La Serra del Querol i el camí dels isards (Port del Comte)

Photo ofLa Serra del Querol i el camí dels isards (Port del Comte) Photo ofLa Serra del Querol i el camí dels isards (Port del Comte) Photo ofLa Serra del Querol i el camí dels isards (Port del Comte)

Very difficult
April 18, 2022
April 2022

near Canalda, Catalunya (España)

Curta però intensa ruta d'alta muntanya per la carena del vessant sud de la Serra del Port del Comte. La majoria de la ruta transcorre per senders i ofereix unes panoràmiques espectaculars. Iniciem la ruta prop de Coll de Jou i ens dirigim per una pista pedregosa i en fort pendent fins a Prat Jaient on seguim per l'antic camí que comunicava el municipi d'Odèn amb les valls del Cadí. Arribem al Prat de l'Art on trobem un mirador sobre la Vall de Lord i particularment sobre el municipi de La Coma i la Pedra. Seguim un curt tram de pista però aviat el deixem per començar-nos a enfilar per una pista secundària barrada al pas de vehicles motoritzats que ens puja fins prop dels prats dels Orriets que hi arribem després de superar un fort pendent per un sender ben marcat. Des d'aquests prats seguim per un altre sender una mica pedregós i molt tècnic que puja a la Coma de Sant Grau. És potser el tram més complicat de pujada de la ruta. Un cop arribem a aquesta coma trobem antigues instal·lacions de l'estació d'esquí. Seguim per una de les pistes però aviat la deixem per pujar al cap de la carena a l'indret del Portell del Llop. Estem al punt més oriental de la llarga Serra del Querol. Aquest punt també es coneix com el Cap dels Orriets (el mapa diu Urdiets). Comencem a pedalar sempre pel cap de la carena i aviat arribem al mirador del Querol, molt a prop del final d'un telecadira. Grans panoràmiques sobre la Vall de Lord i de part de la Catalunya Central i els plans de la Segarra i Urgell. Seguim carenejant en direcció oest i aviat arribem a l'arrecerada i poc coneguda Coma Sentinella que creuem. En sortim per les traces d'una antiga pista. Un cop superat aquest relleig seguim pujant per terreny rocós i aglevat fins assolir el punt més alt de la ruta, el cim de les Morreres amb 2214 m. Cim molt panoràmic però amb una gran pantalla de telecomunicacions que el malmet una mica. Hem arribat a l'extrem occidental d'aquesta llarga serra del Querol. Ara per una pista fem una ràpida baixada fins el Portell de la Devesa i per un sender baixem al proper i extens Pla de Bacies. Es tracta d'una gran zona de pastures. Sense camí el creuem de sud a nord sense camí. És un plaer pedalar per aquesta zona de prats. A l'extrem sud anem a buscar l'inici del Camí dels Isards. Atenció en aquest punt. Si no es porta gps i track és molt difícil trobar l'inici d'aquest corriol atès que no hi ha cap indicador. Només trobarem ben bé a l'inici algunes fites de rocs. Comencem a baixar per un corriol força tècnic que en algun punt ens obligarà a baixar de la bici. Estem baixant pel camí més directe que baixa del Pla de Bacies fins a la casa de Les Costes. Baixem envoltants de neret, ginebres i pins negres esclarissats. Estem a la zona on habiten més isards de la serra. A mitja baixada passem pel costat de la Font del Pi, a la dreta del camí i dins d'una portella on és canalitzada per baixar l'aigua a la casa de Les Costes. Continuem baixant fins arribar a una zona planera anomenada El Tonedor ja molt a prop de Les Costes a la que hi arribem després d'una altra curta baixada. A partir de la casa farem un curt tram de pista fins arribar de nou al punt de sortida. És una ruta difícil i molt tècnica tant físicament com d'orientació. El gps és totalment imprescindible. Si la voleu fer sigueu conscients que esteu davant d'una ruta complicada però amb unes panoràmiques excel·lents.

Dolitlejb May 6, 2022

Avui he gaudit se la solitud de l'entorn,
    Quina ruta més intensa! I de n'hi do la quantitat de tartera per baixar!
    Gràcies Jaume per penjar aquestes rutes !!
    Així els que estem una mica sonats les podem disfrutar

• Photo of Jaume FS
    Jaume FS May 6, 2022

Caram. Fer aquesta ruta amb una atmosfèrica té molt valor.
    Suposo que has tingut de fer algun tram de pujada amb la bici a l'esquena.
    La baixada des del Pla de Bacies tens raó que és força tècnica però amb unes vistes espectaculars.
    Gràcies per compartir les meves rutes.
    Salut i pedals!!

Dolitlejb May 7, 2022

No, Jaume ja vaig entrar al mon motoritzat, sino impossible!

• Photo of Jaume FS
    Jaume FS May 7, 2022

Ara ho entenc.
    Les e-bike dónen moltes possibilitats.
    Si algun dia estàs per la meva zona, avisa i ens podem conèixer.