El santuari i la Serra de Montgrony

Photo ofEl santuari i la Serra de Montgrony Photo ofEl santuari i la Serra de Montgrony Photo ofEl santuari i la Serra de Montgrony

June 13, 2022
June 2022

near Castellar de N'Hug, Catalunya (España)

El punt de sortida és al costat de la carretera entre Castellar de n'Hug i el Coll de la Creueta, prop del dipòsit dispensador de sal.
Als pocs metres iniciem la pista on hi ha l'indicador de Sant Joan de Cornudell, ermita encimbellada a la que hi arribem en pocs minuts.
Seguim per la pista, ara barrada al pas de vehícles de motor, fins arribar a Can Torre i posteriorment a la collada del mateix nom. Estem seguint les marques del GR-3. En aquesta collada s'acaba la pista i s'inicia un boni corriol que revolta la clotada de Clots de Meians, un bonic indret.
El sender surt al Collet de Meians, prop de la casa del mateix nom. A partir d'aquí baixem per la pista que hi dóna accés fins trobar la pista principal del Santuari de Montgrony. La seguim fins arribar-hi.
Sorprenent indret. El santuari es troba arrapat a la roca encinglerada. Hi ha també un hostal amb una plaça amb grans panoràmiques.
Un cop visitat aquest singular indret, refem un curt tram de pista fins a trobar una cruïlla a la dreta que seguim. Es tracta de la pista que es dirigeix cap a Planoles. La pista puja fort. Passem a tocar del refugi de les Planelles i abans d'arribar al coll Roig la deixem per seguir per una pista secundària que es dirigeix cap els Rasos d'en Camps i que fineix a la font dels Ocells.
A partir d'aquí per un bonic corriol arribarem a l'àmplia Coma Ermada i el seu coll situat entre els cims de La Covil al sud i el Costa Pubilla al nord.
Per un ample llom herbat i fent zigazagues pugem al cim del Costa Pubilla, el cim emblemàtic de la Serra del Montgrony. Grans panoràmiques als quatre vents.
A partir d'aquest cim anem carenejant passant pel Roc dels Llamps, amb visita a un antic i amagat búnquer, baixant a l'àmplia collada de La Bona, pujant pel mig d'extenses zones de pastura al Cap de l'Emperadora, tornant a baixar al coll de Remoló i pujant finalment al cim del Pedra Picada que més que un cim és una extensa planúria herbada clapejada de pins negres.
Evitant el camí, que passa per dins d'un espès bosc, revoltem pel vessant de ponent aquest cim i arribem a la collada de les Fontetes on deixem el fil carener i iniciem la baixada en direcció oest fins que trobem una gran bassa a l'indret de les Fontetes. Aquí ja trobem una pista que seguirem fins arribar a la carretera en el punt on hi ha el dipòsit de la sal. Farem uns centenars de metres de carretera i arribarem de nou al punt de sortida.
Són uns 23 km i uns 1000 metres de desnivell. El consum ha estat d'uns 375w. encara que aquesta dada és únicament orientativa.
Qualifico la ruta de difícil per les dures rampes que cal superar a les parts més altes de la ruta. A part d'això el camí és tot ciclable i ofereix grans panoràmiques.

• Photo of santser
    santser Jun 15, 2022

Hola Jaume, gràcies per compartir aquesta ruta, et vull preguntar un parell de coses si em permets. Voldria saber entre aquesta ruta i aquesta "El Tossal de Rus i la Serra de Montgrony" quina em recomanes. L'altra pregunta que tinc, si no és indiscreció, quina marca i model de neumàtics porteu per fer aquestes rutes d'alta muntanya, segur que heu provat molts i teniu molta experiència, aviat em toca canviar la coberta del darrere i tinc dubtes en quin muntar. Moltes gràcies per endavant.

• Photo of Jaume FS
    Jaume FS Jun 15, 2022

Hola Santser.
    La que passa pel Tossal de Rus és potser més alpina i més tècnica. La del santuari de Montgrony és una mica més fàcil però té la particularitat de que es visita el santuari.
    Si la teva idea és fer més cims i gaudir de vistes panoràmiques jo em decantaria per la del Tossal de Rus.
    Referent al tipus de pneumàtics, he provat diferents gomes i finalment m'he quedat amb els Pirelli Scorpion E-mtb S. Sobretot fixa't amb la lletra S que són els que tenen el tac més gran. És una goma que s'arrapa força i està força ben protegida. De tota manera els altres companys porten marques diferents. Això dels pneumàtics és molt personal.

• Photo of santser
    santser Jun 16, 2022

Intentaré fer aquest cap de setmana una d'aquestes dues rutes, o bé la que heu fet al Costabona. Respecte a les rodes, aquesta Pirelli fa molt bona pinta, moltes gràcies per tot!!

santser Jun 20, 2022

He fet aquesta ruta ahir Diumenge, em va agradar molt amb aquests paisatges tan increïbles, encara que vaig patir una mica en alguna pujada, però amb tranquil·litat i bona lletra es va fent. Se'm va fer tard i no vaig acabar tot el track, vaig agafar la pista que es veu a l'esquerra després de baixar del cap de l'emperadora. Moltes gràcies per compartir i donar tants detalls en el vídeo.

• Photo of Jaume FS
    Jaume FS Jun 21, 2022

Celebro que t'hagi agradat. És una ruta exigent però molt panoràmica.
    Salut i pedals!!

• Photo of Pep Caballé.
    Pep Caballé. Jul 21, 2022

avui he seguit aquest track, i l'he trobat gaire be impossible de seguir en la pujada i també a la baixada de L'Emperadora. Pel meu gust, poc recomanable doncs " l'ample herbat" te un pendent mes que considerable.
    En fi, us felicito per la bona traça que teniu fent aquestes sortides, jo ja veig que no tinc el nivell que cal.