Reus-Alcover-Font de la Diana-el Pinetell-l'Arlequí-Rojals-Taula dels 4 Batlles-Mas del Mateu-Farena-Mont-ral-Reus

October 22, 2023
October 2023

near Reus, Catalunya (España)

Ruta canyera i molt guapa, amb trams que no havia fet mai o un altre que quasi fa 10 anys que no feia.

La ruta pel que fa al mountain bike comença al Convent de les Arts d'Alcover, on havíem quedat amb els companys. Jo, per a pedalar una mica més (que ja em convé...) surto quan és negra nit des de casa a les 7 i 10 i arribo puntual a 3/4 de 8, quan tot just comença a sortir el sol.

Tirem amunt en direcció a Mont-ral pels "pontets" cap al Mas del Gasol i el bonic sender net que el segueix. Agafem el camí vell (sender) cap a la Font de la Diana i avall cap al Riu Brugent i amunt fort cap el Pinetell. Aquí el Moli ens ensenya un sender molt guapo i de bon fer que surt del poble i estalvia força carretera. Amb la mala sort que un altre company trenca el canvi... (un Di2, que fa més mal...a la butxaca): Però portar un gran mecànic al grup no té preu, i com jo porto un canvi de recanvi, li posa i, si bé no pot canviar, fent parades, van ajustant el pinyó més adequat i el Juanpi arribarà a esmorzar, si més no. De fet, el que ens quedava era fer carretera en baixada fins a l'entrada del Camí de l'Arlequí (antigament Mas de Requí, però la toponímia és curiosa i ara està totalment acceptat Mas de l'Arlequí -una casa rural de categoria: https://www.masiadelarlequi.com/)

La pujada de l'Arlequí és molt canyera, sobretot al principi: fortes rampes i molt trencada. Només hi havia pujat un cop. Avui se m'ha donat millor (el primer cop no tenia traça de pujar en mode turbo i vaig acabar empenyent bici més d'un cop: avui cap)

A Rojals hem esmorzat a la Socarrimada (preu per preu, millor un esmorzar de forquilla que les llesques) i després ha vingut la part més espectacular de la ruta. Hem enfilat cap a les tres creus i poc després de passar la Taula dels Quatre Batlles (o dels 4 Termes) el Moli ens han dit de tirar a vall cap a Farena pel PR C 20-2. Primer per un tram de pista en desús que, lògicament, corrioleja. I després ha començat la trialera, a partir del Grau del Roquerol. En aquest punt les vistes són espectaculars.

La trialera té trams de tot. Hi ha punts de baixa a peu. Però no són complicats ni pesats. No t'has de passar bicicletes ni res d'això. I llavors hi ha trams ràpids, inclinats... d'altres de tècnics... això ja depèn de cadascú. Però ho hem passat molt bé (a estones em recordava quan vaig fer el Portell de l'Infern des de Fredes). Evidentment, no és una baixada per a tothom. Si no agrada caminar una mica, millor abstenir-se. Però si us agrada passar per llocs nous i espectaculars, sí que us ho recomano. I penseu que són 500 m de descens des de dalt dels 4 termes fins a Farena.

*** Als Cogullons hi hauríem pogut arribar pel GR en lloc de per pista -m'agrada més- però com avui encara teníem molta feina al davant, hem fet pista per a fer via.

A Farena hem anat a buscar el fiu Brugent a la piscifactoria. L'hem creuat i amunt fort cap a Mont-ral per un sender-camí abandonat amb altre cop trams ben durs amb força pedra solta, on puges amb mode turbo o no puges i les pulsacions pugen fort. I ja no vull ni pensar el que deuen pujar en bici convencional (avui venia el Sergio, el nostre darrer mohicà i s'ho ha currat molt. Però s'ha d'estar molt fort per a fer aquestes pujades sense motoret... - i no importar-te caminar algun tram). Aquest camí és molt bonic i salvatge (he recordat haver-hi passat el primer cop que vaig fer ruta guapa en solitari per les Muntanyes de Prades, fa quasi una dècada ja. (https://ca.wikiloc.com/rutes-btt/un-tomb-pels-nuvols-reus-tossal-de-la-baltassana-bosc-de-poblet-rojals-montral-reus-7598797) Llavors no estava el camí tan cardat com avui. I un altre cop que el vaig fer de baixada amb el bon company Toneflinsky no fa tants anys).

Un cop a Mont-ral hem dubtat per on baixar, si seguint trams habituals de la cursa de la Vall del Glorieta o fer via pq ja era tard. Hem decidit baixar per les Canteres, que no és tan bonic, però que cada cop és més un sender/trialera cap al final. I un cop avall ja hem tirat tan directes com es possible cap al Convent de les Arts, sense fer cap més sender. (se'n poden fer algun abans del Mas de Forès i l'ermita del Remei, però avui ja en teníem prou...)

En síntesi, una ruta molt guapa i intensa. Des del Convent de les Arts són uns 50 km i 1600+, però, repeteixo, amb trams molt intensos de pujada (i amb la recompensa de bones baixades, sobretot el tram nou cap a Farena que ens ha regalat el Moli avui)

Ruta circular des de Reus passant per:
- Mas del Geperut (20.2 km)
- Coll de Gràcia (22.7 km)
- Font de la Diana (25.9 km)
- El Pinetell (29.4 km)
- Font Rojals (36.7 km)
- Coll de la Mola (39.5 km)
- Clot del Llop (42.2 km)
- Coll del Coster de la Roca Pintada (44.9 km)
- Església de Sant Andreu de Farena (46.6 km)
- Ermita del Remei (60.2 km)
- Església Nova (63.8 km)

• Photo of sergiomucu
    sergiomucu Oct 23, 2023

Hola Toni! Es podría pujar amb atmosférica? je je je
    Ruta espectacualr... ens han regalat molt bones vistes, baixades espectaculars pero quasi be totes ciclables...
    Ruta top.

• Photo of flonjall
    flonjall Oct 23, 2023

He, he he.. jo ja ho explico... S'ha de tenir molt bones cames i molta voluntat per a fer aquesta classe de pujades amb atmosfèrica... Com ho fas tu!!