Top 10 Limburgse Heuvels 81 km

1905
June 6, 2010
June 2010

near In de Gaas, Limburg (Nederland)

Route voor de racefiets met de top 10 van de Limburge Heuvels gemeten naar kip-index volgens de mooie website van HeuvelsFietsen (zie http://heuvelfietsen.nl). De top 10 heuvels van Limburg zijn, in volgorde van zwaarte, Camerig-Zuid, Vaalserberg, Lange Bosweg, Eyserbosweg, Doode Man, Keutenberg, Dikkebuiksweg, Oude Huls, Kersenpad (Loorberg) en Rugweg. De voet en top van elke heuvel is met een waypoint aangegeven, waarbij het nummer correspondeert met de plaats op de ranglijst. Bij de waypoints van de voet van elke heuvel zijn een beschrijving en wat foto's toegevoegd.
Omdat het niet mogelijk is deze 10 heuvels op te fietsen zonder hier en daar twee keer hetzelfde parcours te fietsen, is bij splitsingen met een waypoint aangegeven waar je de eerste keer naar toe moet bij de splitsing (bijv. A1 etc.) Bij het bruggetje over de Selzerbeek (grens met Duitsland) kun je beter enkele tientallen meters van de fiets ivm onverhard gravelpaadje (zie waypoint). Startpunt bij de carpool-parkeerplaats aan de N281 nabij Simpelveld (makkelijk vanaf de A76 te bereiken).
Korte routebeschrijving: vanaf het startpunt daal je af naar Simpelveld, waar in het centrum de Oude Huls start (nr. 8). Als je bijna boven bent en omkijkt heb je een prachtig uitzicht over Simpelveld richting drielandenpunt. Van Huls gaat het naar Trintelen via de molen bij Mingersberg, vanwaar je afdaalt langs één van de mooiste afdalingen van Limburg naar Eys. Hier wacht je de Eyserbosweg (nr. 4). Boven gaat het via Eyserheide naar Elkenrade, waar je afdaalt richting Wylre. Even verder wacht bij Schin op Geul de beroemde Keutenberg (nr. 6). Boven daal je af naar Gulpen en ga je bij Wylre weer omhoog: de Dikkebuiksweg (nr. 7). Boven daal je bij Elkenrade via een andere weg weer terug af naar Wylre. Hier sla je na de Geul rechtsaf naar Stokhem, waar de Doode Man (nr. 5) de kuiten geselt. Boven bij Berghof (ook de top van de Keutenberg) ga je links en even verder rechts naar Ingber voor de afdaling naar Gulpen. Nu is het een stukje doorfietsen door het prachtige Gulp-dal voor de volgende heuvel in Slenaken: de Loorberg (nr. 9). Let op dat je hier het kleine Kersenpad kiest voor het het echte genieten. Via Heijenrath en Eperheide daal je af naar Epen, waar de zwaarste berg je wacht: de Camerig (nr. 1). Weliswaar niet het steilste, maar door de lengte en enkele keren afdalen en dan weer klimmen toch een pittig heuveltje. Bijna boven ga je links richting Vijlen, waar de beklimming van de Rugweg (nr. 10) start bij een klein fiets/voetpad in de schaduw van de markante kerktoren. Helemaal boven is zowel de top van de Camerig, de Lange Bosweg en de Rugweg. Hier daal je de Lange Bosweg af waar bij kasteel Vaalsbroek gelijk de beklimming van de Vaalserberg (nr. 2) begint. Aangekomen bij het drielandenpunt daal je af richting Gemmenich waar je scherp rechts terugdraait en terug de Pays-Bas infietst via de Pas van Wolfhaag. Hier daal je weer af naar kasteel Vaalsbroek waar de laatste top-10 heuvel start: de Lange Bosweg (nr. 3). Voor de col beschreven op de website moet je na 720 m naar rechts het steile weggetje in wat achter Lodge 7 weer aansluit op de hoofdweg (zie waypoint 'Voet3 - Lange Bosweg' voor meer informatie. Boven heb je een mooie geleidelijke afdaling van de Rugweg naar Vijlen en dan door naar Mamelis. Hier kruis je de Selzerbeek voor een stukje Duitsland. Vanaf de prachtige kastanjeboom beklim je de laatste heuvel naar Orsbach en via Bocholtzerheide en Baneheide fiets je terug naar het startpunt.

A-1

De eerste keer bij deze splitsing links.

B-1

De eerste keer bij deze splitsing rechts aanhouden. Toen ik de rit reed was de weg hier opengebroken.

Brug Selzerbeek

Bij het bruggetje over de Selzerbeek (grens met Duitsland) even afstappen (onverhard/grind). Vanaf hier begint de klim naar Orsbach, een klein ommetje door Duitsland. Mooi plekje.

