Tongeren Herk-de-Stad v.v. langs de Demer 121 km

Photo ofTongeren Herk-de-Stad v.v. langs de Demer 121 km Photo ofTongeren Herk-de-Stad v.v. langs de Demer 121 km Photo ofTongeren Herk-de-Stad v.v. langs de Demer 121 km

March 6, 2017
February 2017

near Diepenbeek, Flanders (Belgique)

Fietstocht langs en parallel aan de Demer van de bron bij Berg nabij Tongeren tot Herk-de-Stad en terug. Highlights zijn onder meer de omgeving van Tongeren, het fietspad langs de Demer van Diepenbeek tot Hasselt, de Herkvallei, en de stadjes Tongeren en Hasselt. Deze fietstocht is onderdeel van een tocht in twee etappes van de bron van de Demer tot de monding in de Dijle bij Werchter. De andere etappe is ook beschreven op wikiloc: https://nl.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=15332986. De tocht gaat over verharde wegen en fietspaden, en bij Herk-de-Stad een stukje over slechte kasseien (zie waypoint).
Ik begon de tocht in Diepenbeek (voor mij de handigste startplaats). Naast de markt kun je gratis parkeren. Eerst gaat het richting Tongeren. Bij Beverst maak je een ommetje langs de Winterbeek. Je rijdt westelijk van Bilzen langs naar Hoeselt. Je bent hier in de Haspengouw in een streek met wat meer reliëf, en je klimt langs Werm naar Henis met af en toe mooie vergezichten. Vlak voor Tongeren maak je een ommetje langs Mulken waarbij je langs het kasteel van Betho komt. Je rijdt door het centrum van Tongeren, de oudste stad van België, met onder meer de Onze-Lieve-Vrouwebasiliek, het beeld van Ambiorix en de stadswallen. Je rijdt oostelijk de stad uit richting de bron van de Demer bij het plaatsje Berg. Vanaf de weg zie je een slootje richting de snelweg, waar de bron vlak bij moet bevinden. Vanaf hier volg je het dal van de jonge rivier naar ’s-Herenelderen, met een kasteel en een park. Vervolgens fiets je richting Bilzen, waarbij je de Demer nog één keer ziet. Na Bilzen kruis je de Demer nog drie keer en fiets je terug richting Diepenbeek. Vlakbij Diepenbeek kom je op een fietspad terecht wat je langs de Demer en de landschappelijk mooie vallei richting Hasselt voert. Bij Hasselt moet je een stukje langs een invalsweg tot je bij de Japanse tuin weer langs de Demer terecht komt. Opgelet, hier werd aan het fietspad gewerkt tijdens mijn tocht in februari 2017 (zie waypoint). Langs de Demer rijd je door het noorden van de stad richting de stadshaven waar het fietspad langs de ring overheen gevoerd wordt, en de Demer via een duiker onderdoor. Bij Kuringen kruis je de Demer twee keer, waarna je een stukje langs het Albertkanaal fietst (Domein Herkenrode is helaas alleen bereikbaar over onverharde fietspaden). Via Stokrooie gaat het richting Schulen waar je de Demer nog een keer kruist. Door Schulensbroek gaat het richting Herk-de-Stad. Vanaf dit stadje fiets je parallel aan de Herk naar Stevoort, waarbij je ook een stuk slechte kasseien van 1.4 km moet passeren. Bij Terkoest kruis je de Herkvallei en rijd je terug naar Hasselt. Langs het spoor rijd je de stad in, waarbij je bij het station een fietstunneltje hebt (wel afstappen). Door het centrum doorkruis je de stad. Door open landschap gaat het terug naar Diepenbeek.
Horeca op diverse plekken, met name in Diepenbeek, Tongeren, Bilzen, Herk-de-Stad, Stevoort en het centrum van Hasselt.

's-Herenelderen

Gehucht met kasteel en park met vijver gevoed door de Demer.

Bron Demer

Hier ergens bevindt zicht de bron van de Demer. Op de fiets vanaf de weg niet te zien. Vlakbij de snelweg bevindt zicht de bron. Een sloot door het weiland markeert de jonge rivier.

Demer 1

Hier kruis je de Demer. Van Bron Demer, en dan Demer 1 tot Demer 4 zie je de rivier groter worden.

Demer 2

Demer 3

Demer 4

Diepenbeek

Stadje.

Fietspad - werkzaamheden

Om bij het fietspad langs de Demer te komen, moet je hier een fietspad volgen dat tijdens mijn tocht was afgezet. Is dat nog steeds het geval dan rijd je verder langs de binnenring en ga je bij de eerste verharde weg rechts tot je weer terug op de route bent.

Fietspad langs Demer

Mooi fietspad langs de Demer en de Demervallei tot aan de invalsweg bij Hasselt.

Fietspad langs Demer in Hasselt

Door de Japanse tuin fiets je langs de Demer. Je volgt de rivier daarna tot de brug over de stadshaven (zijkanaal van het Albertkanaal), waar de rivier onderdoor duikt.

Fietspad langs Winterbeek

Je maakt hier een slinger op een fietspad langs de Winterbeek. De eerste paar meter zijn onverhard.

Fietspad Rosse Beemden

Hier rijd je langs natuurgebied de Rosse Beemden.

Hasselt

Centrum van de stad met de markt en even verder de kathedraal.

Herk-de-Stad

Centrum van het stadje aan de Herk.

Herkvallei

Je kruist hier de landschappelijk mooie Herkvallei over een mooi fietspad.

Kasseien

Stuk kasseien van 1.4 km. Niet al te beste kwaliteit, maar je kunt er redelijk goed langsrijden door de berm als je niet zo houdt van de aanslag op fiets en lichaam. Je kruist ook de Herk en komt bij een kasteeltje langs.

Kastheel van Betho

Kasteel nabij Mulken.

Stevoort

Stadje aan de Herk. Je kruist het riviertje op een fietsbruggetje bij de kerk.

Tongeren

Mooie stad met onder meer de Onze-Lieve-Vrouwebasiliek en het beeld van Ambiorix. Het was carnaval tijdens mijn tocht en de voorbereiding voor de optocht was in volle gang.

Werm-Henis

Vanaf hier fiets je een mooie fietsroute de heuveltjes in rondom Tongeren, met af en toe mooie vergezichten.