Els Esplans, Solerás

May 11, 2021
May 2021

near Lleida, Catalunya (España)

Avui és la Festa Major de Lleida. Se celebra en honor a Sant Anastasi, un soldat romà fill de Lleida que va ser martiritzat a Badalona. L’activitat popular més destacada és l’ofrena floral, al matí, i la batalla de flors, a la tarda. Però nosaltres preferim evitar les aglomeracions i decidim sortir a pedalar una estona. Les previsions per avui son de vent amb ratxes fortes, normalment aixo ens faria desistir de sortir amb bici però amb la BTT assistida, ja no ens acovardeix.
Sortim en direcció sud el camí vell d'Albatàrrec, cap al Pla del Tabac. Seguim el camí de Tortosa fins a Sunyer. Creuem la vall del Secà i pugem cap a la Serra del Benefici. Seguim pel camí vell de Sarroca, al Clot del Salat veiem una cabana de volta al costat del camí, en un camp d’oliveres, bastant ben conservada, amb una parra a la façana. Continuem l’ascens cap al Pla de la Vila al terme de Torrebesses, on hi ha un pantà. Continuem pel camí del Racó de Perroig i després pel camí d’Aigua Juncosa que més endavant deixem per agafar el camí del Coll del Toll, som al terme de Granyena de les Garrigues. Entrem a la comarca de les Garrigues amb un paisatge ondulat, amb terres de conreu alternant amb clapes de bosc de pi i matolls de garric.
A la partida de la Bassa Pedrera veiem un altra cabana de volta en un camp d’oliveres, amb llinda plana, a la pared del fons hi ha una petita finestra. Seguim pel Camí de la Vall del Comú fins a trobar la C 233 carretera de Bellpuig a Flix, on ens desviem a la dreta. Al Mas del Corona veiem una cisterna de pedra seca, circular. Pugem al Turó de la partida dels Plans on hi ha tres santuaris, el del Sagrat Cor de Maria, el de la cova de la Mare de Déu de Lourdes i l'ermita de la Mare de Déu de Montserrat. També hi ha una esplanada on hi ha una zona d'esbarjo amb pins i una bona panoràmica del poble i de la plana de Lleida. Baixem el corriol de darrere l'església, però es bastant tècnic, ja que hi ha graons. La tornada la fem pel camí de la Vall de Balandró cap al Cogul, al camí del Soleràs, que pensàvem agafar, ens trobem que està tallat per obres. Agafem el camí dels Puiggrossos fins a la carretera de Granyena a Cogul i la seguim fins a trobar el camí dels Mallols, que ja teníem previst passar-hi. Anem cap a Aspa i agafem el camí de Lleida i després el camí de l’Astor cap a la carrerada d’Artesa. Creuem la C241 i continuem el camí de Puigverd cap a la Bordeta. en alguns trams que el vent venia de cara casi ens frenava, sort de l’ajuda. Per aixo ho qualifico de moderat per la dificultat del vent.

Cabana de volta

Cisterna de pedra seca

Mare de Déu d'Esplans

• Photo of Josan-D-L
    Josan-D-L Oct 9, 2022

Hace un par de semanas realice está ruta y me gustó mucho, sobretodo el enclave de las ermitas. Gracias por publicar!!

• Photo of conxavima
    conxavima Oct 10, 2022

Gracias Josan por tu comentario. Encantada de poder compartir mis rutas, si quieres tambien puedes valorarla. Yo tambien busco mis rutas en wikiloc