C-1

De eerste keer bij deze splitsing rechtsaf de berg op.

D-1

De eerste keer bij deze splitsing rechtdoor de Vaalserberg op.

Top1 - Camerig Zuid

Dit is niet helemaal de top volgens de website, maar het scheelt niet veel (ongeveer 10 meter hoogteverschil) en voorkomt dat je heen en weer over het zelfde stuk weg moet rijden. Zie het waypoint van de voet voor een beschrijving van de klim en meer foto's.

Top10 - Rugweg

Top van de Rugweg. Zie het waypoint van de voet voor een beschrijving en meer foto's.

Top3 - Lange Bosweg

Top van de Lange Bosweg (is eigenlijk ook de top van Camerig-Zuid en de Rugweg). Zie waypoint van de voet voor een beschrijving en meer foto's.

Top4 - Eyserbosweg

Top van de Eyserbosweg. Zie de voet voor een beschrijving en foto's.

Top5 - Doode Man

Top van de Doode Man en de Keutenberg (boerderij de Berghof). Zie de waypoint van de voet voor een beschrijving en meer foto's.

Top6 - Keutenberg

Top van de Keutenberg en de Doode Man (boerderij Berghof). Zie de voet voor een beschrijving en meer foto's.

Top2 - Vaalserberg

Top van de Vaalserberg, de hoogste 'berg' van Nederland (322 meter). Vanaf hier een kleine lus door Belgie tot aan de pas van Wolfhaag tussen Gemmenich en Vaals. Zie het waypoint van de voet voor een beschrijving en foto's.

Top7 - Dikkebuiksweg

Top van de Dikkebuiksweg. Zie de waypoint van de voet voor een beschrijving en meer foto's.

Top8 - Oude Huls

Top van de Oude Huls. Zie de voet voor een beschrijving en foto's.

Top9 - Kersenpad (Loorberg)

Top van het Kersenpad (Loorberg). Zie het waypoint van de voet voor een beschrijving en meer foto's.

Voet1 - Camerig-Zuid

Voet van Camerig Zuid: zwaarte 141 kip. De zwaarste klim van Nederland. Dit komt met name door de lengte (4.5 km) en het daarmee samenhangende totaal aantal hoogtemeters, niet zozeer door de steilte. Het steilste stuk van 100 meter is ~9%. De voet is bij de brug over de Geul, waar het in de lente en de zomer druk is door de verkoop van ijs en fruit. Na ongeveer 600 meter maak je een mooie bocht naar links, afgezet door een muurtje, waarbij je een prachtig uitzicht hebt over het Geuldal en bij mooi weer tot de Hoge Venen in België kunt kijken. Je klimt dan langs een camping tot aan de splitsing waar je links naar Vijlen kunt en rechtdoor gaat naar Vaals, bij restaurant Buitenlust. De volgende 2.5 km daal je drie keer een klein stukje en stijg je tussendoor (lastig voor het ritme). Je hebt eerst mooie uitzichten rechts naar België, terwijl je op het laatst door het bos fietst en ook nog een mooie haarspeldbocht maakt. Na 4 km klimmen ga je bij de splitsing linksaf en is de klim in deze route achter de rug. De echte Camerig klimt dan nog 500 meter door met 2 % naar de echte top, die je echter later in de route nog wel twee keer zult aandoen (na beklimming van de Rugweg en de Lange Bosweg). Zie het waypoint voor de top voor meer foto's van de Camerig.

Voet10 - Rugweg

Voet van Rugweg: zwaarte 85 kip. Deze helling begint bij een voet/fietspad in het dalletje ten westen van Vijlen, in de schaduw van de karakteristieke kerktoren van Vijlen. Je beklimt eerst het voetpad en gaat aan het einde links en dan direkt rechts het dorp in, langs de kerk. Aan het eind van het dorp houd je rechts richting 't Hijgend Hert en volgt de Rugweg het Vijlenerbosch in. In het bos stijgt het geleidelijk door naar het einde van de weg waar de Rugweg uitkomt op de Epenerbaan. Dit is ook de top van de Camerig en de Lange Bosweg. Een geleidelijke, maar redelijk lange klim (het steilste stuk ligt op het voetpad in het begin). In het bos kan het druk zijn met auto's en anderen die het populaire boscafé 't Hijgend Hert bezoeken: de parkeerplaats loopt op drukke dagen vaak over op de weg. Bij het waypoint van de top vind je nog een paar andere foto's.

