Xalo - Bernia

August 16, 2020
August 2020

near Jalón, Valencia (España)

Coördinaten: 38° 44' 32'' N 0° 0' 28'' W
De fietstocht gaat volledig over verharde wegen in goede en zeer goede staat. Op de Bernia is er een steil stuk van ongeveer 3 km met hellingspercentages tot 17% dit maakt dat de tocht toch niet makkelijk is, veer de rest geen noemenswaardige moeilijkheden.
We vertrekken op de CV-745 richting Lliber. Na een brug over een barranc draaien we rechts af, (WP.02) de wijngaarden in.
We blijven door de wijngaarden fietsen en laten Lliber (WP.03) letterlijk links liggen.
Bij Pla de les Vinyes (WP.04) hebben we nog een mooie terugblik op de Vall de Pop.
We komen bij El Collado (WP.05) terug op de CV-745, deze volgen we naar rechts tot in Senija.
Net na Bar Nou (WP.06) draaien we rechts de Cami de la Corna Roja(?) in, of is het toch de Cami Romput (?). In ieder geval deze weg blijven volgen tot bij een kruispunt (WP.07) en hier noemt de straat alvast "Cami d'Assegador de la Commarroja". Hier links de Cami Vell de Xalo in.
Nog voor we ring rond Benissa en de snelweg AP-7 draaien we rechts richting Bérnia. (WP.08), we steken de CV-750 gewoon over en vervolgen in de Cami Agüera.
Bij de brug over de autosnelweg (WP.09) blijven we rechts, vanaf hier elke kilometer info over te klimmen hoogte en steilste stuk.
De zichten op de kust (Calpe met Penyon d'Ifach en Olta worden steeds beter.
We komen langs overhangende rotsen waar duizenden jaren geleden al mensen schuilden, ze lieten rotsschilderingen (Pinturas Rupestres) (WP.10) achter.
We vervolgen de CV-749 richting Pinos (WP.11)
Een klein ommetje maar zeker de moeite waard voor de prachtige locatie is de Ermita de Pinos (WP.12)
We komen terug op de weg naar de Bèrnia en vervolgen deze naar links (WP.13).
Nog even gemoedelijk maar dan begint het steilste stuk (WP.14).
Een drietal kilometer doorbijten maar bij de T op 12 km van Xalo (WP.15) hebben we het zwaarste gehad.
De echte top (620 Hm) licht echter nog wat verder de "Port de Bèrnia" (WP.16)
We dalen af via het gehucht Masserof (WP.17) hier zijn een paar restaurants en ook een museumpje. Bij onze doortocht was er ook een groep met paarden en karren, pitoresk.
Terug in Xalo komen we nog langs de bar Vélosol (WP.18) en zo terug naar het vertrekpunt.

PictographSports facility Altitude 645 ft

01 Sportcentrum Xalo

Vertrek: Komende van Benissa via de CV-745 (over Senija en Lliber) of de CV-750 naar Xalo. Bij de inkom van Xaló aan het ronde punt met een groot wijnvat is de sporthal, ernaast is voldoende parking. Coördinaten: 38° 44' 32'' N 0° 0' 28'' W

02 Rechts de wijngaarden in

03 Lliber

04 Pla de les vinyes

Pla de les vinyes, uitzicht over wijngaarden van de Vall de Pop.

05 El Collado

PictographProvisioning Altitude 824 ft

Bar Nou

Links Cami Vell de Xalo

Rechts richting Bernia

09 Voor brug rechts

Voor brug rechts, nog 15 km tot top maar er zijn slechts 3 km "moeilijk".

10 Pintures Rupestres

Pintures Rupestres

Pinos

PictographReligious site Altitude 1,270 ft

12 Ermita de Pinos

Ermita de Pinos, een plekje voor de denker.

13 Links op CV-749

Links op CV-749

PictographMountain pass Altitude 1,315 ft

14 Begin klim Bérnia

Hier beginnen de 3 zwaarste kilometers, hellingspercentage tot 17%

15 T-kruispunt 12 km naar Xalo

T-kruispunt 12 km naar Xalo, links kan je nog naar het vertrek van flink wat wandelingen op de Bérnia gaan.

16 Port de Bernia 620 Hm

Port de Bernia 620 Hm

PictographProvisioning Altitude 1,429 ft

17 Masserof

Gehucht van de gemeente Xalo, met een museumpje en een paar restaurants. Casa Susi Verd i Vent

PictographProvisioning Altitude 657 ft

Vélosol

• Photo of CliVaNo
    CliVaNo Sep 14, 2020

Mooie uitzichten, met ebike goed te doen

In tegengestelde richting gereden

• Photo of Mon Plaisir 2
    Mon Plaisir 2 Sep 23, 2020

Ja Swa, het is goed om het eens langs de andere kant te bekijken. ;-)