La Serra de Busa i les seves cingleres

Photo ofLa Serra de Busa i les seves cingleres Photo ofLa Serra de Busa i les seves cingleres Photo ofLa Serra de Busa i les seves cingleres

May 7, 2024
May 2024

near Sant Llorenç de Morunys, Catalunya (España)

Ruta molt panoràmica i espectacular que té com a objectiu resseguir les dues llargues cingleres, la sud i la nord que configuren aquest extens altiplà.
El punt de sortida el situo a l'aparcament de la font de les Cases Baixes, al costat de la carretera C-462 que segueix l'embassament de la Llosa del Cavall.
Seguim uns centenars de metres de carretera i aviat la deixem per iniciar una dura pujada per una pista en estat irregular que en poc més de 4 quilòmetres es pujarà fins a Coll d'Arques on trobarem la pista asfaltada que procedent de Navès puja fins dalt el Pla de Busa.
A l'arribar a dalt el pla, ple grau de La Creu, trobareu un aparcament pels vehicles. En aquest punt s'inicia la pujada, pel mig d'un bosc de pi roig i prat, al mirador del Serrat de la Capella on hi trobareu una taula d'orientació.
A partir d'aquí iniciem el seguiment de la llarga cinglera sud de la serra que ofereix unes grans panoràmiques sobre la propera Vall d'Ora i, més enllà, de bona part de la Catalunya central i de les terres de Lleida.
Aquest recorregut té una longitud de quasi 3 quilòmetres i mig per uns corriols de molt bon fer. Gaudireu molt de les panoràmiques.
A l'alçada de la propera casa de La Bertolina, deixeu el camí que es dirigeix cap a l'Escala Nova (que baixa cap a la Vall d'Ora) i us desvieu en direcció nord tot vorejant uns grans camps de pastura. Aviat trobareu pistes secundàries que us portaran molt a prop del grau de Vilamala.
Pocs metres abans d'arribar-hi us comenceu a enfilar per un corriol poc definit al començament que us pujarà fins el cap de la cinglera nord.
Un cop assoliu el cap de la carena el camí és molt més marcat i definit. Pedalareu força còmodament gaudint d'unes panoràmiques espectaculars sobre les serres del Port del Comte, del Verd, d'Ensija, del Pedraforca i dels Rasos de Peguera. Als vostres peus els caòtics pollegons de les serres dels Bastets i dels Llengots. Gaudiu de l'espectacle!
Poc a poc anireu guanyant alçada fins arribar al Cap de la Llebre (1521 m.), segon cim d'aquesta serra. Tot seguit baixeu a creuar el coll de la Canal de Casa Vila i us enfileu sense massa problemes fins el cim del Cogul (1526 m.), màxima elevació de la serra. Atureu-vos-hi a contempleu l'espectacle.
Al nord la Vall de Lord amb Sant Llorenç de Morunys al centre envoltat dels vessants septentrionals de les serres del Port del Comte i del Verd. Més a llevant els masos del disseminat municipi de Guixers i, més enllà el Cadí, el Pedraforca, Ensija i els Rasos.
Ara refeu un curt tram de camí fins assolir de nou el coll de la Canal de Casa Vila on iniciareu un tècnic sender que us baixarà als peus de la cinglera on trobareu el camí transversal que ressegueix la base de tota la cinglera nord.
És un sender de bon pedalar amb algun tram en forta baixada que millor que el feu baixats de la bici.
Arribareu a una pista que seguireu uns 600 metres on la deixareu per iniciar el sender que torna a resseguir la base de la cinglera i que ens portarà fins els plans de Casa Llobeta. Creueu la pista de Coll d'Arques i us dirigiu al conjunt d'edificacions que formen l'ermita romànica de Sant Iscle i Santa Victòria i les cases de Capdevila, en runes, i Casa Llobeta en un lamentable estat de conservació.
Creuant els antics camps de conreu arribareu al grau de Casa Llobeta que us baixarà de la petita cinglera i per un bon i molt marcat baixareu fins al punt on heu començat la ruta, a l'aparcament de la font de les Cases Baixes.
És una ruta que requereix una bona forma física i també tècnica, sobretot en alguns trams de la cinglera nord i en la baixada de la canal de Casa Vila.
Si voleu gaudir de grans panoràmiques, aquesta és una bona proposta.
Espero que en gaudiu tant com jo.