ROJALS Un tomb pel terme. La Pena-Les Tres Creus-Els Cogullons

Photo ofROJALS Un tomb pel terme. La Pena-Les Tres Creus-Els Cogullons Photo ofROJALS Un tomb pel terme. La Pena-Les Tres Creus-Els Cogullons Photo ofROJALS Un tomb pel terme. La Pena-Les Tres Creus-Els Cogullons

September 20, 2022
September 2022

near Rojals, Catalunya (España)

Un bonic tomb en forma d'estrella pel terme de Rojals.
ROJALS.
Rojals és una pedania de Montblanc (Conca de Barberà) que està situada a 979 metres d'altitud, a l'extrem nord-est de les Muntanyes de Prades. Des de l'església de Sant Salvador (origen s. XIII) podem gaudir de la vista panoràmica de la Conca fins als cims dels Pirineus. Rojals es troba documentat l'any 1151. Inicialment era municipi amb les masies dels Cogullons, la Bartra i el Pinetell de Rojals. L'any 1940 s'agregà a Montblanc. L'any 2004 hi havia censades 28 persones.
Passo pel Mirador de La Pena, la Fonts de Deport i del Boixet, els Plans de Sant Joan.
COLL DE LA CREU DE L'ARDIT I COLL DE LA MOLA.
Passo pel Clot del Llop i la taula dels Quatre batlles per arribar a Les Tres Creus a La Mola d'Estat.
LES TRES CREUS. En un extrem de la rocosa mola hi han clavades 3 creus de ferro que dominen tota la vall.
LA MOLA D'ESTAT. La Mola d'Estat és un tossal de 1.127 m[1] d'altitud a les muntanyes de Prades, a cavall dels municipis de Vimbodí i Poblet (Conca de Barberà) i Prades (Baix Camp). Com a fet característic d'aquest tossal, hi ha tres creus metàl·liques clavades a la roca, a frec del cingle, anomenades popularment "les Tres Creus", en una zona que ofereix impressionants vistes de la vall del riu Brugent i de les muntanyes de Prades.
De tornada cap a Rojals em desvio cap a Els Cogullons.
ELS COGULLONS. Els Cogullons és un despoblat del municipi de Montblanc. La zona de Rojals i els Cogullons ha estat habitada des del Neolític. Entre les restes que se'n conserven hi ha un gran nombre de pintures rupestres en pedres a l'aire lliure i coves.
Desfaig el camí per tornar al Coll de La Mola, i pel costat del Corral de La Marieta fins a Rojals.