Vallbona de les Monges, Serrania de Maldà i el Vilet al complet.

May 10, 2021
May 2021

near Vallbona de les Monges, Catalunya (España)

Després d'haver ciclat per la zona per primer cop la tardor passada amb companys de Lleida, ( https://ca.wikiloc.com/rutes-btt/senders-del-tram-mitja-del-riu-corb-57496522 ) tenia moltes ganes de tornar a fer una corriolada pel sud de l'Urgell.

Avui hi he vingut a ensenyar-los-hi a companys de Reus. Per això hem sortit de Vallbona enlloc de Belianes. Uns 40 minuts de cotxe, o poc més. A les 8 tocades arrencàvem de davant del restaurant el Tallat.

L'altre motiu per a fer avui la ruta diferent és que, a banda que intento sempre de no repetir-les exactament igual, en aquest temps he vist que, tant gràcies al perfil aquí a wikiloc del club BTT Tàrrega, com per seguir al Strava a n'Efrain Parra (un dels principals "perruquers que pentinen corriols" de la zona) o perquè a la web/app Trailforks, ( https://www.trailforks.com/route/zona-vilet-al-complert/) he pogut veure que és una zona que està en plena "ebullició" de trail building.

De fet, la primera sorpresa agradable del mati ha estat quan abans de sortir un veí del poble, l'Eduard, ens ha interpel.lat amablement sobre d'on veníem, quina ruta anàvem a fer... i si faríem el sender "Estimaocells", obert recentment a terrenys de la seva propietat, on es dedica al turisme de fauna i a la ornitologia. Ens explica que veuen el BTT com a activitat compatible amb el model de turisme que volen desenvolupar. i només ens demana que si hi anem, respectem la senyalització i el silenci (hi ha un punt d'observació d'ocells). Així és que comencem a entendre que aquí els senders els obren de manera concertada amb els propietaris dels terrenys. Ben interessant (És de sentit comú, però no passa pas a tot arreu..). Més endavant tindrem més mostres d'aquesta manera de treballar.

Pel que fa a la ruta, doncs hem fet la ruta "Vilet al complert" que vaig treure de Trailforks i que com era de menys de 40 km, l'he completada amb un bucle pels secans de Belianes abans d'esmorzar a Maldà.

Al principi, potser més per error que altra cosa, hem pujat per un camí a tocar dels "Estimacells" per evitar el camí asfaltat que potser és privat (no està tancat ni senyalitzat, però al final en té tota la pinta pq. passes pel mig de bancals) . Potser aquesta segona opció hauria estat més ràpida i encertada...

El que us trobareu en el primer tram de la ruta és una successió de senders amb poca dificultat tècnica, però bastant trencacames i amb trams pit amunt durs (algun que ni amb ebike s'ha pujat, per no conéixe'l o per falta de tècnica). Són senders llargs, sota pins, molt ben "escombrats", amb mooooolt de flow: un gaudi total.

Menció a banda mereix la pujada a l'ermita de Sant Joan de Maldanell, una preciosa talaia que a banda de les vistes, ens regala una altra bona baixada just abans d'esmorzar. El lloc triat per a l'avituallament no podia haver estat millor: Lo Centro de Maldà, decorat amb exquisit gust i on fan uns entrepans molt bons amb un bon servei. La terrassa a l'ombra avui ja l'hem agraïda (feia caloreta ja) però a l'estiu ha de ser un autèntic oasi..

Un cop refets, hem abordat la segona part de la ruta, la qual, si cap, encara ha fascinat més als companys, perquè hem fet la zona de Vilet enllaçant trialera i corriol un darrera l'altre (algun no l'havia fet a la tardor, d'altres si que me'n recordava).

Després hem anat cap a Vallbona, on al mig de carrer un altre veí ens ha parat per a preguntar-nos d'on érem, què havíem fet... i ens ha explicat que ell era un dels "perruquers" del territori, com estan en procés d'obrir senders, com cap a la zona de Rocallaura ho estan treballant (en volen obrir un que serà el de més desnivell negatiu -130 m, però necessiten el permís de la propietat del balneari.... D'aquesta conversa n'hem sortit tots "enamorats" de veure com la gent s'aplega per a treballar gratia amore pel btt i per impulsar la dinamització del territori.

Així doncs, ja estàvem davant dels cotxes i portàvem uns 52 km.... Però cap company s'ha fet enrera d'anar a fer un darrer bucle per a fer 4 senders més. I ha pagat molt l'esforç i el temps, perquè a banda de fer l'únic d'avui que alguns d'ells coneixia (el dels Jardiners, que el fem quan hem vingut a Vallbona des de l'Espluga de Francolí resseguint tracks de l'antiga cursa "Missatgers del Cister") i un altre de planer de connexió, com a cirereta del pastis ens hem trobat amb dos dels sencers trialers més tècnics del dia. sobretot el primer, molt pendent en el seu tram inicial. I, a banda es veia que érem "dels primers" que hi passàvem (es nota poc practicat encara).

Tot fent el "final feliç" amb una cervesa a la terrassa del Restaurant el Tallat la valoració ha estat que era, sens dubte, un nou territori a incorporar al "programa" de sortides dels dissabtes, perquè paga molt la pena, no està tan lluny en cotxe i perquè veient la dinàmica i empenta de la gent local, està clar que es desenvoluparà encara més en els propers temps.

De fet, ara revisant la ruta i consultat al Strava he vist que, malauradament, no vam fer el sender Estimaocells (600 m al 10% de desnivell mitjà). Queda per a la propera. Juntament amb d'altres cap a Rocallaura que ja ens van indicar que busquéssim. .Segurament sortirem des del Balneari antic Rocallaura i (sense fer el bucle d'avui pels plans i la Serrania de Maldà -que està molt bé pq tb fas 3 o 4 senders bons, però tot no pot ser)..- farem la zona entre Vallbona i el poble termal

En fi, si no ho conegueu i us agraden els senders nets, sense pedres, amb molt de flow...i algun punt picantet... aquesta ruta i aquesta zona són del més recomanable. Què no és Vallfogona? Be, perquè a Vallfogona les baixades són més llargues o amb més desnivell. Però el gaudi està igualment assegurat i, tècnicament, m'ha semblat superior a una altra zona que també m'agrada força per aquestes terres, com és la de Verdú, el Mas de Bondia o voltants de Cervera (tracks de les pedalades Hivernals de Cervera)

El Garmin va marcar uns 1450+ si no recordo malament (cap a 700 abans d'ezmorzar).