Els tres grans llacs de la Catalunya Nord

Photo ofEls tres grans llacs de la Catalunya Nord Photo ofEls tres grans llacs de la Catalunya Nord Photo ofEls tres grans llacs de la Catalunya Nord

Very difficult
July 19, 2020
July 2020

near Matemale, Occitanie (France)

Es tracta d'una magnífica ruta d'alta muntanya que passa pels tres grans llacs (tots tres amb resclosa) de la Catalunya Nord.
Sortim de la vora del bonic i turístic llac de Matamala. El voregem i ens enfilem suaument fins el poble dels Angles. Val la pena visitar la seva església. Adjunt al poble es troba l'estació d'esquí del mateix nom. Pugem per les pistes d'accés fins a la part superior. Bones panoràmiques sobre Els Angles i l'estany de Mataplana amb la serra de Madres al fons.
Creuem una tanca i per una desdibuixada pista perdem altura. Aviat albirem als nostres peus el segon gran llac, La Bollosa. Arribem al fons de la vall a l'indret on hi ha la passera sobre el riu La Tet que és el que alimenta aquest estany. Ara seguim amunt per l'ampla Coma de La Grava. Pugem pel mig dels prats, plens d'aiguamolls, per estalviar-nos uns trams pedregosos de camí. A mitja coma ja seguim pujant per un molt ben marcat camí. Marques del GR-10. Després d'una bona estona de pujar per aquesta llarga vall, aquesta gira cap a l'esquerra i s'endinsa a la part superior i final on hi ha emplaçat el bonic llac de L'Estanyol, als peus de la Portella de La Grava. Aquí és un bon indret per descansar i agafar forces per superar la curta però dura pujada a aquesta portella. Els darrers metres no són ciclabes. Un cop superada aquesta pujada arribem a l'àmplia i herbada Portell de La Grava (2426 m.). Aquesta collada separa les valls de La Grava i la Bollosa de la de Lanos. Davant i als nostres peus tenim el gran estany de Lanos amb el cim del Coma d'Or que sobresurt de la resta del murallam muntanyós que ens tanca l'horitzó. Magnífica panoràmica.
Deixem el camí principal que baixa cap a la petita cabana del Roset i anem per un camí secundaria que fa un flanqueig fins anar a sortir a un petit estany. Ara sense camí anem baixant per glevers fins a trobar el camí principal (marques del GR). És un camí molt fressat i que ens porta fins el peu de la paret de l'alta resclosa d'aquest gran llac.
En aquest punt trobem les traces d'una antiga pista que es va emprar quan es va construir aquesta obra. Aviat s'acaba i continuem baixant fins arribar a l'edifici-refugi dels Enginyers. Té una part lliure en força bon estat.
Seguim baixant pel vessant esquerra de la vall pel mig de boscos i tarteres. És un camí que, en general, és força de bon passar. Finalment arribem al fons de la vall on trobem una pista. Creuem el riu Lanos per un sòlid pont i finalment arribem al llac El Passet, un indret molt concorregut amb taules i activitats d'aventura.
En resum, una molt interessant ruta que hem fet amb e-bike amb un consum d'una bateria i mitja. Si no vas amb una e-bike i no estàs acostumat a l'alta muntanya la pots trobar molt dura.

Hola,
    Us segueixo amb les vostres sortides i la veritat es que disfruto molt amb les vostres rutes. Felicitats !!
    Una qüestió
    Des d'el final de ruta fins al Llac de Lanós, es factible la pujada ( fer-ho a l'inversa ) ?

• Photo of jbs
    jbs Jul 23, 2020

Moltes gràcies. Per la cabana dels enginyers no ho crec. Per l’altra banda (nord) no men aparto de provar-ho. De totes maneres et recomano pujar per la vall den Garcia i per l’estany de Coma d’Or atensarte a la portella de Llanos i baixar a la presa. Si li afegeixes pujar el Coma d’Or tindràs una gran ruta. La tenim penjada a overtheclouds.eu
    Salut

joanandreu Jul 23, 2020

Moltes gràcies per la resposta !! i per l'enllaç, que és un tressor !!

• Photo of Jaume FS
    Jaume FS Jul 23, 2020

Estic totalment d'acord amb el comentari del Joan.
    La millor opció és la pujada per la Vall d'en Garcia. No deixis de pujar el Coma d'Or. Les vistes són espectaculars.
    Des de l'estany del Coma d'Or vas flanquejant fins a la Portella de Lanós i per una baixada força interessant arribes fins a la resclosa del gran llac de Lanós. A partir d'aquí fins a la Portella de la Grava crec que, a part d'algun curt tram, el podràs fer bé. La baixada per la vall de la Grava sembla fàcil però a mida que vagis baixant t'aconsello que deixis el camí i passis per la zona de prats que, encara que hi ha algun aiguamoll, és millor que el pedregós camí.
    Un cop arribis a la passera de La Bollosa ja no tindràs cap més problema fins a Matamala.
    Suposo que vas amb una e-bike?. Si no és així pensat-ho dos cops doncs hi ha trams de pujada molt costeruts.
    Si la fas, espero que t'agradi.