Photo ofArbúcies - Coll Sobirana - Coll Sesferreres - Monòlit de l'avió - El Convent - Santa Fe - Coll Samola - Coll de Te - Arbúcies Photo ofArbúcies - Coll Sobirana - Coll Sesferreres - Monòlit de l'avió - El Convent - Santa Fe - Coll Samola - Coll de Te - Arbúcies Photo ofArbúcies - Coll Sobirana - Coll Sesferreres - Monòlit de l'avió - El Convent - Santa Fe - Coll Samola - Coll de Te - Arbúcies

April 21, 2023
April 2023

near Arbúcies, Catalunya (España)

Ruta circular pel Monseny, aproximadament 3/4 parts per terra i 1/4 part per asfalt, feta en sentit antihorari per començar i acabar la ruta en baixada. La dificultat... depèn de l'estat de forma de cadascú, de la bicicleta que porti i de l'ànim que l'acompanyi!

Sortida de l'aparcament de la zona esportiva d'Arbúcies, anant a buscar la carretera GI-543 en direcció a Viladrau, que se segueix durant uns 3 quilòmetres per prendre a l'esquerra la pista que condueix a la Font del Regàs, passant per antigues escoles de Lliors. Just d'arribar a la planta embotelladora es pren la pista indicada com Santa Maria de Lliors.

Aquesta és la referència a seguir fins poc després de la masia el Regàs, on es deixa de seguir la direcció a Santa Maria i a partir d'on la pujada és sostinguda sota una vegetació exuberant, que comença amb grans cedres i que es va barrejant amb pins, roures, alzines, castanyers i faigs a mida que es va guanyant alçada, fins arribar a les fagedes de la carena de la Nespla i el coll Sesferreres, a tocar els 1.200 metres. Tota la pista és de molt bon fer i està en molt bon estat. Malgrat pujar pel vessant nord és una mica polsosa. Falta aigua i humitat. La riera d'Arbúcies, que se segueix en paral·lel un tros, porta aigua. Però de les fonts, com la del Muro, no en raja.

A partir del Coll Sesferreres es pren la carretera asfaltada de Viladrau a San Celoni. Mig quilòmetre després de l'aparcament de Sesferreres baixa a l'esquerra la pista que condueix al monument de l'avió estavellat el 1970. Aquesta pista porta fins el Pla de l'Espinal i el Convent, i té algunes complicacions per les acumulacions de fulles de faig que tapen sots, branques i rocs cantelluts en alguns trossos, i en altres gran quantitat de pinyes petites i branques dels boscos d'avetoses.

Abans de fer la pujada al Convent es pot anar a les fonts del Conill i les Gatellades. La primera està ben seca. Per tant, reculada i pujada al pla de l'Espinal, on hi torna a haver grans arbres, entre ells el Faig Gros del Maçaners, amb moltes branques mortes i que li està costant molt brotar si és que està viu.

Des del Convent, el sostre de la ruta, es pren la carretera asfaltada fins Santa Fe del Montseny. D'allà, caminet arreglat fins trobar els indicadors de BTT que indiquen direcció Arbúcies, molt ben senyalada, i que alterna pista i corriols fins el Coll de Te passant pel coll Samola. Entre aquests dos colls hi ha el tros més complicat de la ruta, que fa posar el peu a terra diverses vegades.

A partir del Coll de Te es pren la pista de Santa Fe del Montseny al Vilar. Aquí les fonts ragen: la font del Prat, la de la Noguereta... és una baixada sostinguda per una pista en molt bon estat, que va a parar directament a l'aparcament de la zona esportiva.

Ha estat una ruta maca, en molts casos sota una vegetació d'arbres madurs força espectaculars: cedres, faigs, avets, els grèvols del pla de l'Espinal... però hi he trobar a faltar humitat. Ja encarem el final d'abril i no vol ploure...