Xalo - Coll de Rates - Castell de Castells - Murla - Xalo

Photo ofXalo - Coll de Rates - Castell de Castells - Murla - Xalo Photo ofXalo - Coll de Rates - Castell de Castells - Murla - Xalo Photo ofXalo - Coll de Rates - Castell de Castells - Murla - Xalo

September 1, 2020
September 2020

near Jalón, Valencia (España)

Vertrek: Aan de Tourist Info van de Vall de Pop in Xalo.
Coördinaten: 38° 44' 37'' N 0° 1' 0'' W
01. We vertrekken over de parking om dan ONDER de brug te vertrekken, we volgen even de rivier in komen zo op rustige en mooie landelijke wegen.
02. We komen langs de Ermita de Sant Joan de Mosquera, voor geschiedenis zie:
03. In Parcent komen we langs de Stopomat, de start van de klim naar Coll de Rates. Deze Coll maakt de verbinding met de Vall de Pop en de Vall de Tarbena. De Coll ligt tussen de Carrascar de Parcent en de Penya Talay.
04. Naar bron Font de la Foia. Wie geen water meer heeft kan hier een 200 tal meter in deze zandweg een prima bron met fris, helder bergwater vinden. de zichten op de Vall de Pop worden steeds weidser.
05. Uitzichtpunt Coll de Rates. Prachtig zicht over de Vall de Pop, met de infoplaat kan je makkelijker de verschilde bergen en dorpen herkennen.
06. Coll de Rates Coll de Rates is de overgang van de Vall de Pop naar de Vall de Tarbena. Prachtig uitzicht in alle richtingen. Voor wie een extra klimmetje wil, boven op de Carrascar staat een huisje van de brandwacht, tot daar kan je met de fiets.
07. Tarbena. Net voor Tarbena draaien we rechts op richting Castell de Castells.
08. As Pou. Een keurig aangelegde picknickplek met prachtige zichten.
09. Port de sa Creueta. Hoogste punt van deze tocht, op 780 meter boven de zeespiegel.
10. In Castells de Castells kom je bij een leuke picknick plek het dorp binnen, er is ook een barretje, restaurant en hotel.
11. De afslagen vaar Petracos, Vall de Ebo, Vall de Laguart (Benimaurell) leten we letterlijk links liggen om verder richting Benigembla te dalen.
12. Net na Benigembla op een rond punt slagen we links af naar Murla.

01 Tourist Info - Vall de Pop

Vertrek is aan de Tourist Info Vall de Pop in Xalo. We vertrekken over de parking om dan ONDER de brug te vertrekken, we volgen even de rivier in komen zo op rustige en mooie landelijke wegen.

02 Ermita de Sant Joan de Mosquera

Ermita de Sant Joan de Mosquera http://www.alcalaliturismo.com/portfolio/ermita-de-sant-joan-de-mosquera/

PictographSports facility Altitude 895 ft

03 Parcent

PictographFountain Altitude 1,536 ft

04 Naar bron Font de la Foia

05 Uitzichtpunt Coll de Rates

PictographMountain pass Altitude 2,256 ft

06 Coll de Rates

07 Tárbena

Net voor Tarbena draaien we rechts op richting Castell de Castells.

PictographPicnic Altitude 2,442 ft

08 As pou

Een keurig aangelegde picknickplek met prachtige zichten.

09 Port de sa Creueta

PictographPicnic Altitude 1,906 ft

10 Castells de Castells

11 naar Petracos - Vall de Ebo

12 Benigembla

Net na Benigembla op een rond punt slagen we links af naar Murla.

13 Murla

In Murla is de oude kerk gebouwd op de burcht van de Vall de Pop.

• Photo of De Lille Rudy
    De Lille Rudy Dec 1, 2021

Dit was een rit om TOP tegen te zeggen. Pittig klimwerk, trouwens wel eens deugddoende. Prachtige gezichten en ook de kans om eens een stop te maken voor een natje en een droogje. Het was een fantastische dag die ik en enkele vrienden mochten beleven, dank voor deze rit!!!

• Photo of Mon Plaisir 2
    Mon Plaisir 2 Dec 1, 2021

Dag Rudy,
    Bedankt voor je positieve reactie.
    Nog veel wandel en fietsplezier.