Port del Comte integral

Very difficult
May 2, 2020
May 2020

near Sant Llorenç de Morunys, Catalunya (España)

Llarga i dura excursió per les parts més altes de la Serra del Port del Comte.
El punt de sortida i arribada és la vila de Sant Llorenç de Morunys.
Es puja per la Comarcada fins a Coll de Jou i a partir d'aquí es segueix la pista que puja al Pla de Bacies fins a les runes del xalet dels Prats de Canalda. En aquest punt es puja per l'antic camí de la Costa dels Prats fins arribar a dalt l'extens Pla de Bacies. Es creua pel mig i es va a buscar un corriol que puja fins molt a prop del cim de les Morreres, el cim més septentrional de la serra. Es baixa per la cresta amb grans panoràmiques sobre la Vall de Lord i la Catalunya Central fins arribar a l'arrecerada Coma dels Marrans que ens porta de nou, després de passar pel Coll de la Portella, a la part nord del Pla de Bacies que aquí es coneix com a Prat Piquer.
Es creua la pista i es continua pujant pel vessant oposat per un marcat corriol que ens porta fins a una desdibuixada pista que puja cap el cap de les Pedrusques. Es baixa a Coma Condessa i per uns glevers arribem al cap de la serra de la Gespeguera per on per una pista carenera arribem al Pedró dels Quatre Batlles, cim més alt de la serra.
No cal dir que des d'aquest punt es tenen unes panoràmiques excel·lents. Es seguix en direcció nord baixant a un proper collet on iniciem la pujada, sense camí, a la Tosa Pelada, tercer cim de la ruta i el que queda més al nord amb dilatades vistes sobre les valls del Cadí. Per un corriol pel mig d'un paisatge espectacular anem baixant fins assolir el Coll de l'Estivella i tot seguit el cim del mateix nom. Des d'aquest cim tenim unes bones panoràmiques sobre la vall de La Coma i de la Serra del Verd. Aconseguit aquest darrer cim s'inicia una ràpida baixada fins el Clot de la Vall on hi ha una gran bassa. En aquest punt per una pista d'esquí primer i per una pista de vehicles més endavant es puja fins el curiós Forat de la Bòfia, un pou natural d'uns 50 metres de fondària i de dimensions considerables. A partir d'aquí per les pistes d'esquí es baixa cap a la zona del Sucre i més endavant s'arriba a l'hotel de l'estació d'esquí.
Pels carrers de la urbanització es va a buscar el vell camí que més endavant es converteix amb sender i que es dirigeix a la humil casa de les Barraques i, mes avall, a la dels Hiverns. Aquí seguim per un poc marcat corriol fins a la font de la Canaleta on trobem un bonic i molt fressat corriol que ressegueix la Costa de Galliners fins arribar a l'abundosa font de Cap Rec, molt propera a la vila de Sant Llorenç de Morunys. Finalment per una bona pista i un curt tram de carretera arribem de nou al punt de sortida.
Unes cosideracions:
En cas de boira, descartar l'excursió. Les parts més altes de la serra són totalment nues de vegetació i poden ser un parany molt perillós en cas de mal temps.
L'excursió té un desnivell considerable (uns 2000 metres) cal estar preparat físicament per afrontar aquesta ruta.
Es apta per fer-la a partir del maig i fins l'arribada de les primeres neus.
Al tracta-se d'una ruta d'alta muntanya cal portar roba d'abric a la motxil·la. El temps a l'alta muntanya pot canviar d'una forma sobtada.