2021-05-29 Bomal - Marche-en-Famenne

Photo of2021-05-29 Bomal - Marche-en-Famenne Photo of2021-05-29 Bomal - Marche-en-Famenne Photo of2021-05-29 Bomal - Marche-en-Famenne

May 30, 2021
May 2021

near Bomal, Wallonia (Belgique)

We zijn deze toer vertrokken vanaf de parking bij het station van Bomal.
Het eerste deel naar Durbuy is genieten: langs één van de mooiste RAVeLwegen in België fietst men langs de Ourthe. Het pad loopt meestal vlak en is drukbezocht.
Na Durbuy zijn we meestal over de kam gereden: langs Petit-Han, Grandhan en zo verder naar Heure. Het gedeelte na Grandhan was moeilijk te fietsen vanwege de grote plassen die op de weg stonden.
Het gedeelte langs de Domaine de Jalna is eigenlijk niet geschikt voor gewone fietsen. Nochtans maakt het deel uit van de fietsroutes van de Famenne. Men kan daar beter rond rijden.
Het volgende gedeelte was opgevuld met schiefer, maar dat zijn geen puntige stenen, en het reed wel goed.
Bij het keerpunt in Marche is er ook parking, voor wie van daar wil vertrekken.
De terugkeer verloopt langs de legerbasis, over een oude spoorweg.
Bij Hotton, ook een leuk stadje aan de Ourthe, nemen we de oude tramway. Deze is ook onverhard, maar rijdt wel goed.
Verder reden we langs kleine wegen naar Oppagne. Tussen daar en Wéris vindt men verschillende menhirs en dolmen. Na nog enkele klimmetjes bereikten we terug Bomal.
Deze tour rijdt zalig door niemandsland, over kammen en door sompig moerasland. We reden meestal over aparte fietspaden en kleine landstraten. Alleen spijtig van de slechte wegen hier en daar.
Voor wie het aandurft: een mooie dagtocht. En zeker met de meidoorn nog overal in bloei.