Surviving Vandellòs rock and roll: Tretze trialeres top

November 26, 2023
November 2023

•   5 2 Reviews

near Vandellós, Catalunya (España)

Dic tretze per no dir 15 o... vaig perdre el compte (i només em refereixo a les fetes de cara avall... també hi ha força sender de pujada)

En síntesi (començant pel final), "enduro del duro" a tocar de casa en un territori TOP. No cal anar al Pirineu per a fer 2000+ en 50 km i un munt de trialeres tècniques. Perquè d'això va aquesta ruta. El que no trobareu aquí serà senderons dolços com quan fem "enblando". A Vandellòs la cosa es posa seriosa només començar. Hardstone flow, com diu el Miguel, el jefe d'aquesta ruta i que és qui, junt amb el Pepe, són els "amos" de Vandellòs.

Jo ja sabia al que anava, pq ja havia estat l'any passat fent ruta aquí amb ells (la impressionant "Vandellós experience", amb números molt similars als d'avui, però potser una mica més light, si és que això és pot dir en aquest terreny). I per això avui sabia que aniria tot el matí lidiant amb el meu límit d'incompetència. A més, pq tots els companys d'avui són moooolt bons baixant. Així que m'ho he pres amb calma i mirant de no caure. I la veritat és que m'ho he passat molt bé, encara que hi ha hagut algun punt d'estrès en trams molt tècnics o esposats (servidor té un cert vertigen).

La ruta d'avui ha començat per on vam acabar la "Vandellòs Experience" i despres de 4 trialeres que recordava bé (la primera no havent quasi ni sortit del poble) hem enfilat amunt de nou per a fer la trialera de les "4 estacions" que no es diu així per la pizza, sinó pq els companys de Vandellòs diuen que es pot fer tot l'any. Jo, per a mi, el nom li ve que ni pintat pensant en 4 estacions del calvari... perquè per arribar a dalt de tot i gaudir de la bonica baixada s'ha d'empènyer, estirar, arrossegar..... la bici fort amunt (i avui la meva, amb doble bateria deu pesar uns 27 kg...).

Des d'aquí hem tirat amunt cap al Coll Roig i cap a la carretera de Llaberia a fer dos trialeres més. La primera és molt maca al principi (el més semblant a un sender de tota la ruta) però al final acaba sent "agroenduro" del bo, poc ciclable per a mi. La segona (la del Notari) ja la recordava d'un cop fa força anys i té un parell de passos difícils, però en general és de bon fer.

Des d'aquí hem tirat cap a Santa Marina per carretera, on comença la part més espectacular i tècnica de la ruta. Mai havia passat per aquí. Primer és sender en pujada, bona part ciclable però amb un parell de punts d'empènyer bici. Des del Coll de la Presó, la baixada cap a Masboquera és mol llarga i té 4 o 5 llocs ben tècnics. De primeres no massa, però el camí de bast ben conservat té un pas estret per la vegetació i caure cap a mà esquerra no és una opció... Aquí he tingut un esglai quan he tocat amb el manillar una branca, però hi ha hagut sort aquest cop. Després el camí es va complicant, amb bastanta roca solta. En certa manera, pel llarg i l'alçada i les vistes des d'on es comença, m'ha recordat al Muro de Poboleda a Porrera, però aquest d'avui amb més dificultat tècnica.

A Masboquera hem esmorzat bé i bé de preu a l'hípica, sense presses. I ja quasi a l'una hem anat a fer la segona part de la ruta, amb "ritme alegre" de pujada per a poder fer el major nombre de baixades possible. En aquesta part crec que ja les havia fet totes en l'anterior ruta. Són molt guapes i de més bon fer, en general, que les de la primera part del matí. La de Ruit és molt llarga i aquí sí que es pot parlar de flow i tot en alguns trams. També n'hem fet una que és un bucle i que no havia fet mai i és quasi tota ella un camí de bast ben conserva molt bonic de fer.

En resum, una ruta molt guapa, però alhora ben dura, tant de baixada, com de pujada: si no us canseu de cames pq tireu de bateria, us cansareu de braços i esquena (hi ha un altre tram de porteig com el de les 4 estacions, encara que més curt, i alguns llocs més puntuals on també hi ha punts que toca empènyer bici-ebike).

Sens dubte, a cavall entre el Camp de Tarragona i les Terres de l'Ebre hi ha la contrada més endurera de la demarcació (bé, potser exceptuant els Ports... però això no ho conec de primera mà -excepte un cop que vaig fer el Portell de l'Infern a Fredes, ja a Castelló)

Ruta circular des de Vandellós passant per:
- Masvalentí (2.4 km)
- Coll Roig (15.2 km)
- Ermita de Santa Marina (27.1 km)
- Coll Pressó (28.2 km)
- Església de Santa Isabel (30.6 km)
- Font de Castelló (37.1 km)
- Coll de Cassear (50.8 km)

• Photo of albert loaisa
    albert loaisa Feb 21, 2024

Bon día , m agradaría fer aquesta ruta amb moto enduro , com ho veus ? Soc de La Selva del camp vaig amb e bike com amb moto , salut

• Photo of jocavi1
    jocavi1 Feb 21, 2024

albert loaisa, jo tambe soc usuari de ebike i moto muntanya. Som els primers que tenim que respectar els corriols de bici per no fer-los malbé. Hi han mil llocs on poder anar a fer rutes amb moto. Part de Vandellos es Parc natural de Llaberia amb multes des-de 3000€ en amunt. Jo no m’hi ficaria amb moto.

• Photo of albert loaisa
    albert loaisa Feb 21, 2024

Ok , per aixo ho he preguntat , ja hi anire amb bici merci

• Photo of marcf
    marcf Feb 21, 2024

Algunes de elles tenen barreres a l’entrada i sortida. Una feinada de passar amb la bici. Amb la moto impossible. Ves-hi amb la bici que us ho passareu bé. Això si, ruta pels amants de les pedres. Si no t’agrada la pedra i les trialeres dures, millor no anar-hi