Tines, premses i tombes a Sant Cugat del Racó

Photo ofTines, premses i tombes a Sant Cugat del Racó Photo ofTines, premses i tombes a Sant Cugat del Racó Photo ofTines, premses i tombes a Sant Cugat del Racó

June 14, 2021
May 2021

near Santpedor, Catalunya (España)

Pedres que parlen
Itinerari en travessa que ens permet visitar tombes i tines i premses per l’elaboració de vi i oli. La característica comuna entre elements tant diferents és que es construïren sobre gresos o pedra sorrenca. D’una banda perquè a la zona hi ha nombrosos afloraments d’aquest material i de l’altra perquè és una roca fàcil de treballar. Com que no a tot arreu es disposava d’aquest tipus de material cal suposar que s’utilitzaria la fusta, en el cas de la vinificació i les lloses per als enterraments. Però la roca n’ha permès la conservació fins als nostres dies.
El que visitarem és solament una petita mostra: només al terme de Navàs hi ha localitzades 7 tines i 10 premses entre medievals i modernes (ss. XVI~XVIII). Però també n’hi ha a Gaià i arreu del Baix Berguedà, especialment al veí municipi de Viver i Serrateix. Tot i així pensem que ja resulta prou significativa i sorprenent per aquesta simbiosi entre el vi i la mort.
Un altre tret comú és la dificultat de datació que, en el cas de les tombes, abastaria un període entre els ss. VI i X i pel que fa a les tines i premses fins al s. XV, tot i que algunes d’elles es podrien haver seguit utilitzat posteriorment.
Si voleu saber-ne més podeu accedir a aquesta ressenya senderista https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/tines-i-tombes-de-sant-cugat-del-raco-62723037.
A considerar que es tracta d’un itinerari en travessa i que retornem pel mateix camí pel que la distància i el desnivell en conjunt és el doble.

Santpedor (325m)
Pel Serrat Blanc prenem el camí de Burgaroles on baixem a creuar el Riu d’Or per enfilar-nos al mas de Ridor. Encetem la curta però intensa pujada de la Castellona i més pausadament sortim a la carena que seguim. A l’alçada de l’accés a Vilaseca s’acaba el respir quan continuem carenejant per sota el Turó dels Callers (a partir d’aquí seguim també el GR 179, Ruta dels Maquis) fins a sortir a la carretera de Castellnou a Balsareny. Al peu de la Torre de Castellnou (dels Moros) assolim la màxima cota (585m). Pla i avall al Pla del Nen deixem la carretera per baixar al Pla de la Casanova passant per la Seuva.

Pla de la Casanova (469m)
Seguim a l’esquerra, direcció Súria, la carretera que hi mena des de Balsareny i prenem el camí de Sant Cugat passant per can Pèsols, en un altre bon repetjó. Gir sobtat al Malgrau, curt empit i pujada moderada fins a Sant Cugat.

Sant Cugat del Racó (553m)
Després d’abeurar-nos a la font seguim uns tres-cents-setanta metres a mà esquerra la carretera de Navàs a Castelladral. Cal baixar de la bici per visitar, pel costat d’una feixa de sembradura, la base d’una premsa d’oli del mas dels Cellers. Prenem al camí del Soler, pla i avall. Ens desviem a l’esquerra sense passar per la casa. Pel costat d’una granja anem a visitar la Premsa del Pla de l’Horta i retornem al camí principal.
En un revolt trobem a mà esquerra la tomba i la tina dels Caus del Soler i a l’altre marge una tomba infantil. Poc més enllà, a peu, atenyem la necròpoli.
Després de creuar el torrent de Casolius, fem un altre repetjó fins a una bifurcació. Per l’esquerra ens acostem a les tines de la Sala (els darrers metres a peu) i per la dreta, també a peu, pel costat d’una feixa una premsa.
Camí enllà trobem una altra premsa, les restes d’una barraca a la que se li atribueix una antiga sepultura, les restes de l’esglesiola de Sant Pere de les Cigales i, poc més enllà les tombes del Pla de Sant Pere.

IBP: 47

Camí de Burgaroles-el Flequer. Esquerra

Ridor. Esquerra.

Sallés de la Serra. Esquerra.