Photo ofColl de Bracons - Pla de Falgars d'en Bas per la serra de Llancers - Cabrera per la Faja - La Vola per Sant Julià - Bracons Photo ofColl de Bracons - Pla de Falgars d'en Bas per la serra de Llancers - Cabrera per la Faja - La Vola per Sant Julià - Bracons Photo ofColl de Bracons - Pla de Falgars d'en Bas per la serra de Llancers - Cabrera per la Faja - La Vola per Sant Julià - Bracons

February 14, 2024
February 2024

near Joanetes, Catalunya (España)

Ruta feta un matí assolellat i temperat de mitjans de febrer, aproximadament 4/5 pistes, camins i corriols, i 1/5 asfalt. L'he etiquetat com a difícil per la gran quantitat de vegades que s'ha de pujar i baixar de la bici, així com la dificultat del terreny en llocs concrets.

Sortida des del coll de Bracons per prendre el corriol ombrívol que travessa la serra dels Llancers per la fageda de la Grevolosa, amb faigs força espectaculars. És un corriol complicat, molt irregular, on sobresurten les arrels dels faigs, hi ha trossos de roca mare en pendent, alguns d'ells que ploren una mica de l'aigua que queda de la pluja del cap de setmana; arbres caiguts, escalons de pedra amb desnivells grans... és un constant pujar i baixar de la bici. Quan hi puges ja veus on el caldrà tornar a baixar-ne. Per tant, ànim, seient avall i paciència. Tot el primer tros, fins a sota del coll de Renau, és així. Quan t'hi has acostumat agraeixes les tirades una mica llargues.

El camí millora força a la zona del coll dels Llancers. Però quan comença la baixada forta hi torna a haver trams amb escalons de pedra força alts que cal fer amb compte. La pista comença a canviar sota el Puig Sabarraca, on ja es converteix en perfectament ciclable... per fi. En aquesta zona es pot gaudir la vista que hi ha als miradors dels Puigsacalm i de la Vall d'en Bas que s'hi troben.

Finalment s'arriba al pla de Falgars d'en Bas per la masia Pibernat, la primera construcció que es troba després de dues horetes de bici. Es comença a travessar el pla, i a mitja travessa es pren el camí que surt a la dreta (i que sense track no s'intueix) que porta fins el camí de pujada a Cabrera, passant pel coll del Pedró i la Faja. La pujada al coll de Pedró és realment molt dura, fa baixar de la bici. I a la baixada hi ha els únics trams amb fang glaçat de la ruta, malgrat que l'ambient no és gens fred.

Al port del Bram s'arriba a les escales de Cabrera. Allà es pren el GR-151 que baixa fins Sant Julià de Cabrera. Una altra vegada, pujar i baixar de la bici, sobretot al començament. A mida que es va arribant a Sant Julià el corriol s'arregla, i al pla es busca qualsevol de les pistes que connecta amb la carretera asfaltada que puja de la Massallera, i que després de passar per davant de Sant Julià porta fins el trencant de la pista que porta a la Vola, passant primer pel collet de Sant Julià.

Després de la masia Campamar la pista es divideix. Cal seguir el camí de Cabrera a Sant Andreu de la Vola, indicat com a pista de can Poca-roba. Abans d'arribar a can Poca-roba cal prendre la pista emporlanada que surt en pujadeta a la dreta. Jo no ho he fet i he hagut de pujar un marge davant de la casa.

Se segueix pista, sempre en baixadeta, molt agradable de fer. Es deixa Sant Andreu de la Vola a l'esquerra, i després de la Rierola es pren la carretera asfaltada de Bracons durant poc menys d'un quilòmetre. Es pren el trencant a la dreta que porta fins els túnels de Bracons, i s'abandona de seguida per seguir la pista del Prat de la Vola. Al cap d'un quilòmetre i mig es pren la pista que puja durant uns dos quilòmetres i mig fins sota el molí de Bracons, amb un desnivell important i amb força pedra. A mig fer ja ha calgut treure guants i peces de roba sobrants. Allà es connecta amb la carretera asfaltada de Bracons, que arriba fins dalt el coll al cap de dos darrers quilòmetres de pujada.

La ruta és molt maca, solitària, amb poques roderes de bici, sobretot al començament. Es fa llarga, sense que tingui molts quilòmetres ni un desnivell exagerat. Cal fer-la amb paciència i estar disposar a caminar força estona amb la bici al cantó per terreny irregular, passar la bici per sota i pel damunt d'arbres caiguts i baixar-la per graons alts. Per tant, cal portar un bon calçat.

PictographTree Altitude 3,826 ft

Els grans faigs de la Grevolosa