Banhs Tredòs-Tuc de Salana-Montcasau-Prüedo

Photo ofBanhs Tredòs-Tuc de Salana-Montcasau-Prüedo Photo ofBanhs Tredòs-Tuc de Salana-Montcasau-Prüedo Photo ofBanhs Tredòs-Tuc de Salana-Montcasau-Prüedo

Very difficult
July 11, 2019
July 2019

near Baqueira-Beret, Catalunya (España)

Curta però difícil excursió per assolir el cim del Tuc de Salana, un cim, que per la seva situació geogràfica, ofereix unes panoràmiques espectaculars.
Es puja per la pista que comunica la vall d'Aiguamòg amb la del Valarties fins a l'indret deth Corrau des Machos. A partir d'aquest punt comença l'ascensió al cim tot pedalant per uns pendents herbats sense camí fins assolir un doble collet amb unes panoràmiques sobre el massís del Montardo. Un cop al segon collet per uns carreranys a trams més evidents que altres i pel fil de la carena s'assoleix el cin del Tuc de Salana.
Retornem pel mateix camí fins el collet anterior.
A partir d'aquí un ben marcat sender caraneja pel mig de zones de pastura fins assolir el coll anomenat Era Passada de Ribereta on trobem les marques del GR-11. Baixem per un bon camí que tot fent llaçades baixa fins als dos estanys de Montcasau on trobem l'antig camí de vagonetes de quan es van contruïr les obres hidroelèctriques. Aviat arribem a unes edificacions de servei. En aquest punt deixem les marques del GR i seguim per un poc marcat camí en direcció nord. En una pedra veurem la indicació que posa "Prüedo" amb una fletxa. Aviat el camí s'aixampla i es converteix en una antiga pista que va a buscar una altra que marxa planera per l'alta vessant de la vall de Loseron. Per sota nostre pasa la canonada que porta l'aigua de totes aquestes zones lacustres fins a la central d'Arties.
Aviat arribem a la cabana de Prüedo amb la seva abundosa i fresca font. Prüedo és una amplia zona de pastura on és molt fàcil trobar-ho ramats de vaques i cavalls.
Finalment el retorn és per la pista per la que hem començat l'excursió però en sentit contrari. Còmodament arribem de nou a Es Banhs de Tredòs on tenim l'opció de fer el seu circuït termal amb una aigua que brolla a 33º (és el balneari més alt d'Europa). També hi ha servei de restaurant.
En definitiva, una ruta molt exigent fins el cim del Tuc de Salana i molt més asequible la resta. La qualifico de Molt difícil pel tram de la pujada al cim. La resta és pot considerar Moderada.
Molt recomanable fer-la amb una e-bike.