Val de Ruda i Lacs de Saboredo

July 16, 2023
July 2023

near Baqueira-Beret, Catalunya (España)

Recorregut per la Val de Ruda i la seva capçalera on hi ha situat l'amagat cercle lacustre de Saboredo a cavall entre les comarques del Pallars Sobirà i la Val d'Aran.
L'inici de la ruta el situo a la urbanització Val de Ruda al complex de Baquèira.
Començo a pedalar en direcció a la pista que puja de Tredòs i que ressegueix la llarga i bonica Val de Ruda. És una pista llarga i en molt bon estat fins que, passat el pònt de Locampo s'acaba en un aparcament pels vehicles.
A partir d'aquí es continua pel que havia estat una antiga pista que actualment es troba en precàries condicions amb alguns petits trams que no són ciclables. Aquesta pista ens porta fins el paratge de la Pleta de Saboredo on trobem a l'esquerra un indicador al començament del sender que puja al refugi. El deixem i continuem pel que queda de pista fins arribar al barratge de Saboredo, una petita resclosa on es desvia l'aigua mitjançant una conducció subterrània cap els estanhs de Colomèrs.
En aquest punt tornem a trobar el sender que puja al refugi i que ja no deixarem. És una pujada força tècnica i amb alguns passos que ens obligaran a baixar de la bici. En algun tram surto del camí per evitar passos complicats.
Arribo al refugi de Saboredo que en èpoques estivals roman obert i guardat. Tenim l'opció de fer-hi un avituallament.
El refugi està situat enlairat sobre el estanh deth Miei i de Baish que veiem sota nostre.
La ruta d'avui l'he planifica per visitar únicament els tres estanhs que estan situats tots seguits en tres terrasses diferents, deixant de banda l'estanh Major i el Gelat.
Així doncs des del refugi baixo a buscar la riba de l'estanh deth Miei que vorejo i començo a pujar camp a través superant un esglaonat de grans lloses granítiques que em porten a l'estanh de Naut, al peu del pòrt de Ratera. Aquest tram, ciclísticament, és espectacular.
Un cop amarat de les grans panoràmiques refaig el camí de nou cap a l'estanh deth Miei i per terreny herbat i esquivant aiguamolls baixo fins a l'estanh de Baish. A la meva dreta observo enlairat el refugi.
A la sortida d'aigües d'aquest darrer llac trobo el sender que del refugi es dirigeix al Còth de Sendrosa. El segueixo un curt tram però de seguida el deixo per baixar, sense camí, per un pendent terreny amb alguna traça de corriol que em portarà directe de nou al barratge de Saboredo i a partir d'aquí refaré el mateix camí que he fet al començament.
La visita a aquest cercle de llacs és molt recomanable però cal tenir en compte que el camí d'accés no és fàcil i que cal estar avesat a la conducció per terreny rocós i herbat.
Com que molts trams de la ruta és camp a través és imprescindible seguir correctament el track.
En dies humits millor deixar-ho córrer doncs la dificultat augmenta considerablement.