Montesquiu-Orcau-Suterranya-Gavet de la Conca-Vilamitjana

Photo ofMontesquiu-Orcau-Suterranya-Gavet de la Conca-Vilamitjana Photo ofMontesquiu-Orcau-Suterranya-Gavet de la Conca-Vilamitjana Photo ofMontesquiu-Orcau-Suterranya-Gavet de la Conca-Vilamitjana

April 23, 2023
April 2023

near Tremp, Catalunya (España)

Un tomb per la Conca de Tremp, anem per l’esquerra del Noguera Pallaresa. Un territori de gran riquesa geologia, gran interes paisatgístic i naturalístic. Tremp és un dels municipis més extensos de Catalunya, format per diversos nuclis de població, alguns deshabitats. Gràcies al treball de l’associació Lo Podall s'està consolidant com a zona de referencia per la pràctica de la BTT, denominada Territori Lo Podall By Intense. Aquesta associació ha recuperat, netejat i conserva camins antics i obrint algun sender nou, creant una xarxa de camins respectuosos amb el medi ambient. Molts d’aquests senders són per la pràctica d’enduro, pero nosaltres preferim camins molt ciclables, fent cicloturisme.
Sortim de la capital de la Conca Tremp, creuem el riu Noguera Pallaresa i el canal de Gavet per anar a buscar el camí de la Coma, que ascendeix per la costa dels Nerets. Arribem als Ensulsiats, on hi ha un mirador des d’on tenim unes fantàstiques vistes del pantà i de l’Estret de Susterris on es va construir la presa del pantà de Sant Antoni. Arribem al desvlo del camí de Montesquiu, que hi ha a la dreta. Abans d’arribar al poble abandonat trobem l’ermita de Sant Serni, situada dalt d’un turó. Continuem pujant fins arribar a Montesquiu, les cases i l'església parroquial romànica de Sant Urbà estan mig enderrocades i envaïdes per la vegetació. Hi viu un neorural.
Pugem cap al Pas Estret de Montesquiu i al Coll d’Orcau, des d’on iniciem el descens. El poble d’Orcau actualment forma part del municipi de Conca d'Allà. Esglaonat al vessant del turó de roca on hi ha les restes del Castell.
Davallem per la carretera fins a trobar a la dreta el camí del Lledons per anar a Suterranya Entrem pel portal d’Orcau o de Llevant, al poble que va ser vila closa, encara hi ha parts dels camins de ronda, estrets i amagats. A la plaça de l'Església hi ha Sant Serni adossada a les cases. Baixem cap a Fontsagrada situat en una petita elevació enmig de la plana jussana. Continuem cap a Gavet de la Conca, hem de creuar el riu a gual. Marxem cap al camí dels Inerts per anar a Vilamitjana. Entrem al nucli antic on hi ha l'església parroquial de Santa Maria i les poques restes de l’antic castell. Anem als Arenys, una zona situada al marge esquerra del riu Noguera Pallaresa, una zona humida associada a la plana d'inundació del riu, on s'està duent a terme projectes de recuperació dels ecosistemes.
Creuem el riu Noguera per la passarel.la de fusta que connecta los Arenys amb el Pla de Palau, en memòria de Josep Miret i Fusté. Anem cap a Tremp el camí de la Gravera, i de nou al punt d’inici. Una agradable pedalada per paisatges espectaculars, inclòs a la llista de Geoparks, amb un important patrimoni geològic i arquitectònic.

Mirador

PictographPark Altitude 1,338 ft

Los Arenys

PictographBridge Altitude 1,326 ft
Photo ofPassarel.la en memoria de Josep Miret i Fusté Photo ofPassarel.la en memoria de Josep Miret i Fusté Photo ofPassarel.la en memoria de Josep Miret i Fusté