Photo ofE-BIKE ENTRE L'URGELL I LA CONCA Rocallaura-Passanant-Segura-Conesa-Forés-Belltall Photo ofE-BIKE ENTRE L'URGELL I LA CONCA Rocallaura-Passanant-Segura-Conesa-Forés-Belltall Photo ofE-BIKE ENTRE L'URGELL I LA CONCA Rocallaura-Passanant-Segura-Conesa-Forés-Belltall

November 20, 2022
September 2022

near Rocallaura, Catalunya (España)

Ruta amb e-bike sense cap dificultat. Pistes i algun tram asfaltat corresponent als Parcs Eòlics. Ruta molt tranquil·la. Difícil trobar algú per aquests entorns.
ROCALLAURA. Sortida de la Plaça Nova en direcció a Coma d'Arnau. Passo per davant del mas enrunat de Relat de Dalt i travesso la C-14. Una mica més avall hi ha el mas Relat de Baix.
El camí que ara agafo és particular. Això vol dir que s'ha de demanar permís per passar-hi, doncs el camí que anava a Passanant està una mica més amunt i ja no existeix. es tracta d'una pista que va a una parada de colza i és fàcil de travessar quan està segada. Una mica més enllà s'ha de creuar la Riera dels Boixerons i a l'altra riba ja tenim pista ciclable.
per pista al costat del Barranc de Vinyet fins la pista asfaltada que ve de Belltall i em porta a Passanant.
PASSANANT. És un poble de la comarca de la Conca de Barberà. Al poble hi trobem l'església de Sant Jaume, d'estil barroc. El munici ja està citat en un document de 1079 i va pertànyer als Comptes de Cervera, fins que al 1261 es va cedir a l'ordre dels Hospitalers. A Passanant hi va existir un castell del segle XV del que ja no en queda rès.
Surto del poble per la carretera T-222 que porta a Forès. En poc mé de 1 km. la deixo per anar per una pista a la meva esquerra. Entro al Parc Eòlic de Les Forques II.
Cruïlla a la dreta per anar cap El Fonoll. Baixada forta fins el poble.
EL FONOLL. El Fonoll és esmentat en escriptures datades el 1305. Originàriament el poble disposava d'un castell, del qual no queda cap vestigi, i una església romànica dedicada a Sant Blai, que pertany al monestir de Santes Creus. Abans d'arribar al poble, on trobo el GR-171, vaig per pista a l'esquerra, fins a retrobar el GR una mica més avall. Vaig al costat del Torrent de Forés fins la Riera de Saladern. A l'esquerra el Molí de la Cadena. Vaig cap a la dreta en direcció Segura. Forta pujada fins Segura.
SEGURA. És a 784 metres d'altitud. Del poble, format a redós del seu castell, es pot diferenciar el nucli antic, al voltant de l'església de l'Assumpta, barroca amb planta de creu grega, del segle XVIII. De Segura en destaca Can Subies, l'antiga residència dels Masades, edifici senyorial d'àmplies dimensions i bastit el segle XVII. Faig un descans a la Plaça del Pi, amb un gran mirador i un pi singular de grans dimensions. Surto del poble per la carretera que deixo ben aviat per agafar una pista a la dreta en baixada. Vaig direcció a Conesa.
Hi han 2 cruïlles a la Font del Molí,però totes indicades. No hi ha problema. Segueixo direcció Conesa. La pista baixa pel costat de la Riera de Barranc, i finalment arribo a Conesa.
He hagut de travessar una parada. potser millor passar per la Font del Molí, que s'agafa al poc de sortir de Conesa. S'Ha de provar!!!
CONESA. Conesa és un municipi de la comarca de la Conca de Barberà. El terme municipal inclou el despoblat de Sabella de l'Abadiat.
El municipi està situat plenament en l'altiplà segarrenc de la comarca. La vila és emmurallada i conserva el portal de Santa Maria i el de Sant Antoni, ambdós del segle XIV. Són els dos únics accessos al seu interior.
La primera referència documental al terme de Conesa apareix el 14 de maig de 1030, en la compra del castell de Montclar per part d’Arnau Odó i la seva muller Conesa.
Santes Creus s’apoderà de Conesa el 1285.
El 23 de setembre de 1874, l'aiguat de Santa Tecla destrueix els ponts de la Font i de la Plaça. El nucli històric està declarat bé cultural d'interès nacional en la categoria de conjunt històric.
El Mercat Vell: se celebra des del 2010 i és una fira que se celebra la primera setmana d'agost i en què es poden trobar parades de brocanters i altres.
Un cop faig una visita a Conesa segueixo el camí carrer amunt i surto per la part de dalt del poble en direcció al Parc Eolic, el Pla de Maria i Savella.
Un cop dalt la serra el terreny és més aviat planer. Cruïlla al Pla de Maria i arribo a Savella.
SAVELLA. Savella de l'Abadiat és un despoblat del terme municipal de Conesa, a la Conca de Barberà. És vora el camí de Forès. L'església de Sant Pere de Savella fou declarada Monument Històrico-Artístic el 1977. És un edifici romànic de finals del segle XII. En el seu interior es conserva una imatge gòtica del Sant policromada. Entro al despoblat a fer-hi una visita molt interessant. Segueixo el camí cap a Forès. Arribo a la pista asfaltada dels molins i en poc ja arribo a Forès. No pujo al Mirador de la Conca. Vaig vorejant el poble fins arribar a la bassa.
FORÈS. Petit descans a la bassa i fotos del poble dalt del turó. Ja de tornada a Rocallaura passo per Belltall, pel Coll Rblanc i la Pista Verda dels Molins.
BELLTALL. Belltall és un poble del municipi de Passanant i Belltall, a la comarca de la Conca de Barberà. El poble[ se situa a la serra de Forès a mig camí entre les comarques de la Conca de Barberà i l'Urgell.
Belltall és esmentat el 1030 amb el nom de Trullol de Comalats en les afrontacions del castell de Montclar. Surto de Belltall pel davant de l'esglèsia, per una pista que porta a Rocallaura passant pel Coll Roig. Entro a Rocallaura pel Camí de les Eres i pel davant del cementiri.
Entrada pel Carrer Major.
ROCALLAURA. Rocallaura és un poble de la part sud-oriental del municipi de Vallbona de les Monges que forma una entitat municipal descentralitzada. Està situat a 649 m d'altitud, dalt d'un turó al peu de la Riera del Maldanell, al nord de la Serra del Tallat, prop del límit amb la Conca de Barberà.
Va pertànyer a les abadesses de Santa Maria de Vallbona i estigué incorporat al municipi de Vallbona de les Monges fins al decenni de 1920-30, en què va tenir ajuntament propi fins al 9 de juliol del 1970, quan va tornar a ser annexat a Vallbona. L'entitat municipal descentralitzada es va crear el 20 de febrer del 2003.