El Tuc de Salana pel Pletiu de Salana

Photo ofEl Tuc de Salana pel Pletiu de Salana Photo ofEl Tuc de Salana pel Pletiu de Salana Photo ofEl Tuc de Salana pel Pletiu de Salana

Very difficult
July 8, 2022
July 2022

near Artiés, Catalunya (España)

Dura pujada a un dels cims més característics de l'Aran per la seva situació.
És un cim piramidal que s'observa des de molts indrets del Naut Aran.
El punt de sortida i arribada és l'ampli aparcament situat al costat de la central hidroelèctrica d'Arties. Per a pujar-hi segueixo la pista de la vall de Valarties i segueixo pujant per la pista que s'endinsa al preciós bosc de Loseron i la zona de prats del mateix nom. Passada aquesta zona de pastures deixo a la dreta la pista de Montcasau i segueixo per la que puja a la zona de pastures de Prüedo on hi trobo una cabana i una abundosa i fresca font. Passo prop del Coret de Prüedo i poc després deixo la pista per iniciar la dura pujada cap el Pletiu de Salana. El sender en tot aquest tram és força marcat i ciclable. Un cop superada aquesta zona de pastures, deixo el sender que puja directa al cim i vorejo per un poc marcat corriol força planer el Tuc de Salana pel seu vessant oest fins assolir el coll de Salana.
a partir d'aquí inicio la duríssima pujada cap el cim pel seu vessant sud tot fent marrades per un pendent herbat força ciclable.
Per la seva situació les panoràmiques són extraordinàries als quatres vents.
Torno a baixar pel mateix camí fins el coll i a partir d'aquí baixo en direccó oest cap a la clotada d'Eth Corrau des Machos. És de bon baixar. No hi ha camí però al ser zona de pastures es va baixant força còmodament fins a trobar la pista que comunica Prüedo amb Aiguamòg.
La segueixo fins a prop de Tredós on agafo un tram de l'antic camí per fer drecera. A partir d'aquí per pistes fàcils retorno a Arties.
Comentar que el tram del Pletiu de Salana i la pujada al cim són força durs i tècnics pel que cal una bona preparació per a superar-los.
Ara bé l'esforç val la pena amb les grans panoràmiques que ofereix aquest cim tan emblemàtic.