Voet3 - Lange Bosweg

Voet van Lange Bosweg: zwaarte 99 kip. Ik kwam er pas later achter dat de Lange Bosweg anders loopt dan gefietst op deze route. Om de top-10 heuvel te fietsen dien je waar de weg naar links afbuigt het kleine weggetje rechts te pakken dat rechtdoor richting restaurant ' Lodge 7' loopt, in plaats van de doorgaande weg die voor hetzelfde stuk een behoorlijke omtrekkende beweging maakt. De in deze route beschreven beklimming maakt die omtrekkende beweging. De beklimming start voor kasteel Vaalsbroek. Het is een relatief brede en bij mooi weer vrij drukke weg. De zwaarte zit hem met name in de lengte. De weg maakt na ~700 m een bocht naar links (waar je voor de echte col dus rechtdoor/rechtsaf moet het kleine weggetje op), en dan 400 meter verder een haarspeld naar rechts. Bij restaurant Lodge 7 ga je dan weer links voor een steil stuk het bos in. Na 300 meter vlakt het stuk af en loopt dan geleidelijk door tot de top (die ook de top van de Rugweg en de Camerig is). Zie het waypoint voor de top voor nog een foto. De col beschreven op de website is 99 kip en 2430 m. De hier gereden col is 2850 m en 70 kip.

Voet4 - Eyserbosweg

Voet van Eyserbosweg: zwaarte 97 kip. De klim begint in Eys en gaat geleidelijk steeds iets steiler omhoog tot het bos, waar de weg naar rechts afbuigt. In het bos gaat de klim steil nog 200 meter verder (zo'n 13%), en vlakt dan af tot de top op een viersprong.

Voet5 - Doode Man

Voet van Doode Man: zwaarte 95 kip. In Stokhem gaat de klim gelijk recht omhoog met een stuk van 300 meter met 13% en een steilste stuk van 18%. Bij het bankje wordt het iets minder steil, waarna er nog 200 meter met meer dan 10% volgen alvorens de klim afvlakt en aankomt bij boerderij Berghof (ook de top van de Keutenberg). De weg is ook onderdeel van de afdaling van een populaire mountainbike route, dus oppassen met slingeren! Zie de waypoint met de top van de Doode Man voor nog 3 foto's.

Voet6 - Keutenberg

Voet van Keutenberg: zwaarte 93 kip. Beroemdste beklimming in Limburg. Terugschakelen als je bij de bocht naar rechts tussen de huizen komt. Direkt na de bocht ga je linksaf en start de heuvel met een venijnige 21%. Na enkele tientallen meters draai je weer rechtsaf en links en klim je vervolgens vrijwel rechtdoor naar het gehuchtje Keutenberg. Het steilste stuk heb je gehad, maar tot aan het bordje Keutenberg blijft het steil. Daarna klim je nog ~1200 meter geleidelijk verder naar de top bij boerderij Berghof. Als het melkzuur je na de steile klim je al in de benen zit, vallen die 1200 meter trouwens ook niet mee. Zie nog 2 foto's bij het waypoint van de top van de Keutenberg.

Voet2 - Vaalserberg

Voet van Vaalserberg. De voet is bij kasteel Vaalsbroek. Je klimt dan eerst tot de randweg rond Vaals, gaat rechts en volgt de borden richting drielandenpunt. De weg klimt door het bos en via een haarspeldbocht door tot de Wilhelminatoren. Vanaf daar vlakt de weg af en klimt nog licht door naar het hoogste punt van Nederland en het dichtbij gelegen drielandenpunt. Deze beklimming is redelijk druk met toeristisch verkeer. De col is nergens echt steil, maar wel lang.

Voet7 - Dikkebuiksweg

Voet van Dikkebuiksweg: zwaarte 86 kip. De Dikkebuiksweg begint in Wylre op de provinciale weg van Valkenburg naar Gulpen en klimt eerst 300 meter door het dorp naar de spoorwegovergang van het Miljoenenlijntje en klimt dan verder via een rustig weggetje door de begroeiing. Je passeert industrieel monument 'De Kalkoven' en klimt door naar een splitsing. Hier ga je links waar de weg al snel weer afdaalt. Maar je bent er nog niet, want na 300 meter dalen volgen nog 600 meter klimmen met mooie uitzichten als je achterom kijkt. Voor je zie je de toren aan de top van de Eyserbosweg. Bij de waypoint van de top van de Dikkebuiksweg vind je nog een paar foto's.

Voet8 - Oude Huls

Voet van Oude Huls: zwaarte 86 kip. De voet van de Oude Huls ligt in Simpelveld (Grachtstraat). Je klimt eerst tussen huizen, dan wat begroeiing en dan met een uitzicht naar rechts tot je op de hoofdweg van Simpelveld naar Huls komt. Hier sla je rechts af voor de laatste loodjes naar Huls. Het steilste stuk is tegen het einde, vlak voor en na de splitsing.

