Ruta del romànic Palentí, Muntanya Palentina

Photo ofRuta del romànic Palentí, Muntanya Palentina Photo ofRuta del romànic Palentí, Muntanya Palentina Photo ofRuta del romànic Palentí, Muntanya Palentina

June 14, 2023
June 2023

near Cillamayor, Castilla y León (España)

Per fi, avui la previsió no dóna pluja, ho aprofitem per sortir amb l'ebike. Fem la popular ruta "pedaleando por el romanico Palentino" del polifacètic, alpinista, aventurer i presentador, Jesús Calleja.
L'any 2017 a través del seu programa "Volando voy" va muntar aquesta ruta cicloturista que dóna a conèixer aquest tresor únic, i l'any següent la Diputació de Palència va senyalitzar la ruta. En aquest indret de la Muntanya Palentina diu que és on hi ha la més gran concentració d'edificis romànics d'Europa.
Nosaltres iniciem la ruta a Cillamayor, on hi ha l'església romànica de Santa Maria la Real, al voltant hi ha alguns sarcòfags antropomorfs. Sortim cap a Matabuena, la ruta oficial passa per un sender pedregós, però nosaltres passem per la carretera. Després de la pujada fins arribar al poble encara ens toca una rampa per pujar a l'església de Sant Andreu. Ens dirigim cap al pròxim poble Bustillo de Santillàn, al mig del camí ens trobem diversos cavalls. Passem per una singular i enginyosa porta ramadera, per creuar-la hem de baixar de la bici.
A Bustillo hi ha l'església de Sant Bartomeu I al Parc una peculiar escultura. Continuem la nostra ruta cap a Villanueva de la Torre, a la part alta del poble hi ha l'església de Santa Marina amb bones vistes d'aquesta vall. A la sortida del poble hi ha la Torre Forta Medieval, de planta quadrada, feia les funcions defensives i de vigilància. Seguim cap a Salinas de Pisuerga on hi ha l'església de Sant Pelai, amb una robusta torre. Aquesta no és romànica, sinó renaixentista, una dels més notables d'aquest estil al nord palentí. Creuem el pont sobre el Pisuerga I seguim el camí que va paral.lel al riu, el camí esta rodejat de bosc de ribera, a mig camí trobem un bufó edifici amb bancs I taules de pícnic, és el refugi de pescadors Quintaluengos. No deixem el riu fins arribar a Barcenilla de Pisuerga, on hi ha l'església de l'Assumpció. El pròxim poble és el Barri de Santa Maria amb l'església de l'Assumpció i a les afores l'ermita de Santa Eulàlia.
Ens enfilem al mont de la Cotorra, un cop dalt toca baixar. Anem a Vallespino, a les afores hi ha l'ermita de Santa Cecília sobre un espero rocós. Ens dirigim cap a l'embassament de Aguilar de Campo, parem al mirador de la Pozana des d'on tenim unes magnífiques vistes del pantà. Davallem fort, tot fent llaçades cap a la presa, la creuem per anar cap a Corvio a veure l'església de Santa Juliana, un edifici romànic tardà de robust aspecte. El campanar té la particularitat de ser tan ample com la nau.
Anem a Matalbaniegas on hi ha l'església de Sant Martí Bisbe, antigament adossada a un monestir. Te mènsules amb representacions d'animals, músics, figures eròtiques i vegetació. Pròxim objectiu Villavega d'Aguilar, a veure l'església de Sant Joan Baptista. Decidim fer la tornada pel carril bici que segueix la carretera P 220 fins arribar a Cillamayor, lloc d'inici de la ruta

Santa Maria la Real, Cillamayor

Photo ofSant Bartomeu, Bustillo de Santillàn Photo ofSant Bartomeu, Bustillo de Santillàn Photo ofSant Bartomeu, Bustillo de Santillàn

Sant Bartomeu, Bustillo de Santillàn

Photo ofSanta Marina, Villanueva de la Torre Photo ofSanta Marina, Villanueva de la Torre Photo ofSanta Marina, Villanueva de la Torre

Santa Marina, Villanueva de la Torre

PictographCastle Altitude 3,313 ft
Photo ofTorre Forta Medieval, Villanueva de la Torre Photo ofTorre Forta Medieval, Villanueva de la Torre Photo ofTorre Forta Medieval, Villanueva de la Torre

Torre Forta Medieval, Villanueva de la Torre

Sant Pelai, Salinas de Pisuerga

PictographWilderness hut Altitude 3,119 ft

Quintaluengos, refugi de pescadors

Assumpció, Barcenilla de Pisuerga

Assumpció, Barrio Santa Maria

Photo ofSanta Eulàlia, Barri de Santa Maria Photo ofSanta Eulàlia, Barri de Santa Maria Photo ofSanta Eulàlia, Barri de Santa Maria

Santa Eulàlia, Barri de Santa Maria

Photo ofSanta Cecília, Vallespinosa d'Aguilar Photo ofSanta Cecília, Vallespinosa d'Aguilar Photo ofSanta Cecília, Vallespinosa d'Aguilar

Santa Cecília, Vallespinosa d'Aguilar

Mirador de la Pozona

PictographLake Altitude 3,107 ft
Photo ofPresa embassament d'Aguilar de Campoo Photo ofPresa embassament d'Aguilar de Campoo Photo ofPresa embassament d'Aguilar de Campoo