Photo ofLes Planes d'Hostoles - Cogolls - Xenacs per Sant Iscle de Colltort i les Lleixeres - Les Planes per la via verda Photo ofLes Planes d'Hostoles - Cogolls - Xenacs per Sant Iscle de Colltort i les Lleixeres - Les Planes per la via verda Photo ofLes Planes d'Hostoles - Cogolls - Xenacs per Sant Iscle de Colltort i les Lleixeres - Les Planes per la via verda

March 1, 2024
March 2024

near les Planes d'Hostoles, Catalunya (España)

Sortida un matí temperat i assolellat d'hivern, el primer dia de març. Etiquetada com a difícil pels corriols que hi ha entre Cogolls i Sant Iscle, i sobretot pel que uneix el Coll de les Lleixeres i Xenacs.

Sortida de l'aparcament de davant del pavelló de les Planes d'Hostoles seguint la via verda del Carrilet fins enllaçar amb la carretera asfaltada que porta a Cogolls. Aquest primer tram és un passeig per tota aquesta vall, molt bonica. Aprofito per desviar-me uns quatre-cents metres fins la gorga del Molí dels Murris, força espectacular i de bon visitar, avui que no hi ha ningú.

Refaig camí. La pista és asfaltada fins l'església de Sant Cristòfol de Cogolls. A partir d'allà, primer pista, i després corriol fins la Cànova, i des d'allà, mirar d'enllaçar amb el GR-83 per corriols perdedors i una mica embardissats.

Després d'un tros petit pel GR, que és pista bona, es tomba a l'esquerra abans de la masia l'Estanyol per anar a buscar el corriol que puja fins Sant Iscle de Colltort passant per la vora del volcà el Traiter.

Al pla de Sant Iscle, uns metres per la carretera asfaltada per prendre de seguida la pista que surt a l'esquerra, passa per darrera el cementiri i porta fins el coll de les Lleixeres passant per la masia Puigverd. Pujadeta, però bona.

Des de les Lleixeres, direcció a Xenacs. És la part més complicada de la ruta, un puja-baixa que es fa una mica llarg, i de fet és la raó d'haver etiquetat la ruta com a difícil. Es passa per la Collada de Saiols, el Pas del Greny, el Pas d'en Genís, el Pas d'en Vidal... . Quan es passa per Rocalladre es pot visitar la Cova de Rocalladre baixant a peu uns 100 metres.

El corriol segueix carenejant, sempre en pujadeta, permetent fer alguns trossos damunt la bici i altres amb la bici al cantó: Collet del Pujant d'en Camps, Pas dels Marbolenys... al Puig Bronzer es fa el sostre de la ruta, a tocar els 930 metres. No hi ha cap tros especialment compromès, però es fa llarg.

Poc abans d'arribar a Xenacs, un pi entravessat al mig del corriol, de molt mal passar, amb bardisses a banda i banda... per si no havia calgut baixar prou vegades de la bici.

A Xenacs s'arriba a la meitat de la ruta, aproximadament. Però el que queda és una passejada: una baixada de 5 quilòmetres per la carretera asfaltada de Xenacs i poc més d'una quinzena de quilòmetres per la via verda del Carrilet, amb un desviament poc abans de Sant Feliu de Pallerols per obres, per tornar al punt de partida. Es pot sortir abans del cementiri de les Planes a la carretera d'Olot a Girona per no repetir tros de via verda.

Una passejada fins a Cogolls, dura entre Cogolls i Xenacs i una passejadeta, de nou, de Xenacs a les Planes. Les vistes, espectaculars.