Photo ofOsor - La Coma - Coll de Querós - Serrallonga - Turó del Mal Sopar i pont de Querós - Embarcador - Coll de Nafré - Osor Photo ofOsor - La Coma - Coll de Querós - Serrallonga - Turó del Mal Sopar i pont de Querós - Embarcador - Coll de Nafré - Osor Photo ofOsor - La Coma - Coll de Querós - Serrallonga - Turó del Mal Sopar i pont de Querós - Embarcador - Coll de Nafré - Osor

March 6, 2023
March 2023

near Osor, Catalunya (España)

Ruta circular, aproximadament 4/5 parts pistes, 1/5 part asfalt. La dificultat... depèn de l'estat de forma de cadascú, de la bicicleta que porti i de l'ànim que l'acompanyi!

Sortida d'Osor, un matí assolellat, amb el termòmetre que marca 4 graus, per la carretera asfaltada en direcció a Sant Hilari. Passat Can Bosc, just al quilòmetre 11, es pren la pista de terra que baixa a la dreta fins el pont que travessa la riera d'Osor. Passat el pont, a l'esquerra neix la pista que porta fins la muntanya de la Coma, un dels cims més alts de les Guilleries. Poc després de començar la pujada es troba una pilona que indica que és el camí de Can Bosch, el Boscà i la Coma. La pujada es fa pel vessant sud, de manera que la ruta és assolellada i la temperatura prou agradable.

La pista s'enfila sostingudament amb un pendent mitjà del 7,7%, des dels 400 fins els 1090 metres durant uns 9 quilòmetres, amb algun replà, com el que es troba just quan passa per sota de Can Boscà. A partir de mitja ruta es veu el cim de Sant Benet, que és d'alguna manera el centre d'aquesta la ruta circular.

Poc després de fer el cim de la ruta la pista està envaïda per avetoses acabades de tallar, que encara s'han de desbrancar. Cal baixar de la bici i continuar a peu entre troncs i branques durant uns 250 metres. Mig quilòmetre després es veu a l'esquerra l'Alzina de la Coma, un arbre monumental catalogat.

La baixada continua fins el Coll de Querós, on es pren a la dreta la pista que travessa el bosc del Cominal, que baixa per l'obac i on les basses estan glaçades, i que va a parar a la pista que baixa del Santuari del Coll fins la pista que voreja el braç de Querós del pantà de Susqueda.

Poc menys d'un quilòmetre després d'haver-la pres en direcció al pantà es troba la masia Serrallonga, on va viure el famós bandoler quan es va casar amb la pubilla del mas.

Des del mas la pista baixa fins travessar la riera de Querós. Poc abans de travessar-la hi ha un tros una mica complicat, al cantó d'un torrent, pels rocs grans i cantelluts que queden amagats sota un bon tou de fullam de plàtans i castanyers.

Després de travessar la riera la pista baixa finalment fins la pista del pantà. Si el pantà es troba per sota el 40% es pren a la dreta per arribar, al cap d'un quilòmetre, al Collet del Pont , davant del Turó del Mal Sopar, i als seus peus, mig negat pel nivell de l'aigua, el pont de Querós, que ara es veu degut a la sequera d'aquests mesos. Habitualment el pont està sota el nivell del pantà i no es veu. Aquesta vegada hi ha hagut sort. O potser no gaire, això vol dir que estem en un episodi de gran sequera.

Després de visitar el pont de Querós es desfà el quilòmetre de camí i se segueix per la pista del cantó del pantà, molt planera, durant uns 10 quilòmetres, fins arribar a la zona del embarcador, on puja la pista asfaltada fins el Coll de Nafré. I des d'allà es baixa fins Osor, per la pista de terra que passa per l'ermita de la mare de Déu del Part i el camí de Cercenedes.

Tota la ruta és de bon fer, i no té cap altra dificultat que no sigui es desnivell, gairebé uns 1.300 metres.

PictographMonument Altitude 1,529 ft

PictographTree Altitude 3,355 ft

PictographTree Altitude 3,263 ft

Dreya

PictographMonument Altitude 2,252 ft

PictographRiver Altitude 1,546 ft

Només val la pena fer el tros fins el Turó del mal Sopar si es veu el Pont de Queròs. Això passa quan el nivell del pantà està per sota del 40%