Volta al Puigllançada

October 25, 2020
October 2020

near Castellar de N'Hug, Catalunya (España)

Interessant ruta a l'entorn del massís del Puigllançada amb grans i variades panoràmiques.
El punt de sortida és a l'aparcament de l'Hostal Fonts del Llobregat, sota mateix de Castellar de n'Huc.
Després de fer un curt tram de carretera en baixada comencem a pujar per una pista (barrada al pas de vehícles motoritzats) que puja pel vessant dret del Torrent de Rus. Tota la pujada es per dins d'un magnífic bosc de faigs que a la tardor agafen uns colors extraordinaris. La pista arriba al Collet de la Casa Nova i comença a perdre alçada deixant a l'esquerra l'espectacular Coll Roig.
Per una bona pista es baixa fins a l'entreforc amb la pista que puja a Gavarrós que seguim amb forta pujada. Hi arribem ràpidament. Gavarrós està format per un mas i l'ermita romànica dedicada a Sant Genís i una rectoria que s'havia reconvertit en una casa de turisme rural però que es va cremar el juny del 2019.
Seguim pujant per una pista amb força bon estat però que presenta algun tram amb pendents properes al 25%. El darrer tram abans d'arribar a la carretera de Coll de Pal el fem camp a través superant uns lloms herbats.
Finalment arribem a Coll de Pal (2104 m.). Estem entre el Puigllançada a l'est i el Cap del Serrat Gran i els plans de Comafloriu a l'oest.
Baixem un tram per la carretera fins arribar a l'alçada de la Cabana de la pleta de Comabella. En aquest punt deixem la carretera i baixem cap al fons del torrent de Coll de Pal pel costat de les pilones de l'estació d'esquí de Coll de Pal. Un cop al fons del torrent seguim baixant per una pista d'esquí que segueix pel llit d'aquest torrent. El seguim fins arribar a la zona recreativa de l'estació d'esquí de La Molina, situada als Plans de la Font Canaleta. Trobem la carretera que va a la collada de Toses i la seguim uns quilòmetres fins arribar a l'indret on hi ha emplaçat el telecadira del Roc Blanc. En aquest punt deixem la carretera i per una pista que va fent llaçades iniciem la pujada al Cap de la Comella(2160 m.). Guadim de grans panoràmiques des des Taga fins a la Tossa Plana passant pel Puigmal, Carlit i Puigpedrós entre d'altres.
Ara iniciem ja la baixada per una pista secundària que travessa extenses zones de pastura fins arribar a la Collada de les Tortes entre el Puigllançada i el Tossal de Rus.
Continuem baixant envoltats d'amplis espais herbats.
Després de passar per les barraques de Rus fem un curt tram de pujada i aviat trobem una pista a la dreta barrada per una cadena. La seguim en baixada. Voregem per la dreta el Tossal del Riols i perdem altura ràpidament. Al davant tenim unes bones panoràmiques del poble de Castellar de n'Huc. Finalment arribem a casa de colònies d'Orriols. Abans però ens trobem una porta al mig de la pista que ens obliga a passar les bicis per sobre. Aquest punt pot ser un bon problema si no es va acompanyat atès que pel costat és de molt mal passar. Superat aquest escull ja només ens caldrà seguir la pista fins al costat mateix de les fonts del Llobregat i fer el darrer tram seguint el nounat riu fins arribar de nou al punt de sortida.
Ruta molt aconsellable per les grans panoràmiques que ofereix. Ara bé, cal estar en bona forma física per afrontar-la.