Photo ofRipoll - La Farga de Bebié pel Coll de la Bassa i Sesfonts - Serra dels Bufadors pel Coll dels Tres Pals - Ripoll per Malveí Photo ofRipoll - La Farga de Bebié pel Coll de la Bassa i Sesfonts - Serra dels Bufadors pel Coll dels Tres Pals - Ripoll per Malveí Photo ofRipoll - La Farga de Bebié pel Coll de la Bassa i Sesfonts - Serra dels Bufadors pel Coll dels Tres Pals - Ripoll per Malveí

March 24, 2023
March 2023

near Ripoll, Catalunya (España)

Ruta circular, 4/5 parts aproximadament per carretera asfaltada. La resta per pistes i corriols, de bon fer. La dificultat... depèn de l'estat de forma de cadascú, de la bicicleta que porti i de l'ànim que l'acompanyi!

Sortida de l'aparcament de davant del càmping Solana del Ter de Ripoll un matí una mica rúfol de començament de primavera. Se segueix el carril bici mig quilòmetre per anar a trobar la carretera de Les Llosses, que se segueix durant uns quatre quilòmetres fins prendre el trencant del camí dels Baborers, que surt a l'esquerra de la carretera.

La pista baixa fins travessar el passallís de la riera de les Llosses, i al cap d'uns 50 metres es pren la pista que puja fins els Baborers. Després d'un breu replà la pista s'enfila amb un pendent mitjà del 7% fins el collet de la Bassa. Es passa pels Villarons i després d'un breu replà s'arriba fins el punt més alt de la ruta, prop de la masia El Camp.

Comença la baixada, passant pel Coll de Sesfonts i arribant arran de Ter a la Farga de Bebié. Es travessa el riu pel pont i es pren la pista que s'enfila a l'esquerra de l'estació, que es converteix en corriol passat el Solell, quan s'entra dins l'espai natural del Castell de Montesquiu.

A les Planeses es torna a a trobar pista, en molt bon estat. S'enfila fins la Collada de Planeses, es deixa el mirador de la Rovira a la dreta i passa pel Coll dels Tres Pals, des d'on es veu ja la Serra dels Bufadors al davant. A la dreta s'hi veu el Castell de Besora.

Passa pel la Collada del Beví Gros, i quan arriba a la pista que va de l'aparcament dels Bufadors a Sant Moí, sota el Turó gros dels Bufadors, es pren a l'esquerra. Passa pel Coll del Beví Xic, i al coll de la Bassa de la Processó es pren a la dreta la pista amb el pendent de baixada més gran de la ruta, que porta fins Malveí.

Es dona la volta a la masia per seguir baixant fins la riera de Llaers. La pista s'ha tornat pedregosa una altra vegada. Després de travessar la riera la pista va millorant, i a partir del collet de Ripoll torna a ser bona.

La pista segueix fins el coll Manyanic, després d'haver travessat la riera de Vallfogona. Segueix baixant fins a tocar Llastanosa, i d'allà es torna a baixar fins arran de Ter. Passada la central es pren la pista que comença en pujadeta seguint el riu, es deixa a l'esquerra la resclosa de la Corba, i travessa el Ter poc després del túnel de la colònia de Santa Maria.

I des d'allà, carril bici fins el cotxe i dinar a la Solana.

Una bona ruta, amb unes parts de recorregut ben diferenciades: carril bici per començar-la i acabar-la, asfalt fins la pista dels Baborers, pista molt pedregosa des dels Baborers fins el els Vilarons, millor a partir d'allà, molt millor entre Els Camps i la Plana. Més pedregosa fins arribar a la Farga de Bebié. Corriol entre el Solell i Planeses, que fa baixar de la bici algunes vegades. Bona fins el Coll de la Bassa de la Processó. Cada vegada més pedregosa a partir de Malveí, i torna a fer-se cada cop millor a partir de la riera de Llaers.