Photo ofRiba-roja d'Ebre i Almatret (Serra dels Valencians, Escambrons, Barranc de Coll de Vaques, GR-99) Photo ofRiba-roja d'Ebre i Almatret (Serra dels Valencians, Escambrons, Barranc de Coll de Vaques, GR-99)

December 15, 2021
December 2021

near Riba-roja d'Ebre, Catalunya (España)

Impressionant ruta feta en condicions força hivernals (boira, sobretot en cotes altes i molta estona pedalant entre 0 i 2 graus centígrads), a mig camí de Lleida i Reus, però en condicions climatiques clarament de Ponent hivernal.

Té trialeres top i uns senders preciosos (un de baixada a Almatret, anomenat Escambrons, de 5 km que deu ser el més llarg que he fet mai amb tant de flow i continuïtat total) i un parell en lleugera pujada de les mateixes característiques i també de més d'un km o dos.

En el primer bucle que hem fet a Riba-roja, per la Serra dels Valencians (3,5 km seguits de senda primer i trialera després) crec que si ho hagués estat per la boira ho hauria passat malament pel vertigen, ja que es careneja molt amunt per una sender estret i després hi ha un tram on literalment és un "corriol de pam" de bon fer. Però una errada i caiguda cap a la dreta ha se ser perillosa, perquè no hi ha arbres que et parin i allò es veia força tallat. La trialera de després té alguns passos tècnics, però sense arribar a agobiar.(els dos companys d'avui, que jo situaria per sobre de la mitja en quant a habilitat tècnica- s'ho han fet tot damunt la bici amb atmosfèriques de 120 mm) sense dubtar massa). Sigui com sigui, resulta sorprenent que per aquí hi passés la marxa de Riba-roja fa uns anys (no per la trialera, sinó pel tram previ estretet esmentat. De fet, en anar a esmorzar a la plaça de Riba-roja, un veí ens ha dit en saber que veníem d'allí dalt allò de "us explicaria un parell de casos que van passar allí dalt, però millor no"....Bé, potser només eren ganes de crear interès)

En la baixada darrera d'Almatret cap a Riba-roja hi ha una altra trialera top d'un km (Camí de Sirga o Gr 99, crec) i després un sender amb tendència amunt primer i pla després molt molt guapo també.

En resum, una ruta amb potser només 7 trams de senda/trialera, però de les que cap d'ells et deixen indiferent.

I el paisatge.. .doncs segur que ha de ser impressionant (el Riu Ebre, el mirador del Segrià a Almatret.. però avui, d'aixó, no n'hem tingut massa gaudi.

Inicialment tenia previst fer primer tota la part d'Almatret, esmorzant en aquest poble al km 25 i uns 1000+. Però com hem arrencat tard i feia molt fred, hem fet primer el bucle de la Serra dels Valencians pq així al km 20 ja estàvem al bar la Pota de la plaça de Riba-roja. Crec que ha estat un encert perquè així fas la trialera més tècnica i els passos més delicats a primera hora del dia, quan vans més descansat. Però elbar de l'esmorzar ha estat trist. No sé si hi havia alguna altre al RIba-roja. A Almatret sí que n'hi ha amb molt bona reputació a internet.

Riba-roja està a una hora de Reus en cotxe. Llàstima que sortir des d'Almatret fa que, donada la seva singular ubicació i manca de carretera cap a la RIbera d'Ebra, supos mitja hora més de cotxe quasi. Perquè si no, tardaria poc (bé, a la primavera o si més no quan no hi ha anticicló) en anar a fer el track de la Xallenge David Duaigües per a acabar de conèixer la resta de senders dels que els companys de Lleida em van parlar ahir.

Us deixo uns vídeos de la zona (veient-los, arribo a la conclusió que he de tornar a fer aquesta ruta amb solet i que potser ahir la boira feia "efecte túnel" i el sender de la Serra dels Valencians no és tan exposat ni estret -excepte un tram final que sí que els 3 companys vam estar d'acord en que ho era).

Serra dels Valencians Riba-roja. Fins al minut 12_30 (aquest l'he buscat per la curiositat de veure com es veu sense boira. Crec, però, que potser li han tret la part més estreta del sender):

Escambrons Almatret

Gr 99 (baixada d'Almatret a Riba-roja)