Vielha-Bords-Tuc de Guilhèm-Cabana deth Pin dera Sèrra

Photo ofVielha-Bords-Tuc de Guilhèm-Cabana deth Pin dera Sèrra Photo ofVielha-Bords-Tuc de Guilhèm-Cabana deth Pin dera Sèrra Photo ofVielha-Bords-Tuc de Guilhèm-Cabana deth Pin dera Sèrra

Experts only
September 11, 2023
September 2023

near Vielha, Catalunya (España)

Ruta inèdita per la zona mitja de l'Aran.
La ruta té com a punt de sortida i arribada la població de Vielha.
Iniciem la ruta pel vell camí de Vilac. Abans d'arribar-hi, al pònt de l'arriu Salient, iniciem la pujada per un bonic sender que puja paral·lel a aquest riu.
Quan trobem un pont de fusta el travessem i anem pujant pel Camin dera Ribera de Mont. Sortim a una pista que seguim en pujada. És la pista de Bords. Un tros amunt prenem una drecera que ens retorna a la pista davant mateix d'un gran dipòsit d'aigua. Seguim pujant per la pista que poc a poc es va apropant al llit del torrent de Bords. Ja a la zona de prats s'acaba arran de riu. El camí ara puja fort. És una mica pedregós i a trams amb força mullena.
Ja un tros amunt s'aplana i s'entra a la bonica clotada de era Cabana des Prats, derruïda. Estem en una àmplia zona de pastura aprofitada especialment pels mulats. Seguim pujant per corriols fàcils. Passem per una bassa i aviat trobem les traces d'unes roderes pel mig dels prats. Les seguim cap a l'esquerra. Fem una puja i baixa tot passant per l'amagat estanh dera Salana. Després de superar algunes rampes considerables les roderes ens porten a l'amplia colhada de Ròca Nera. Grans panoràmiques.
Aquí s'acaben les roderes. A la nostra dreta ens queda altiu el Tuc de Guilhèm. Ens hi atensem vorejant un primer montícul i tot seguint per un bon corriol el faldegem pel seu vessant sud-oest fins que sortim a una colladeta per on segueix un bon camí que ens porta fins el cim. El Tuc de Guilhèm malgrat ser un cim d'alçada modesta, per la seva situació geogràfica, ens ofereix unes panoràmiques de primer ordre als quatre vents.
Deixem el cim baixant pel dret fins a la colladeta anterior i a partir d'aquí comença el tram més complicat i espectacular de la ruta. La baixada per la Sèrra de Terratrem. Al fons, a uns 2 quilòmetres i a uns cinc-cents metres més avall albirem la petita cabana deth Pin dera Sèrra.
És una baixada força aèria amb alguns trams que hem de baixar de la bici per precaució. Les vistes, impressionants.
Després d'una fatigosa i molt tècnica baixada arribem a aquesta petita cabana. Al seu exterior té un banc que aprofitem per refer forces i contemplar el majestuós panorama que tenim davant nostre.
A partir d'aquí ja trobem un ben marcat camí que ens porta fins a la pista que comunica Vila amb Montcorbau. La seguim una estona fins que trobem un sender que ens porta a un dipòsit d'aigua i ens baixa fins a l'ermita de Sant Miquèu de Vila. Bonic exemplar del romànic aranès.
Seguim pedalant pel deliciós camin de Sant Miquèu fins que el deixem per baixar al poble d'Aubèrt. Creuem la carretera i pel Camin Reiau, en aquest tram asfaltat, retornem a Vielha on acabem la ruta.
Adverteixo que és una ruta molt dura. Per una banda les fortes pujades de la zona de Bords i per l'altra la tècnica baixada del cim del Tuc de Guilhèm fins a la cabana deth Pin dera Sèrra fan que només recomani aquesta ruta a tots aquells bikers que vagin mentalitzats del que es trobaran.
Si la feu espero que en gaudiu tant com ho hem fet nosaltres.