Colldejou-la Torre de Fontaubella-Falset-les Soleies-Colldejou

Photo ofColldejou-la Torre de Fontaubella-Falset-les Soleies-Colldejou Photo ofColldejou-la Torre de Fontaubella-Falset-les Soleies-Colldejou Photo ofColldejou-la Torre de Fontaubella-Falset-les Soleies-Colldejou

one hour
June 4, 2023
June 2023

near Colldejou, Catalunya (España)

És el segon cop que miro de fer aquesta ruta i cap vegada l'he pogut acabar bé. El primer cop potser fa 5 anys vaig perdre el gps baixant la trialera dels molins cap a la Torre Fontaubella (el vaig trobar després de pujar mitja trialera a peu, però ja no va gravar bé la ruta, del cop, ni va funcionar mai més bé).

Aquest dissabte l'aventura ha estat més gran.... I també val a dir que no l'hem fet igual, pq fa cinc anys vam anar a esmorzar a Bellmunt, pq al Calvari de Falset hi havia una molt bona trialera que ara ha desaparegut (han plantat vinya i l'han convertida en un camí ample..na llàstima: ja no paga la pena anar fins a Bellmunt pq només fas un sender i la resta és pista)

Centrant-me en la ruta, dir-vos que és la més endurera que he fet de va temps, sobretot en alguns trams.

Sortim del parking de Colldejou per un sender planer que ens porta a la carretera que duu cap al Priorat. Abans d'arribar al Coll Roig girem a l'esquerra pera pujar per pista i anar a buscar el Camí vell de Colldejou cap a la Torre de Fontaubella, un sender trialer que deixem a la dreta per a baixar al Coll Roig per trialera. La primera del dia.

Des del Coll Roig pugem al parc eòlic de Trucafort i anem a buscar la llarga trialera cap a la Torre (és el camí vell de la Torre a l'Argentera). És molt llarga i física (no té massa pendent, però son 2,3 km de rocas de molt bon fer)

Des de la Torre agafem carretera, que deixem un momentet per a fer un "divertiment" (una petita trialera) i tornem a la carretera fins al Mas del Rafel, on enfilem amunt fins el Coll de les Soleis, on s'hi arriba per una mica de sender (fa uns anys era més bonica la pujada pq hi havia més tram de sender: llàstima que van fer camí ample...). La baixada de Sant Gregori és molt bonica i ràpida (però s'ha de vigilar pq és fàcil trobar gent corrent o caminant). Ja som a Falser però el travessem sense parar i anem cap al Calvari i les Aubages de Falset. Aquest bucle el fem per a fer km fins a l'esmorzar i per a fer el bonic sender de les Aubagues i la seva continuació per barrbnc que ens deixa ja altre cop a tocar de Falset, on esmorzem molt bé, com sempre, al bar Àgora.

Després d'esmorzar tornem cap a les Soleies, a fer les clàssiques trialerss de les Soleis i la que baixa fins al túnel sota el tren (Esporreres) que està millor que mai. Retornem amunt i ara fem pit amunt el camí de Sant Gregori i en arribar al Coll de les Soleies, agafem a la dreta amunt fins a la Punta de les Soleies. Aquest tram encara no l'havia fet amb ebike i es fa molt bé. Hi ha punts d'empènyer bici però tb es puja més damunt la bici que amb la convencional.

Aquí ens entretenim a mirar els punts patrimonials assenyalats al camí (barraques de pedra seca, trinxeres...): Les Soleies van ser fortificades durant la Guerra Civil i ens queden força restes d'aquell episodi (avui ens vindran molt bé, més endavant...).

Des de la Punta de les Soleies es baixa, primer amb forta pendent i terreny solt, després molt bé) cap al Coll de l'Eulàlia, on hi ha el creuament amb el Camí vell de la Torre de Fontaubella a Falset, que està mooooolt bé. És un camí de bast rocós molt "endurer" però sense massa complicacions, amb algún petita tram en pujada i una mina (font enterrada) de pedra seca molt interessant a toca la Casa d'Aimami, a tocar del camí i que val la pena visitar.

De mentre, el cel s'ha anat posant fosc i sona algun tro.. però no és veu massa tapat el cel encara... Per això decideixo no anar cap a la carretera i seguir amb el pla previst: girem a la dreta i fem una mica més de trialera, aquesta "moderna", típica de motos... De fet, porta a baix d'un barranquet i per a sortir-ne s'ha d'empènyer l'ebike (emprenya més que la bici acústica... amb la Genius ni m'en recordava de la sortida d'aquí). I vet aquí de què cop i volta, i sense transició, comença a ploure fort i a caure llamps a prop... Ens acollonim i acabem de sortir al camí ample i avall el més ràpid possible. Només penso en sortir del bosc i anar ni que sigui a la carretera, a veure si per allí baix hi ha algun refugi. Però plou molt i cauen llamps... i quan ja només pensava en arribar a la carretera, veig una cova miraculosa a mà dreta. Realment, això és tenir sort!!!

M'hi poso i espero els companys, que no venen. Pateixo una mica un moment pq. continuen caient llamps. Però de sobte passa el Kim i el crido (no havia vist la cova) i al moment, el Pep.... Resulta que , per acabar-ho d'arreglar, el Kim havia trencat la cadena només sortir a la pista, en pla, sense cap motiu aparent...

Ens estem ben bé mitja hora dins la cova, amb les bicis també a cobert. La cova és estreta i llarga i amb una cambra al final més ampla, cap a l'esquerra. De mentre, el Kim arregla la cadena i poc a poc deixa de ploure.

A poca distància camí avall, veiem una altra cova similar (hi havia passat bastants cops per aquí, i mai m'hi havia fixat. Arribo a baix al camí...i veig que no em segueixen els companys. Tiro amunt i em trobo que al Kim se li ha tornat a trencar la cadena.... Malíssima sort, ja que la cadena era nova, el canvi tb. de fa dos setmanes.. Està de Pega. Ho mig arreglem com podem i ja decidim, lògicament, tornar per carretera. Estem xops i entre fer i fer, són les dues.... ruta avortada... darrerament no n'acabo bé quasi cap....

De tota manera, per si algú li interessa, la deixo penjada amb el que anàvem a fer a partir d'aquí: camí cap a la Torre Fontaubella, fent el bonic camí de bast (trialera de roca) que hi ha abans d'arribar al poble i després del Coll Roig, la trialera del camí vell de la Torre a Colldejou i, un cop al poble, volta pel darrere per a fer el sender que baixa pels horts fins a les llenyes de Colldejou. Avui no hem pogut acabar així, però esperem que a la tercera vagi la vençuda....

Per cert, a posteriori he vist que on hem refugiat és a un refugi antiaeri de la Gerra Civil, part de la Bateria Mas d'en Crusat-les Soleies... vivim molt bé... no fa ni cent anys s'hi refugiaven (o es va construir per això, si més no) de les bombes i nosaltres ho ferm dels trons, però que ens agafen al mig del bosc per estar gaudint de la nostra diversió favorita.

Si voleu saber més de tota la zona de les Soleies i la seva "fortificació" durant la guerra aquí teniu una molt bona ruta: