Ribera d'Algars i Vall de Bot

May 7, 2021
May 2021

near Horta de Sant Joan, Catalunya (España)

Orta-Almudèfer-Serra dels Pessells-Bot-Via Verda

D’aquesta ruta ens ha agradat tot, però destaquem especialment els bells paratges que ens regala el passeig per la riba del riu d’Algars.

Orta (525m)
De la plaça de Catalunya sortim del poble pel carrer de Navarra i anem a creuar la Via Verda. A la següent cruïlla, passat el mas de Quicot, enllacem amb la ruta 1 per a BTT.
Atenyem la riba dreta del riu d’Algars i la xemeneia del «Sulfuro», únic vestigi d’aquesta antiga indústria química. Canviem de riba pel pontet de les Solanes de Lledó i retornem a la dreta després del Molí de la Fàbrica, un antic molí paperer. Sortim a la TV-3341 que seguim a mà dreta uns dos-cents trenta metres. Mes enllà deixem a l’esquerra un segon accés a Arenys de Lledó. A partir d’aquí el riu serpenteja amb bons meandres.

Almudèfer (337m)
Antic nucli rural amb l’ermita de Santa Anna i les ruïnes del castell al cim del Turó, documentat d’ençà el 1267. Sortim al camí de Caseres a Bot. El prenem a mà dreta (direcció Bot) i el deixem poc més enllà per un altre, també a la dreta, seguint la ruta 9 de BTT per la Vall de Bot.
La de Bot és una vall petita i estreta, arrapada a la Serra dels Pessells. El camí que la recorrem manté un pendent entre suau i moderat. Malgrat el reduït espai s’hi esglaonen bancals amb feixes de conreu, vinya i sembradura a la part baixa i fruiters més amunt, alguns erms, però altres conreats.
Atenyem la carena de la Serra dels Pessells al coll de Bot.

Coll de Bot (490m)
Cruïlla amb l’antic camí de Batea a Orta. Termenal entre Caseres i Bot. Corona el carener un rosari de molins de vent. Bones vistes de Bot i les serres que l’envolten, amb l’Agulla destacant al bell mig.
Baixem en fort pendent a trobar el Barranc del Cullerer que seguim pel seu marge esquerre, ja amb pendent més moderat, per entremig d’un mosaic de vinyes clapejat de pineda. Atenyem la T-334 de Bot a Orta. La seguim a mà dreta poc més d’un centenar de metres per prendre la de Prat de Comte que deixem tot seguit pujant a mà dreta per una pista força precària a la Via Verda.

Via Verda de la Terra Alta (269m)
Bon contrast amb el trajecte fet fins aquí en el que a penes ens hem creuat amb un parell de senderistes i tres motards. La seguim fins a l’antiga estació d’Orta on prenem el camí d’accés, amb bons repetjons per assolir el punt de partida.