Wikiloc will stop soon for maintenance

Lleida-pantà de l'Albagés

September 19, 2021
September 2021

near Lleida, Catalunya (España)

Pedalada pel Segrià i les Garrigues, per un dels Espais Naturals de Ponent. Passarem per un dels espais naturals més representatius dels ambients agrícoles de secà, l'espai natural de Mas de Melons-Alfés. En aquesta zona hi trobem bastantes infraestructures agrícoles dels segles passats, construccions de pedra en sec, com ara aljubs fets de pedra seca, cabanes de volta i marges. Arribem fins a la presa de l'embassament de l'Albagès, al curs del riu Set i que és la cua del canal principal del Segarra- Garrigues. Encara no esta en funcionament, falta acabar el pla d’emergència, que inclou la millora dels accessos a la presa, mesures per corregir l’impacte ambiental, sistemes de seguretat com sirenes d’avís a la població. Sembla que ja s’estan duent a terme els últims treballs, com l’edifici que controlarà els sistemes de seguretat. Un cop tot enllestit encara haurà de passar un temps perquè sigui operatiu, s’han de fer les proves de càrrega de la pressa, que consisteixen en omplir i buidar el pantà diverses vegades.
Sortim el camí vell d'Albatàrrec, pugem a veure l’ermita del Abellar dedicada a la Verge de Montserrat. Anem a buscar la banqueta de la séquia de Torres. Passem pel pont de les Cinc boques, que té el tret singular què l’aigua del canal de Seròs passa per sobre del pont, en canvi els vianants i el riu Set passen per sota. El canal és suportat per cinc arcades de mig punt sobre pilars de ciment. Continuem el GR 3 fins a la Vall de Melons, sota del Mas de Melons, on hi ha el centre d’interpretació.
Ens desviem a la dreta per la Valleta de la Vinya. Ens incorporem a la pista asfaltada de Castelldans a Cogul. Trobem primer una cabana de pedra seca, més endavant trobem un aljub que sembla que encara esta en us. Abans d’entrar al Cogul ens desviem a l’esquerra per la pista que va a l’Albagès. Passem per davant la roca del moros, on hi ha les pintures rupestres. Al mas del Pinxet fem una anada i tornada per veure la passera per a vianants, sobre la peixera de Cogul al riu Set.
Seguim per la pista fins arribar a la carretera, que seguim un petit tram per anar a buscar el camí de Comesseques,ascendim fins al mirador del pantà, als Plans de Comesseques. Un cop hem contemplat l’embassament, reprenem la ruta cap al camí vell de Castelldans a l'Albagés fins a Castelldans. Sortim pel camí del Veguer cap a Artesa, des d'on anem cap a la Femosa, la Bordeta i al punt d'inici.

PictographReligious site Altitude 570 ft

Ermita del Abellar

PictographBridge Altitude 496 ft

Pont de les Cinc Boques

Cabana de pedra seca

Cabana de falsa cúpula, el·líptica, en bastant bon estat

Aljub

Aljub sobre una gran llosa amb petits solcs que recullen l’aigua fins el cossiol, té porta de fusta i les pedres han estat collades amb ciment, sembla que encara està en us

PictographBridge Altitude 947 ft

Passera de la peixera de Cogul