt poc ciclable