Voet9 - Kersenpad (Loorberg)

Voet van Kersenpad (Loorberg): zwaarte 85 kip. De klim start bij de brug over de Gulp en gaat eerst zeer geleidelijk via een brede weg met fietsstroken omhoog. Na zo'n 600 meter sla je linksaf een klein onooglijk weggetje in met slechter wegdek. Hier wordt het een stuk steiler (tot 15 % voor 100 meter). Dit weggetje doet er nl. 400 meter minder over om bij de top te komen dan de hoofdweg (800 meter). Voordeel is wel dat het een stuk rustiger is. Zie de waypoint voor de top voor nog een extra foto.

• Photo of Marcojoore
    Marcojoore Jul 5, 2013

Prachtige route met paden waar je als gewone wielertoerist niet gauw voor kiest. Mooie vergezichten en leuke beklimmingen.

Tjaart Molenkamp Jul 27, 2013

@ Marcojoore: bedankt voor je reactie!

• Photo of winkie
    winkie May 22, 2015

Ik heb hem gereden als voorbereiding voor de Limburgs Mooiste.
    Perfect.
    P.S. Had me wel op de Camerig richting Vaalserberg verreden. Ik vond het Kersepad (Loorberg) het zwaarst.
    Heb er dik 5 uur over gedaan. Inclusief heen- en terugrit Brunssum. 117 km.
    Bedankt voor de route.

Tjaart Molenkamp May 23, 2015

@ winkie: mooi dat je de route goed kon gebruiken. Bedankt voor je reactie. Kersepad is inderdaad een lastig klimmetje...

• polderboy78 Jul 21, 2015

Ik heb vandaag deze route gedaan. Hij was goed te doen, maar de beentjes begonnen toch wat pijntjes te geven aan het eind:-)

Het begon al goed, de eerste klim was gelijk al afgezet, stiekem er toch doorheen gefietst en er was niets aan de hand, aan het werk waren ze niet.

Het grindpad waar je naar verwijst is niet te doen. Daar hebben ze nu nieuw grind gelegd en je slipt constant met je achterband weg.

Mijn tijd was uiteindelijk 4 uur en 8 minuten.

Tjaart Molenkamp Jul 21, 2015

Dag Polderboy, bedankt voor je review!
    Ik kwam er enkele weken geleden ook achter dat ze teer en een nieuwe deklaag van kleine steentjes gelegd hebben op het Kersenpad (onderdeel Loorberg). Dat maakt hem inderdaad nu een stuk lastiger tot dat de steentjes weg zijn (kan nog wel een paar maanden duren). Ik kwam hem overigens wel op, maar je moet blijven zitten. Je kunt natuurlijk ook de mooie gladde asfaltweg naar boven nemen ipv het Kersenpad.

• erik.moll May 19, 2018

Heerlijk rondje om wat hoogtemeters te maken.
    Gestart in Schin op Geul, gelijk de Keuteberg op en dan valt die reuze mee.

Tjaart Molenkamp May 19, 2018

Lekker, hè?

• paul.adriaans@chello.nl Aug 19, 2018

Leuke route met verrassende wegen.

Tjaart Molenkamp Aug 19, 2018

Mooi dat je genoten hebt, pdbk!

• MHeemskerk Oct 1, 2018

Top dag gehad! Deze route als basis gebruikt. Gestart in Valkenburg, door naar Keuteberg en daar het rondje begonnen. Als toetje nog even de cauberg meegepakt. Toch een klasieker... Nog een keer terug naar Vaals om via belgische kant naar boven te gaan. Totaal 144km gedaan.

Zeker aan te raden!

Tjaart Molenkamp Oct 1, 2018

Bedankt voor je review M! Stevige tocht gemaakt!

Tjaart Molenkamp May 29, 2021

Recent vanaf dezelfde startplek de top-15 Limburgse heuvels gedaan. Zie https://nl.wikiloc.com/routes-fietsen/top-15-zuid-limburgse-heuvels-119-km-71225951

• Klaas Kox Aug 17, 2021

Vandaag gereden, dank voor deze route! Veel mooie stukken die ik zelf waarschijnlijk nooit had bedacht. Aanrader!

Tjaart Molenkamp Aug 18, 2021

Bedankt voor de positieve recensie en de aanbeveling, Klaas! En mooi dat je genoten hebt!

• Toine.peters Aug 3, 2022

Mooie route maar Doodeman is een killer nr.1. 75% gedaan ivm de tijd, ging deze dag naar huis. Bedankt, dit gedaan met MTB pff dus dubbel zo zwaar maar wel leuk en nieuwe bergjes en plekjes ontdekt ondanks dat ik al jaren in Limburg kom in de zomer.

Tjaart Molenkamp Aug 5, 2022

Mooi dat je de tocht leuk vond en weer nieuwe dingen hebt ontdekt, Toine! Bedankt voor jouw commentaar.