Serra Major del Montsant des d'Albarca, baixant pel Mas del Serrador i tornant per Ulldemolins

December 31, 2023
December 2023

•   4.5 4 Reviews

near Albarca, Catalunya (España)

Aquí us deixo una de les millors (si no la millor) ruta que he fet aquest 2023.

Ha estat el tercer cop, i el primer en ebike, que he fet la travessa de la Serra Major del Montsant i puc dir amb rotunditat que és el track que m'ha agradat més.

Mai hauria pensat que faria el Montsant al mes de desembre, però les condicions meteorològiques anticiclòniques perllongades ho van propiciar. Així, a partir d'una conversa amb el Xavi el dissabte anterior esmorzant (que mai havia pujat al Montsant en bici) i pel fet que el Sergio tenia vacances, ens plantem a Albarca en cotxe un dilluns 18 de desembre per arrencar a les 9 del matí, sense presses i amb tot el dia al davant.

A Albarca fa fred, però amb la pujada fins a la Roca Corbatera ens el treure'm de sobre. I a més, el dia ha estat fantàstic, sense gens de vent a dalt de la Serra Major i amb unes vistes precioses, amb molt bona visibilitat a l'horitzó i un mar de núvols a sota, a la banda sud de la muntanya i cap a la Ribera d'Ebre. Encisador.

Com a novetats per a mi, pel que fa al track, cal destacar que, després del tram de pista dreta inicial fins al pla de l'ermita de Santa Maria, hem pujat per un sender diferent en el seu primer tram al que havia fet les anteriors vegades. És més ciclable i no cal passar-se bicis perquè no hi ha cap grauet. Encara que, lògicament, hi ha trams d'empènyer bici. Però res greu. Per arribar a dalt de la Roca Corbatera també toca empènyer una mica més... però s'hi ha de pujar si o sí. Tot plegat, ve a ser un kilòmetre dur que cal fer amb paciència i amb la seguretat que a la Roca Corbatera, després de les fotos de rigor, trobareu fins a.... 18 km !!!! de gaudi excels.

El camí de la Capçada és un sender de molt bon fer, amb algun punt tècnic, algun petit pas a peu... L'anem fent sense presses, els companys fan fotos....fem alguna marrada (el track està net i corregit)... passem el Pilò dels Senyalets, el Pi de la Cogulla... veig el trencall cap a l'ermita de Sant Salvador i cap a Margalef (per on vaig baixar el darrer cop: bonic, però amb punts tècnics força dret i amb un grauet, el tram fins a l'ermita) i reconec també l'inici de la baixada cap a l'ermita de la Foia de Cabacés per on vam baixar el primer cop (menys tècnic, però amb molta pista a partir de l'ermita). Però avui l'objectiu és baixar cap a la Bisbla de Falset pel Mas del Serrador i aviat trobem el trencall cap allí. Primer s'ha de remuntar una miqueta a peu, però de seguida comença una inesperada baixada. Dic inesperada per la total ciclabilitat de la mateixa, per senders plens de flou, trams de camí de bast amb algun punt més tècnic, però dels que no et fan baixar de la bici.... Increïble, com increïbles són les vistes en molts punts del recorregut, amb especial menció al pas pel Mas del Serrador, per exemple. He xalat com feia temps no recordava (reconec que fer trams nous sempre em motiva especialment, però el que el d'avui ha estat inesperat per qualitat, longitud, diversitat de trams (tots ben conservats) etc.

Un cop a baix a prop del Riu Montsant, la idea era anar fins a Margalef per camins a tocar del riu. Però hem comès una errada quan el camí es transforma en sender (que es veu netejat de fa molt poc), ens hem separat... hem tirat enrere per camí ample, on ens hem retrobat..i hem seguit endavant, fins que ha estat evident que no portàvem camí bo...I hem decidit tornar enrere per a fer carretera..... Aquesta marrada l'he tret del track i ara que ja ho tinc clar (anàvem bé pel sender), el proper cop miraré de passar per camins fins a Margalef. De tota manera, l'opció de la carretera, gens transitada, no és dolenta perquè només són 4 km i a l'hora que era ja hi havia gana.

Hem arribat a 2/4 de 2 al Café Vernet, on hem fet un bon plat combinat molt ben atesos i cap a les 3 hem arrencat, de nou per carretera (aquest tram també es podria fer per camins a tocar la llera del Riu Montsant, pero amb el poc que li quedava de llum al dia hem decidit fer via). Hem anat a buscar la pujada llarga cap a Serra de les Espallargues (llarga, però de bon fer perquè els trams inicials més durs estan encimentats). Un cop superada, a tocar de la carretera fem 3 o 4 trams de sender (GR) bonics i que fan més entretingut aquest tram, que ens porta a la bonica baixada cap a la Vall del Silenci per l'antic Camí de Juncosa a Ulldemolins, un camí de bast molt bonic en dos trams (travessa dla carretera), la darrera baixada guapa de la ruta.

