Sant Llorenç de Morunys-Pratformiu-Vilacireres-Bonner-Montcalb

Photo ofSant Llorenç de Morunys-Pratformiu-Vilacireres-Bonner-Montcalb Photo ofSant Llorenç de Morunys-Pratformiu-Vilacireres-Bonner-Montcalb Photo ofSant Llorenç de Morunys-Pratformiu-Vilacireres-Bonner-Montcalb

September 1, 2023
September 2023

near Sant Llorenç de Morunys, Catalunya (España)

Ruta circular, tot per pista, que segueix bona part del municipi de Guixers i de Gósol.
Sortim de Sant Llorenç i baixem a creuar el riu Cardener per una palanca a l'indret del Monegal.
Ens enfilem fins el Coll de Sant Lleí. Recomano visitar la petita ermita del mateix nom que es troba a tocar.
Seguim pujant per una pista una mica pedregosa i en fort pendent fins a la Collada del Jou. Bones panoràmiques sobre el vessant sud de la Serra del Verd. Ara seguim una pista que comença a baixar suaument per dins d'un bonic bosc de pi roig. Fem una curta pujadadeta i sortim a una pista encimentada que seguim a la dreta en pujada. Aviat arribem a la Collada de La Creu. Propera ens queda la petita ermita del Roser.
Seguim pedalant per una bona pista fins que en trobem una de secundària que s'inicia a la dreta en pujada. La seguim. Es tracta d'una pista força pedregosa però amb un pendent sostingut que es puja relativament bé. Arribem a la part superior de la serra de Pratformiu. Continuem pujant. Després d'una forta corba arribem al punt més alt (cartell indicador) i iniciem un tram de baixada força complicat. La pista està molt malmesa i en un tram, per seguretat, és millor fer-ho baixats de la bici.
Arribem els Terrers de Pratformiu, un interessant fenòmen geològic molt vistòs.
Tornem a pujar fins al Coll de la Creu de Jovells, passem pel costat de la casa del mateix nom i baixem per una bona pista fins a la casa de Cal Felipó.
En aquest punt deixem la pista i baixem pel mig dels prats fins trobar la pista que comunica Guixers amb Gósol. La seguim a l'esquerra.
Després d'uns quilòmetres la deixem per desviar-nos en baixada cap a l'amagada però molt interessant església de Sant Jaume de Vilacireres. Destaca la seva porta de fusta força treballada. Seguim per una pista secundària fins entroncar de nou amb la principal.
Passem pel costat de la casa de Can Pelegrí i més endavant per la de Can Blanc que ofereix servei de restauració.
Ara iniciem una forta baixada fins el Molí de Güell que per un pont travessa el riu Aigua de Valls. Sota el pont hi ha una abundosa font.
Iniciem la pujada per una pista en un estat força acceptable. Aviat arribem al llogarret de Bonner, abandonat però que val la pena fer-hi una visita. Destaca les restes de l'església de Santa Eulàlia i Sant Miquel i la casa de Can Costa amb uns ampits i llindes força destacables.
Seguim pedalant per la pista en direcció a la Serra dels Prats que hi arribem després de fer un tram encimentat.
Pedalem còmodament per aquesta extensa baga de pi roig fins que arribem a la Collada del Pedró i tot seguit al conjunt d'edificacions de Montcalb.
Ara baixem un tram per una pista asfaltada fins el trencall de Can Colell. Aquí la deixem per seguir per una pista de terra que s'inicia a l'esquerra i que ens porta a la petita ermita de Sant Salvador de Vilaverd, bellament situada.
Seguim baixant per una bona pista i passem pels massos de Pellicers i Fontanella on poc després tornem a trobar la pista asfaltada que la seguim uns centenars de metres fins a la casa de Timoneda on la deixem per iniciar la baixada per una pista que s'inicia a la dreta. Compte uns cinc-cents metres més avall. Cal deixar la pista que segueix recte i seguir per una que queda una mica amagada a la dreta. Com a referència hi ha una bassa.
Seguim baixant i perdent altura ràpidament fins arribar davant de la gran casa del Riu de Valls. Creuem el riu per un pont i seguim per una pista asfaltada que segueix la Plana del Riu. Tornem a trobar la pista principal, passem per davant de l'edifici de l'ajuntament de Guixers i arribem a la carretera que comunica Berga amb Sant Llorenç de Morunys.
Ara només ens caldrà seguir-la durant uns vuit quilòmetres i retornarem al punt de sortida.
En resum, ruta llarga però molt panoràmica, variada i amb molts elements d'interès.
Consum aproximat uns 600w.