Camí de la Sal, Viladelleva i els Tolls

Photo ofCamí de la Sal, Viladelleva i els Tolls Photo ofCamí de la Sal, Viladelleva i els Tolls Photo ofCamí de la Sal, Viladelleva i els Tolls

April 9, 2021
April 2021

near Santpedor, Catalunya (España)

Des de Santpedor

Qualsevol excusa és bona per estirar les cames. En aquesta ocasió hem aprofitat l’itinerari per visitar, a la primera part, indrets on els nostres avantpassats s’hi guanyaven el jornal suant la cansalada. Després hem passat pel camí ral de Manresa a Cardona i, per retornar, pels paratges de Viladelleva, la riera de Viladelleva i els Tolls de les Valls. Per passar d’una banda a l’altre hem seguit part d’aquest itinerari d’en Totof.
L’hem feta el meu germà Pep, ell amb tracció animal i jo, auxiliat pel senyor Bosch.

Santpedor (325m)
Sortim de la vila per la Serreta (Ronda de Sant Pere) creuant la carretera de Callús, passem per Sant Francesc on prenem el camí de Joncadella. Aviat el deixem en direcció a les Torres de Bages pel Rovís. Allí anem a la dreta vers la presó pel costat de la via, la creuem i davallem pel camí del Torrent Fondo.
Deixem el paviment per baixar a la llera. Creuem per sota la C-55, pel túnel on el torrent desguassa al Cardener. Pugem a l’esquerra al Pont Nou.

Sant Joan de Vilatorrada (220m)
Punt més baix de l’itinerari. Creuem la carretera a Aguilar de Segarra i continuem per un camí pel marge dret del Cardener fins al Pont Petit. Pel costat de les antigues fàbriques de cal Borràs, del Mig i de cal Gallifa (els ullals del canal) anem a buscar el Passeig del Riu. El seguim fins a l’alçada del carrer Collbaix pel que creuem el poble de llevant a ponent fins al paratge del Llobet. Continuem en la mateixa direcció fins als Balcells de Dalt on fem una colzada a mà dreta en direcció nord, pel camí que circumval·la la falda del Collbaix, on ens afegim al «Camí de la Sal» (GR 3.1). Deixem enrere el terme de Sant Martí de Torroella (Sant Joan de Vilatorrada) pedalant un curt tram pel de Fals (Fonollosa).
Ens desviem del Camí de la Sal fent una anada i tornada tot visitant un parell de barraques on els de casa hi havien menat vinyes.

Campserver (254m)
Tot i que al mapa topogràfic consta com a «Can Server» aquesta denominació no té cap fonament.
D’aquest mas n’hi ha notícia d’ençà el 1303 quan s’anomenava Aguileres. Va adoptar el de Campserver a mitjans del s. XV. Tal com hem dit és en terme de Fals. Entre els elements destacables hi ha un parell de tines, una d'elles molt gran amb capacitat per a cent càrregues o més i l’era enrajolada. A finals del s. XIX n’eren masovers uns nostres rebesavis: l’Antoni Vilà, de cal Canonge de Fals i la Rosa Vilanova, de Castelladral. En deixar la masoveria, van establir-se a Sant Joan.
Baixem a creuar la riera de Fals i la carretera de Sant Joan a Aguilar. Ens enfilem a l’altre marge per un camí aixaragallat que ens obliga posar el peu a terra més d’un cop, fins que atenyem el camí de Montconill. El prenem a mà dreta i després virem a l’esquerra, recuperant de nou el terme de Sant Martí, vers el nord, per la falda de Montconill.

Forn de ceràmica de can Pla Vell (281m)
Gran forn per coure maons, teules i altres peces d’argila. Datat del s. XIX i en bon estat de conservació. Era força habitual que les grans pairalies, com era el cas de can Pla, disposessin d’aquests elements en una època d’importants obres i reformes finançades pels rèdits de les terres establertes a rabassa.
Per esquivar el nucli urbà de Callús, seguint el GR, fem una bona marrada fins al Torrent de Jaumandreu, allí on fa de termenal entre Fals, Sant Mateu i Sant Martí. Baixem al torrent per un camí pedregós que no és pedalable. Després, ja sobre la bici, seguim un corriol pel marge d’una feixa i, a l’altre cap, ja en terme de Callús, continuem per camí carreter.

Els Manxons (257m)
Hi ha un grup de tines restaurades i ben conservades, testimoni de les moltes que varen construir-s’hi entre els s. XVIII i XIX. També hi havia l’hostal de cal Mestret o de les Xemeneies, enrunat el segle passat. Per aquí passava el Camí Ral de Manresa a Cardona que creuava el Cardener a gual prop del l’actual pont. Propers al marge dret del riu, més endavant trobem l’Hostal Nou, o d’en Miralda. En aquests hostals hi feien parada i fonda, entre altres, els traginers de la sal.
A la fàbrica i colònia d’Antius deixem el «Camí de la Sal» i baixem a creuar el Cardener per un pontarró. Seguim la C-55 uns tres-cents metres i la creuem per prendre el camí de Cererols, ample i ben apariat, ja en terme de Súria. No acabem d’arribar-hi. Ens desviem a la dreta i baixem a creuar el torrent de Bogadella a l’alçada del camí de les Comes. Encetem el tram exigent de l’itinerari: 2,3 quilòmetres i 130 metres de desnivell per camí amb bons empits, alguns repetjons i trams pedregosos i aixaragallats. Fins a la Creueta.

La Creueta (449m)
Sostre de l’itinerari i cruïlla de camins on anem a la dreta. Termenal entre Súria i Callús. Comencem a davallar en direcció a Viladelleva. Poc abans d’arribar-hi podem baixar de la bici per enfilar-nos a l’esquerra a un camí al costat del qual hi ha una petita necròpolis, de quatre o cinc tombes de cista, de datació imprecisa dins el període alt-medieval.
Sortim al camí de Callús a Viladelleva, entre cal Ferrer i cal Jepet. El lloc és documentat des de l’any 1025 en una venda de terres al lloc dit «Vila de Leva», prop del riu «Malceres». Si no ho coneixem, paga la pena d’arribar-nos al proper mas i ermita de Santa Maria de Viladelleva.
Baixem pel bon camí de Callús, pavimentat al primer tram. Passem per cal Pasqual i cal Grisó. A tocar la riera de Vallverd deixem el camí de Castellnou de Bages. Més enllà trobem Cogoma i, poc abans del Pi de les Set Branques, deixem el de Callús per prendre una pista a mà esquerra i baixar a la Riera de Vallverd, que creuem a gual, a l’alçada del Toll de Xuclador. Trobem el PR-C 131 que ja no deixarem fins a Santpedor.

Els Tolls de les Valls
La riera és termenal entre Callús i Castellnou. Anem a l’esquerra per aquest marge, per fer una anada i tornada tot visitant els tolls de la Por i de Fontcoberta. En règim de pluges generoses, aquests tolls són l’indret paisatgísticament més interessant de la riera. A l’alçada del toll del Xuclador i al marge esquerre del camí, trobem una boca de mina de lignit.
Per guanyar la Carena de les Valls ens cal fer una bona marrada salvant el torrent de la Sala, seguida d’un curt empit. Pedalem per la Solana de Vallbona, ja en terme de Santpedor, entre repetjons i baixades. Voregem la urbanització del Mirador de Montserrat i retornem a la vila pel camí de Vallbona.