Tynaarlo, fietsronde Gasteren, Anderen, Rolde en Balloërveld

Photo ofTynaarlo, fietsronde Gasteren, Anderen, Rolde en Balloërveld Photo ofTynaarlo, fietsronde Gasteren, Anderen, Rolde en Balloërveld Photo ofTynaarlo, fietsronde Gasteren, Anderen, Rolde en Balloërveld

June 6, 2019
June 2019

near Zeegse, Drenthe (Nederland)

Prachtige fietsronde door het national park Drentsche Aa.

Start is op de parkeerplaats "Wedbroek" aan de Zuidlaarderweg, de doorgaande weg tussen Zuidlaren en Tynaarlo. Het is hier ruim genoeg en je rijdt zo het park in.

Vanaf de parkeerplaats rijden we de Wedbroek op en langs het "labyrint bij het Zeegser Loopje", een zweverige plek voor iedereen die hier gevoelig voor is. Men zou hier aardstralen kunnen opvangen.

Langs de uitspanning "Drentsche Aa" vervolgen we de weg door Schipborg en over de Schapendrift richting Gasteren. Onderweg volgen we een stukje de Diepjes van Schipborg en Oudemolen en komen langs de Gasterse Duinen.

In Gasteren is de uitspanning pannenkoekenboerderij "Brinkzicht" te bezoeken en over de Gasterenseweg rijden we naar Anderen.

vanaf Anderen is het een klein stukje naar Rolde met een mooie kerk en oude begraafplaats. Ook speciaal is het dubbele hunebed wat zich hier bevind. Nergens in Nederland zijn er 2 bij elkaar te vinden.

Via Deurze komen we in Balloo terecht waar de bekende schaapskooi is. Vanaf hier rijden we over het Balloërveld naar Taarlo en verder door langs Oudemolen richting Zeegse.
Nog een klein stukje vanaf hotel De Zeegser Duinen en we zijn weer op de parkeerplaats terug.

Ruim 33km door een prachtig gebied.

Mocht deze fietstocht je aanspreken en/of heb je hem gefietst dan kun je een berichtje achterlaten met een beoordeling.

Veel fietsplezier.

Start en parkeerplaats

De start is op de ruime parkeerplaats van Staatsbosbeheer. Er staat een informatiezuil en kleine houten speeltoestellen die de agrarische omgeving verbeelden.

Zweefplek met labyrint.

Voor de gevoelige mens onder ons moet hier een speciale energiebundel ontspringen.

PictographProvisioning Altitude 31 ft

Restaurant 'De Drentsche Aa'

Op een belangrijke kruising van het Pieterpad, Drenthepad en het Groot Frieslandpad ligt aan het Schipborgse Diep deze uitspanning. Meer info op de site; https://www.de-drentsche-aa.nl

Gasterse Duinen

Hier ook een infobord over deze prachtige omgeving. Het gebied zelf is verboden toegang voor honden.

PictographProvisioning Altitude 49 ft

Uitspanning 'Pannenkoekenboerderij Brinkzicht'

Met de Brink van Gasteren. Meer info over dit restaurant; http://www.pannenkoekenboerderij.nl

Brink van Anderen

Het vervolg van de route over een gravelweg.

Hunebedden bij Rolde

Hier het enige paar hunebedden van Nederland. Op andere plaatsen staat er altijd maar 1tje.

Photo ofBegraafplaats bij de Jacobuskerk in Rolde Photo ofBegraafplaats bij de Jacobuskerk in Rolde Photo ofBegraafplaats bij de Jacobuskerk in Rolde

Begraafplaats bij de Jacobuskerk in Rolde

Een plaatje van een begraafplaats uit 1829. Het oudste graf is de paal op de laatste foto. Het is van de timmerman, z'n gereedschap staat op de vierkante paal afgebeeld.

Rolde Molen

Voor meer info; http://www.aaenhunzemolens.nl/index.php/molen-van-rolde

Voor meer informatie over deze schaapskooi; https://www.herdersvanballoo.nl

Balloërveld

Prachtig natuurgebied. Het is een voormalig militair oefenterrein.

Taarlosche Diep

Verderop gaan we Taarlo in, een prachtig landelijk gelegen boerderijen-gehucht. Langs de Dorpsweg staat een ooievaarsnest. Nu bezet door 3 jonge ooievaars. Het dorp uit kom je weer in de ruime natuur van national park de Drentsche Aa.

Bij Oudemolen staat ook een ooievaarspaal in het veld

PictographProvisioning Altitude 66 ft

Landelijk gelegen restaurant. Voor meer info; http://www.herbergdefazant.nl

PictographMountain hut Altitude 57 ft

Info over deze eet en slaapplek; https://www.hoteldezeegserduinen.nl/nl/hotel/over-het-hotel

• d-weistra Jun 15, 2019

Hallo Wicky en Erik, ook dit is een aanrader voor ons, het gebied is wel bekend voor ons met de auto.
    Op de fiets zie veel meer van deze prachtige omgeving, vooral met de tips en foto,s van jullie.
    Heel erg bedankt !
    Groet van Ew en Dw en natuurlijk van Kay.

Wicky en Erick Jun 15, 2019

Hallo Dirk, dank weer voor jullie leuke commentaar. Knap als jullie hem ook gaan fietsen. Ik moet eerlijk bekennen dat fietsen mij iets zwaarder valt dan lopen maar dat zal ook een kwestie van trainen zijn. Wij houden vol. Vandaag een mooie wandeling rond Taarlo gemaakt, deze staat er vanavond op. We zijn benieuwd of jullie deze ook herkennen.
    Hartelijke groet weer van de zwervers.