Photo ofVallfogona del Ripollès - Santa Magdalena de Cambrils - Castell de Milany - Vallfogona per la font de la Tosca Photo ofVallfogona del Ripollès - Santa Magdalena de Cambrils - Castell de Milany - Vallfogona per la font de la Tosca Photo ofVallfogona del Ripollès - Santa Magdalena de Cambrils - Castell de Milany - Vallfogona per la font de la Tosca

March 28, 2023
March 2023

near Vallfogona, Catalunya (España)

Ruta circular, 1/5 aproximadament asfaltada/emporlanada, 4/5 per pistes i corriols. No té un desnivell exagerat ni és molt llarga, però està etiquetada com a difícil per la quantitat de vegades que ha calgut baixar de la bici.

Sortida de l'aparcament de la zona esportiva de Vallfogona. Es pren la N-260 en direcció a Olot durant poc més d'un quilòmetre i mig, per prendre tot seguit a la dreta la pista que comença emporlanada i porta a la Serra de Santa Magdalena, pujant primer per la pista paral·lela a la riera de Llaés, ja de terra, i més endavant per serrat i prats de Planissars.

S'accedeix a l'ermita de Santa Magdalena de Cambrils des del nord, havent donat la volta al serrat des de l'oest a est, per la pista que es converteix en camí molt perdedor a causa del fullam dels faigs, que fa dubtar si és camí o pas de fauna. S'arriba als prats dels Planissars i es travessen per sota la Barraca per connectar amb la pista que ens portaria a Collfred.

De seguida es troba el trencant que puja a Santa Magdalena a la dreta. S'arriba a l'ermita a peu, deixant la bici a la torre d'alta tensió que hi ha abans de la pujada pels blocs de pedra, a 100 metres de l'indicador de l'ermita. Una pujadeta dreta a peu, que amb 5 minutets porta al sostre de la ruta, per damunt els 1.600 metres.

Entre Santa Magdalena i el Coll de la Creu de l'Espinal el camí és un corriol, primer en baixada i després en algun tram es converteix en pista quan comença a carenejar al serrat de Santa Magdalena, però que obliga a baixar de la bici diverses vegades. Al Pla de la Creu es travessa la pista que baixa a Llastanosa, i el corriol s'enfila fins els prats de la Serra de l'Obiol, per seguir al cantó de la tanca de filat durant un bon tros mentre s'entra a la serra de Milany. Quan s'acaba el filat la pista és més ampla, fins arribar al castell.

Al castell s'hi puja a peu, gràcies a unes cordes lligades als boixos que permeten agafar-se per salvar el desnivell. En resten els fonaments de les dependències i una paret força alta on s'hi ha instal·lat una escala de cargol metàl·lica des d'on hi ha una vista fantàstica de 360 graus.

La baixada es fa per la pista ampla que passa pel trencant dels saltants de la Masica, la font de la Tosca i arriba a Vallfogona per la pista emporlanada del cementiri.

Una sortida molt solitària. Ningú pel camí. Una mica cansada de tant pujar i baixar de la bici a la serra de Santa Magdalena, entre l'ermita i la Creu de l'Espinal. Però un dia fantàstic i unes vistes impressionants.