Plans de la Unilla

October 17, 2021
October 2021

near Lleida, Catalunya (España)

Ruta circular pel nord del Segrià fins l’altiplà d’Alguaire-Almenar. Arribem fins l’Espai Natural dels Plans de la Unilla, de gran interès per la conservació d'espècies d’ocells esteparis, entre ells la raríssima xurra. Aquest espai, amb conreus de seca de cereal extensius, que permeten acollir ocells esteparis d'interès, que requereixen un alt grau de conservació. La manca de plantacions d’arbres de secà com ametllers i oliveres fa que es tinguin unes vistes més extenses.
A la part més baixa d’aquests plans hi ha la llacuna endorreica del clot de la Unilla, una conca tancada amb bastanta argila. Si plou amb abundància s’inunda la cubeta afavorit l'aparició d’una llacuna efímera que és un bon reclam per diverses espècies d’aus. L’any amb més superfície inundada, documentat, va ser al 1997.
Sortim per la Séquia Major cap al moli del Serra i a Rosselló, anem pel canalet del Secà cap Alguaire. Pugem a la Penya del Sagrat Cor, on hi ha un mirador presidit pel monument del Sagrat Cor i als peus el poble d’Alguaire. Sobre hi ha les restes arqueològiques del Monestir de monges Santjoanistes, el major monestir femení català de l'orde de l’Hospital. Al costat hi ha les restes del castell d’Alguaire, d’origen musulmà, tan sols es conserva un mur de tanca, fet de tapia sobre sòcol de pedra.
Baixem fins a trobar el camí que voreja la falda de la Penya, i per la banqueta de la Séquia de la Plana anem al camí del Pla de Falç i després als Plans de la Unilla.
Seguim pel canal de Catalunya i Aragó cap a la Saira i Malpartit, al Pla del Baró ens desviem a la dreta el camí de la Cerdera. El camí de Valmanya anem a la carretera d’Alpicat. Al arribar a la rotonda del Jardiland hi ha un camió bolcat. Seguim el camí de Peixa-Somers cap a la partida Boixadors, on agafem la banqueta de la Séquia cap a Ciutat Jardí i cap a casa.
Ruta molt agradable, molt rodadora visitant un dels espais Naturals de Ponent. Un paratge de caràcter estepari amb gran valor natural que cal conservar.

Moli del Serra

Eeeiii, aviseu quan vingueu per aquests territoris !!! 🙋

• Photo of conxavima
    conxavima Oct 22, 2021

En principi sols teníem que anar al Sagrat Cor d’ Alguaire, però amb la eBike és un passeig, i ho varem allargar una mica. No estava previst