Meranges-La Carbassa-Bony del Manyer-Portella i llacs d'Engorgs

Photo ofMeranges-La Carbassa-Bony del Manyer-Portella i llacs d'Engorgs Photo ofMeranges-La Carbassa-Bony del Manyer-Portella i llacs d'Engorgs Photo ofMeranges-La Carbassa-Bony del Manyer-Portella i llacs d'Engorgs

Very difficult
July 23, 2019
July 2019

near Meranges, Catalunya (España)

Des de Meranges es puja per una bona pista fins als prats del Pla de Matons (al darrer tram es segueix pel sender número 108). Un cop en aquests prats els travessem i anem a buscar les traces d'una antiga pista senyalitzada com el sender 104 que ens porta fins el coll de Pan. A la dreta d'aquest collet cal seguir pedalant per les traces d'una antiga pista que va pujant pel mig del bosc fins a sortir a unes àmplies zones de prats. Unes roderes al mig dels prats ens guiaran per on cal seguir. Haurem de superar unes fortes rampes herbades tot passant pels prats d'Olepte i de Salades i assolint finalment l'arrodonit cim de la Carbassa (2735 m.). Durant tota la pujada per aquesta zona de pastures gaudim d'unes grandioses panoràmiques. Cap a ponent la Tossa Plana de Lles i la Muga i cap a llevant el massís del Puigpedrós.
Un cop al cim de la Carbassa, continuem pedalant en direcció nord per un tram força planer de la Serra de Comaermada fins que fem una curta baixada per assolir la Portella del Torer.
A partir d'aquest coll el camí es comença e enfilar pel fil de la carena de Calm Colomer amb algun curt tram no ciclable. Aviat arribem al cim del Bony del Manyer (2809 m.) que és el sostre d'aquesta excursió. A la nostra esquerra ens queda, al fons d'una bonica coma, l'amagat estany de Calm Colomer que l'anirem albirant durant una bona estona.
Ara baixem per un terreny fàcil fins arribar al coll previ al cim del Bony del Manyer Nord al que no pujarem si no que flanquegem per la seva cara sud per un curt tram no massa difícil però en que cal possar-hi una mica d'atenció.
Ràpidament sortim a les grans planúries de la Serra de l'Esquella, prèvies a la Portella d'Engorgs a la que arribem després de fer una curta i suau baixada.
En aquest coll trobem les marques del GR-11. La baixada de la Portella fins als propers llacs és una mica delicada i totalment inciclable. Cal portejar la bicicleta per uns pendents força drets i amb terreny inestable. És el tram més dificultós de tota la ruta.
Un cop superat aquest escull el track ressegueix els diferents llacs del cercle d'Engorgs (el de La Portella, els Minyons i el Llarg). És un tram quasi tot ciclable i molt bonic.
Quan deixem el darrer llac (el Llarg) baixem per diferents terrasses fins arribar al refugi Folch i Girona (2380 m.). És un refugi obert i sense guarda però molt ben condicionat. En cas de necessitat ens pot ser molt útil.
Deixem el refugi i continuem baixant per una zona de prats fins que trobem una cruïlla de camins. Cal seguir el camí de la dreta que està senyalitzat amb el número 101 i que baixa directament a Meranges seguint la vall del riu Duran. Es tracta d'un sender molt tècnic i que té un tram d'uns 200 metres del tot inciclables. La resta si es té un bon nivell es pot baixar dalt de la bicicleta. Aquest sender surt als prats de dall de Campllong i seguidament a la pista asfaltada que comunica Meranges amb el refugi de Malniu. Així doncs el darrer tram és una curta baixada per pista asfaltada fins arribar de nou el poble de Meranges.
En definitiva una gran travessa per les serres de Comaermada i Calm Colomer amb el seguiment del petit però molt interessant cercle lacustre d'Engorgs. Grans panoràmiques i racons encisadors són les característiques principals d'aquesta excursió.
Atès que cal superar importants desnivells és molt recomanable fer-la amb una e-bike.
La qualifico de molt difícil pels desnivells ì passos tècnics a superar.
En cas de boira no és gens aconsellable fer-la ja que hi ha un tram molt llarg de prats amb absència de camí.

• Enric Bisbe Gil Sep 4, 2021

Avui hem fet la ruta sense e-bike. Es molt poc ciclable. De pujada només el tram de pista i alguns trams curts intermitents.

La carena és poc cicable i el pas sud darrera la última muntanya l'hem fet a peu també ja que era una tartera una mica destartelada

Sort que les vistes són espectaculars pq avui hem arrossegat massa la bici.

• Photo of Jaume FS
    Jaume FS Sep 4, 2021

Hola Enric.
    Estic d'acord amb tu que amb una bicicleta atmosfèrica és una ruta gens recomanable. Ja hi deixo constància en la descripció.
    Amb una e-bike si tens un bon nivell físic i tècnic és molt ciclable. Potser el flanqueig del Bony del Manyer nord i la baixada de la Portella d'Engorgs són els únics trams que cal fer amb la bicicleta al costat. La resta pel nostre nivell és tot ciclable.
    Entenc que és molt difícil avaluar una ruta i que aquesta avaluació sigui correcta per a tothom.
    Si algun dia la pots fer amb una e-bike és possible que la puguis gaudir molt més.