A Ulldemolins agafem aigua i amunt cap a Albarca, que es fa fosc més aviat a l'ombra del del Montsant. Hi arribem cap a les dos quarts de 6, amb un excel·lent regust de boca per un dia fantàstic de btt.

PD: A nivell d'autonomia, jo me l'he jugada avui: no he agafat la bateria externa per la penalització que suposa en un tram de pujada com el que hi ha fins a la Roca Corbatera. I tampoc he agafat carregador pq recordava que a Cal Vernet les bicis es deixen fora i no havia pensat de preguntar si es podia carregar (i la meva bateria interna no es desmunta) i pensava que no em faria falta.. Però he acabat amb un 3% dels 630 W bateria i fent algun tram de pujada cap a Albarca en mode off.... La pujada cap a la Roca Corbatera, en mode turbo força estona penalitza, amb les marrades hem fet uns 5 km més i una mica de desnivell... (i el meu abandonament de la bici de carretera entre setmana els darrers mesos segur que també fa que gasti més bateria....)

Ruta circular des de Albarca passant per:
- Pla del Grau Gran (3.0 km)
- Corbatera (4.3 km)
- Serra Major (5.6 km)
- Serra Major (6.9 km)
- Serra Major (8.4 km)
- Serra Major (9.7 km)
- Piló dels Senyalets (10.9 km)
- La Cogulla (12.9 km)
- Lo Pas Dolent (14.1 km)
- Lo Planassot (16.0 km)
- Mas del Serrador (17.9 km)
- Cova Olive (25.6 km)
- Venta de la Llena (38.0 km)
- Ulldemolins església de Sant Jaume Apòstol (45.3 km)

• Photo of ToniV.
    ToniV. Mar 30, 2024

Mols corriols i mirat contínuament el wikiloc. La primera pujada potser no vam seguir bé el track i vam haver de carretjar les bicis unes quantes vegades.
    Ruta xula i entorn immillorable.

• Photo of sergiomucu
    sergiomucu Mar 30, 2024

Moltes gracies x valorar Toni. Encantat de poguer contribuir. Salutacions

flonjall Mar 31, 2024

No crec que us equivoquessiu, ToniV. La pujada al Montsant és així. I abans era pitjor. Aquest és el camí que menys és camina.

Però sigui com sigui, el Montsant bé que s,ho val!!! (això i més)

Salut!

• Photo of JAMRO
    JAMRO Apr 21, 2024

Felicitats Flonjall!, ruta espectacular pel Montsant, la vam fer amb un amic a començament de mes. Molt encertada la baixada de la serra Major cap a la Bisbal pel mas del Serrador.
    Això si, per a gaudir primer cal una bona dosi d'esforç pujant al cim de la Corbatera, empenyent o portejant bici, és el que té el Montsant...
    Vam fer una variant a la teva ruta passant per camins el tram entre la Bisbal i Margalef tal com comentes a la teva descripció, es pot enllaçar sense problema. Et deixo aquí l'enllaç del que vam fer: https://es.wikiloc.com/rutas-mountain-bike/travessa-del-montsant-albarca-roca-corbatera-serra-major-margalef-les-espadelles-ulldemolins-albarc-168146126

Salut!!

flonjall Apr 24, 2024

Ara m'he pogut llegir la teva crònica, JAMRO o, que com sempre és un plaer. Què bo si la meva va incitar a un profund coneixedor de la serra com tu a pujar-hi en bici i seguir aquesta ruta!

SÍ HEU FET CAP A AQUESTA RUTA MEVA I US HA CRIDAT L'ATENCIÓ, LLEGIU LA RIQUÍSSIMA CRÒNICA D'EN JAMRO I US ACABARÀ DE CONVÈNCER PER ANAR A FER-LA.

• Photo of Javier e-mtb
    Javier e-mtb May 1, 2024

Hoy la hemos hecho. Y si, para mi una de las estrellas de Tarragona; un rutón con mayúsculas. Precioso, supe divertido y con un entorno incomparable. Había un poco de niebla arriba en la Sierra Mayor y nos hemos comprometido a repetirla en Junio con alguna pequeña variación. Si que hemos hecho el camino de La Bisbal a Margalef, pero la en la bajada a Uldemolins eliminaremos la salida/pared a la carretera. Eres un crack Tony.

flonjall May 2, 2024

Me n'alegro que hagueu disfutat d'un gran dia, Javier!
    La part aquesta que comentesde la paret... sí, té aquest final a la carretera que és desagradable. Fent una mica més de volta per carretera, es pot pujar a la Punta del General, que és una baixada més llarga i endurera a Ulldemolins (ho fem a la ruta de la Serra de la Llena). O simlement, saltar-se aquest tram per carretera (hi ha un mirador molt guapo a tota la vall d'Ulldemolins a tocar de la carretera). Una altra possibilitat potser seria baixa des de la carretera a Sant Bartomeu del Grau. Això estalviaria carretera. Però em van comentar que no és massa ciclable (jo no hi he baixat mai, ni a peu). Salut!!!