Castells Templers d'Irta

-65 ft
October 2, 2021
October 2021

near Alcocéber, Valencia (España)

Avui tornem a pedalar per la Serra d’Irta, seguint part del sender “Mirador Templer”. Aquí l'orde del Temple va tenir una gran empenta, va ser decisiva per a la reconquesta cristiana d'aquestes terres. Sempre ha estat envoltada d'una atmosfera de misteri i llegenda. Els dos castells templers que avui visitem, de Xivert i el de Polpis, es van instal·lar estratègicament a llocs alts per controlar el territori.
Sortim Alcossebre, pedalem pel passeig marítim. un cop passat el port, anem a buscar el carril bici cap a la carretera de les Fonts, direcció a l’antiga estació d’Alcossebre. Seguim les indicacions de la ruta cicloturista de l'Estopet, després agafem el camí de la Torrasa i pel camí del Racó del Puig, ascendim al castell de Xivert.
Aquest castell va ser cap de la comanda templera pels vols de 1243. de construcció islàmica i reformat posteriorment pels templers. Als peus del castell hi ha l’Aljama, vila musulmana i morisca. Un cop hem recorregut el castell, continuem ruta cap a l'altre castell Templer el de Polpís, anem pel camí de l’Ametler, pugem al Pic de Vigilància, on hi ha una caseta amb la vigilant. Pel camí de Tallafocs, en forta pujada, arribem a la caseta de pedra seca de l’Alt e la Bota, amb unes vistes bones panoràmiques, després baixem per un pedregós camí cap al castell. El castell de Polpis, al igual que el seu veí, va ser templer i es va mantenir per prevenir les incursions dels pirates berberiscos, fins que aquestes van deixar de ser un gran perill a partir del segle XVI. Entrem a la plaça d’armes on hi ha garrofer del diable, un arbust tòxic que segurament s'emprava per enverinar la punta de les fletxes.
Continuem ruta cap a Santa Magdalena de Polpis, on hi ha el pont Històric i dos grans pous. A les afores del poble, pel camí de Salzadella hi ha l’ermita de Sant Vicent Ferrer, amb àrea de lleure. Més endavant ens desviem a l’esquerra cap al camí del Cèrvoll, un cop creuem la rambla del Mas, el camí és bastant tècnic, pedregós, amb algun tram molt tècnic, sols apte per beteteros molt experts. Aquest tram fins a la colada del Pla del Bou no l’aconsello, millor buscar un altra opció més ciclable. Per fi arribem a un camí asfaltat que ens baixa fins a Alcalà de Xivert, donem un tomb pel poble, veiem la magnifica església d’estil barroc de Sant Joan Baptista i retornem a Alcossebre.
Una ruta que agrupa la riquesa paisatgística d'aquesta zona amb l'atractiu patrimoni històric dels castells històrics. Qualifica la ruta de molt difícil pel tram de Santa Magdalena a Alcalá de Xivert, aconsello buscar un altra alternativa ja que tret d’aquest tram, és un recorregut que uneix naturalesa, patrimoni, paisatge i monuments.

PictographCastle Altitude 1,236 ft

Castell de Xivert

Caseta de l'Alt de las Bota