Thiméon, Thudinië en Eau d'Heure

January 27, 2019
January 2019

near Thiméon, Wallonia (Belgique)

Stevige rit doorheen het ommeland van Charleroi,het zuiden van Henegouwen en het westen van de provincie Namen.Fietstocht met verrassend veel afwisseling.In het rustige dorpje Thiméon kan men probleemloos parkeren in het centrum.Aanvankelijk kan de omgeving wat grauw aanvoelen,maar eens we een eindje de Samber volgen wordt de natuur fleuriger en groener.Vanaf de Abdij-ruïne van Aulne wordt het parcours tamelijk heuvelachtig met mooie panoramische vergezichten.Doorheen dit gedeelte van Henegouwen en de provincie Namen ontdekt men het echte,niet zo toeristische Wallonië(La Wallonie profonde),waar nog weinig industrie te vinden is,wat het landschap des te mooier maakt.De tocht biedt ons ook authentieke schattige dorpjes waar nog oude tradities in ere worden gehouden. Walcourt,gevestigd op een steile rotswand tussen de rivieren Eau d'Heure en Eau d'Yves, is zo een stadje met nog bewaarde folklore,middeleeuws en schilderachtig.De monumentale Sint-Maternusbasiliek,van ver te zien,domineert het hele gebied.Het is een eeuwenoud bedevaartsoord naar het Onze-Lieve-Vrouwbeeld.
Deze fietstocht is weer zo een van mijn favorieten,ideaal voor fervente fietsers die eens goed willen doorrijden en die de levensgevaarlijke fietspaden langs de lintbebouwing in Vlaanderen haten,waar om de tien meter een uitrit van een erf,een garage of een zijstraat ons leven in gevaar brengen.Hier niets van dit alles!Er zijn af en toe wat onverharde maar goed berijdbare paden en in het begin,langs de Samber kan er soms wat grind liggen,wat deze tocht niet geschikt maakt voor tubes,maar met stijve koersbandjes verloopt het probleemloos.
Deze tocht heeft geen eigen bewegwijzering.