آبشار ویسادار از اسالم خلخال ۸ تیر ۴۰۲

Photo ofآبشار ویسادار از اسالم خلخال ۸ تیر ۴۰۲ Photo ofآبشار ویسادار از اسالم خلخال ۸ تیر ۴۰۲ Photo ofآبشار ویسادار از اسالم خلخال ۸ تیر ۴۰۲

10 hours
June 29, 2023
June 2023

near Chārsū, Gīlān (Iran)

آبشار ویسادار از اسالم خلخال ۸ تیر ۴۰۲
آغاز مسیر از راهدارخانه خلخال(ارتفاع از سطح دریا ۲۳۱۴ متر) آغاز و از طریق جاده اسالم ادامه پیداکرد و بعد از طی حدود ۲۲ کیلومتر در جاده وارد مسیر خاکی در سمت چپ جاده به سمت داخل جنگل شدیم و حدود ادامه مسیر در داخل جنگل و بصورت جاده خاکی و گلی و سرازیری و سربالایی بود تا اینکه به آبشار ویسادار (ارتفاع از سطح دریا ۴۷۸ متر) در پره سر شهرستان رضوانشهر گیلان رسیدیم .
آبشار ویسادار سومین آبشار بلند استان گیلان با ارتفاع ۱۵ متر و یکی از زیباترین آبشارهای کشور به حساب میاد
ویسادار در گویش محلی تالشی به معنی «سایه درخت بید» است. درباره دلیل نام‌گذاری این آبشار، روایت مکتوبی وجود ندارد؛ ولی به گمان مردم محلی، جنگل پوشیده شده از درختان بید در اطراف آبشار ویسادار می‌تواند دلیل این نام‌گذاری باشد.
بدترین فصل برای دوچرخه سواری در این مسیر فصول بارندگی هست چون در فصول بارندگی مسیر بشدت گل و و لای میشه بهترین فصل برای طی این مسیر با دوچرخه تابستانه البته هوای داخل جنگل با هوای سایر نقاط شمال فرق داره و بعلت سایه درختان داخل جنگل هوای نسبتا خنکی نسبت به جاده ها و شهرهای شمال در تابستان داره ولی رطوبت هوا اجتنتب ناپذیره
۲۵ کیلومتر از مسیر سرازیری برروی آسفالت هست
۱۰ کیلومتر بعدی رو باید ۷۴۰ متر افزایش ارتفاع عمودی در مسیر خاکی جنگلی طی با شیبی حدودا ۷ الی ۱۰ درصد طی کنیم
بقیه مسیر سرایزی های خاکی با پیچ های فنی و فراوان و البته بعضا ناهمواره و دانهیلی ( مواظب باشید سرازیری های اغلب با سرعت زیاده و وسوسه انگیزه و قطعا خطرناک هست اگر حواست جمع نباشه و یا مهارت کافی نداشته باشه و سرعت بری ممکنه جونت روبه خطر بیاندازی)

چند نکته ضروری :
اولا در طی مسیر جنگلی دوراهی و سه راهیه که وجود داره که باید دقت کرد به مسیر درست رفت و طی کد های جی پی اس باید رفت .

دوما علت اینکه اینهمه مسیر در داخل جنگل ایجاد شده اینه که در خدای نکرده در مواقع آتش سوزی امکان دسترسی به عمق جنگل وجود داشته باشه

سوما در طول مسیر مطلقا چشمه آبی وجود نداره پس آب و غذا به اندازه کافی برای طی ۴ تا ۶ ساعت دوچرخه سواری بردارید من توصیه میکنم ۳ لیتر آب با کمی غذای سرد مثل سیب زمینی برای این مسیر مناسبه

چهارما مواظب باشید مسیر را اشتباهی طی نکنید در سه راهی ها که ...

پنجما حتما و صددرصد یک دوچرخه اصیل و ریمانت شده با خود به این مسیر ببرید چون مسیر در بعضی نقاط بشدت دست انداز داره که البته این دست اندازها برای یک دوچرخه برند و اصیل مثل آب خوردنه ولی برای یک دوچرخه بی اصالت حداقل اتفاقی که میافته اینه که طوقه دوچرخه کج بشه و اگر دوچرخه شما دیسکی هست حتما دو عدد لنت یدکی همراهتون باشه در این مسیر دو نفر از همراهان ما لنت عوض کردن و حتما تیوپ اضافه و لوازم پنچرگیری همراهتون باشه . علت اینکه اصرار دارم دوچرخه ریمانت شده و اصیل اینه که اگر خدای نکرده در وسط مسیر دوچرخه ات خراب بشه فاتحه ات خونده شده و ۲ روز باید پیاده راه بری تا به مسیری برسی و در طول مسیر هیچ موجود زنده ای وجود نداره

ششما در آبشار ویسادار مغازه های آلونکی وجود داره که ارزاق حداقلی مثل نان و نوشابه و چند تا خرت و پرت میفروشن اگر قصد خرید دارید حتما پول نقد همراهتون باشه در ضمن اونجا به هیچ عنوان موبایل آنتن نمیده و در طول مسیر هم آنتن موبایل ها قطع بود

هفتم اینکه در خود آبشار امکانات پیک نیک وجود نداره و باید لوازم رو با خودت ببری ولی چون در برنامه های دوچرخه سواری امکان حمل لوازم غیرضروری نیست پس برای خورد و خوراک بهتره از کنسرو استفاده بکنید

هشتم اینکه در طول مسیر و در خود آبشار امکانات سرویس بهداشتی وجود نداره پس تمهیدات لازمه رو قبلا در نظر بگیرید و حتما دستمال توالت و صابون مایع همراهتون باشه

نهم اینکه یک مسیر دیگری هم دقیقا به ابشار وصل میشه از مسیر پونل و جنگل های زندانیه