Riba-roja + Almatret. Tercera edició.

12055
March 11, 2024
March 2024

near Riba-roja d'Ebre, Catalunya (España)

Dissabte donen pluja a tot el país... però, sorprenentment, sembla que a la Ribera d'Ebre i al Priorat en donen molt poca. Estem temptats d'anar a provar sort, però ens contenim i ho deixem pel diumenge. Com hem fet rutes per Móra darrerament, jo me'n recordo de Riba-roja i Almatret, on pocs companys hi han estat. Penso que diumenge i lluny (70 km, una hora bona des de Reus) poca gent vindrà. Però al final som 6... i amb la sorpresa que durant el viatge ens trobem en circumstàncies poc agradables -accident de cotxe del qual s'han lliurat per poc- dos companys més del Baix Camp -el Ton i el Maurici-que van a fer la mateixa ruta que nosaltres.

A causa d'aquest incident, arrenquem quasi a 3/4 de nou des de l'aparcament de l'estació de tren, amunt cap als Escambrons.

Cal dir que per a mi és el tercer cop que vinc a Riba-roja (del primer veig que ja han passat 3 anys!) i avui hem fet un mix de les dues anteriors.

Aquesta primera pujada és llarga, però li trenquem la monotonia deixant la pista asfaltada i agafant a l'esquerra el camí que puja fent drecera cap als Escambrons per les Deveses. Veiem que té un cartellet de fusta a l'inici (però no en recordo el nom). Al Strava li diuen "Mortirolo" al tram final. No cal explicar perquè. Aquesta serà una constant en altres pujades del dia, amb elevats percentatges al final (Montserrats, Serra dels Valencians).

El sender dels Escambrons és com el recordava: 4,5 km de flow i gaudi com pocs n'hi han per aquí baix (recorda a alguns de Tremp, salvant les distàncies). I els que no recordava tan bé eran els dos precisos senders de pujada (1,5 i 2,5 km) que ens deixaran ja a les portes d'Almatret, on hem esmorzat prou bé a la Societat. Aquí ens han posat totes les facilitats per a carregar bateries (bicicletes dins del bar). Amb les energies reposades (nostres i de les bicis -bé, alguns a les bicis no els fa falta carregar per una ruta així, qüestió de forma física) hem anat directes a buscar la trialera del gr-99,que com ja havia sortit el sol i era quasi migdia estava força bé. Aquest tram i el que el segueix (que és més sender) són molt bonics i amb una baixada ràpida per pista ja ens torna a portar al riu. Aquí podríem haver anat a deixar els carregadors al cotxe, però com era tard no hem volgut perdre temps i hem enfilat amunt cap als Monserrats, fent fins a 3 trams de sender de pujada que trenquen la monotonia de l'ascens. Un ascens que hem fet en mode "dinàmic" per l'hora i perquè, com he comentat, es tracta de pujades dures, de bon %, sobretot cap al final. La primera ens ha deixat al cadamunt de la bonica trialera dels Montserrats. M'ha semblat que s'hi passa més que el primer cop que hi vaig estar fa un any i escaig. Però després he vist al strava que tan sols hi ha 18 ebikers que hi han passat (no sé quan farà que han creat el tram). Són 2,3 km variats però no de dificultat molt alta. Potser és la trialera/sender menys singular que hem fet avui. Però val molt la pena. I fer-la fa que, malgrat el total de desnivell acumulat sigui superior, l'ascens a la Serra dels Valencians sigui molt més entretingut que el primer cop que hi vaig pujar per pista molt llarga i monòtona des de la rotonda del pont del riu cap al Mirador de la Ribera d'Ebre.

La cirereta del pastís d'avui -dit per tots els companys que ho han fet per primer cop- ha estat la Serra dels Valencians i els seus 4 km de cresta/sender penjat/trialera. Les vistes són espectaculars i conviden a parar... però com els companys ho fan quasi tots d'una tirada i són molt fins i ràpids, no puc badar per a no fer-los esperar massa i tan sols faig peu a terra un parell de petits instants per aguaitar a banda i banda de la serra.

Cal dir que, ja sent el tercer cop que hi passo, tinc superat el tema del vertigen. Si en patiu molt, segurament no és el millor lloc per on passar. Però encara que hi ha trams bastant exposats, la veritat és que no són gens tècnics i la caiguda només està a mà dreta. De fet, avui ha estat el primer cop que tots aquests trams més estrets els he fet sense parar ni treure el peu dels pedals (recordo passar, instintivament, per aquí amb el peu esquerre descalat) .

Al final de la trialera hem mirat de trobar un camí que evitava, teòricament, mig km de carretera i que podia ser un sender. Ha començat bé, però hem hagut de fer marxa enrere pq estava totalment perdut. Per això aquesta "investigació" l'he treta del track.

També volíem fer la ruta més llarga creuant la presa de l'embassament i resseguint el track de la Figot Race, per així de pas evitar els 5 km de carretera-camí pla fins al cotxe. Però ja era tard, havíem gastat molta bateria en els dos darrers ascensos, havíem embrutat les muntures (ens ha plogut des de la trialera dels Montserrats fins al Mirador de la Ribera d'Ebre) i ho hem deixat estar. I, de fet, el tramet final a tocar de lo Riu a tothom li agrada, ni que sigui pq no estem acostumats a veure tanta aigua.

El final, els companys (que són "gourmets" -la majoria venien de fer 3000+ a Tremp dissabte passat) han valorat molt positivament la zona i la ruta. I això és bo. Perquè així costarà menys d'estirar gent cap aquí altres cops. La Ribera d'Ebre s'està conformant com la nostra "nova frontera" per a l'e-mtb: per distància no pots anar molt més enllà un dissabte normal, però el territori s'ho val molt i ens és bastant desconegut (cada cop menys, però).

Pròxima parada de descoberta per aquestes contrades: Ruta dedicada exclusivament a Almatret (un punt més enllà, ja que ja és Segrià), ben conegut pels seus senders i trialeres, però només hi he posat "la poteta" un parell de cops comptant aquesta ruta d'avui.

Aquí podeu veure una mica de la trialera dels Montserrats i la Serra dels Valencians (llàstima que el Pepe Jalapov no ens ha pogut acompanyar en aquesta darrera part de la ruta pq hauria al·lucinat amb la Serra dels Valencians! Bé, excusa perfecta per a tornar-hi un altre dia....)

Ruta circular des de Riba-roja d'Ebre passant per:
- Mirador David Duaigües (18.3 km)
- Església de Sant Miquel (22.9 km)
- Mirador de Riba Roja (25.7 km)
- Puntal dels Escambrons (27.3 km)
- Mirador de la Ribera d'Ebre (50.2 km)