La Torre de l'Espanyol i la Figuera

Photo ofLa Torre de l'Espanyol i la Figuera Photo ofLa Torre de l'Espanyol i la Figuera Photo ofLa Torre de l'Espanyol i la Figuera

September 24, 2023
September 2023

near la Torre de l'Espanyol, Catalunya (España)

Feia temps que volia anar a la Torre de l'Espanyol, com a territori desconegut per a un servidor. Sabia que hi feien la cursa "Transrabosenca" de la xallenger de les Terres de l'Ebre i companys m`haviendit que tenia bons senders. No d'enduro, més de xc, però que valia la pena.

Com que les marxes de les Terres de l'Ebre són d'uns 40 km, vaig buscar una mica més i em vaig topar amb aquesta ruta del wikiloker Jestivi amb uns números que ja em quadraven més.

I com som "botifarrers", no hi havia més remei que estirar-se fins a la Figuera per a poder esmorzar (i agafar aigua...)

A l'esmentada ruta de Jestivi li vaig fer canvis. Per a fer més km abans d'esmorzar vaig decidir anar primer a fer un bucle que a la marxa es fa al final. Aquí ens hem trobat una zona bastant perdedora en alguns trams i amb punts molt explosius pit amunt (pels que aneu amb bici de tota la vida). (El track està net i polit d'errades, com sempre... aquí n'hem fet més d'una... tb hi ha trams que es passa per bancals, etc.. Cal seguir el track.) Nosaltres hem dit que un altre cop ho deixarem per al final com una opció aquest bucle.

El segon problema del dia ha estat sorprenent: només acabar aquest bucle, el track pujava pel Camí de Garcia i aixo permetia després fer algun sender de baixada... que ens hem perdut pq resulta que el camí, asfaltat, estava tot aixecat, llaurat!!! Impossible passar i hem buscat una alternativa. Hem fet un bonic sender de baixada i ja amunt fort fins el parc eòlic (forta rampa encimentada al final, estil parc eòlic de Trucafort -una miqueta menys potser). Des d'aquí pista guapa i bones vistes cap a la carretera de la Figuera, on hem esmorzat al restaurant el Recó. Un bon entrepà de llonganissa, un parell de cerveses sense alcohol, un cigaló de conyac... 14 euros... És el que hi ha... Com a mínim, estava bó i el servei també molt amable

Un cop refets, hem anat cap a l'ermita de Sant Pau ("Mirador de les 7 províncies" i fantàstiques vites cap al Montsant tb) i el mirador de la batalla de l'Ebre. D'allí, teòricament, surt camí avall fins la carretera. L'hem començat, però aviat hi havia un tallat molt alt, fruit d'un moviment de terres. Per aquí impossible baixar. I no hem vist res més... això que hem desfet el camí. És estrany pq a molts mapes encara surt i al mapa base del Strava tb hi està, fins i tot com a camí ample. Des de la carretera s'en veu el final i es veu abandonat (i mot pendent). Igualment, aquest camí continuava un cop creuada la carretera, però tampoc ho hem vist clar.. i hem desfet el camí de l'anada fins a trobar un sender espectacular que es fa a la cursa de la Rabosenca. És un sender "pla" que careneja i està moooolt net de vegetació. Crec que a la cursa es fa potser en sentit contrari. Ens ha portat directe a una trialera de tallafoc que ha estat el tram més tècnic del dia, En total 4 km seguits fora pista.

I , a partir d'aquí hem anat enllaçant senders amb molt poca pedra, alguns més nets que altres (es nota els que hi deu passar la marxa i els que no).

Al final hem fet cap a la zona cremada per l'incendi de fa 4 anys i hem pistejat bastant tram seguit fins a fer un darrer sender dins d'un barranc que ens ha portat al punt de partida.

En definitiva, un nou "territori" explorat. De la Figuera a la Torre de l'Espanyol ha estat prou bé. Potser massa pista per al que ens agrada (sobretot al final). De pujada a la Figuera poca senda. Dels tracks de la xallenger de les Terres de l'Ebre que he seguit (adaptats, modificats), aquest estaria en el quart lloc, darrera de Riba-roja, Mora i el Perelló. Això no vol dir, però, que no ens hagi agradat també.

I sobretot destacar que sí no sou d'esmorzar i no voleu anar a la Figuera, nosaltes no hem vist cap punt d'aigua en tot el track...

Per tot l'explicat, potser és dels llocs que val més anar-hi el dia de la marxa, amb els seus avituallaments, senyalització, etc (a més, diuen que està molt ben organitzada).

Ruta circular des de la Torre de l'Espanyol passant per: